• Gotland Runt är över

Årets upplaga av Gotland Runt blev en märklig historia. Extremt svag vind runt hela banan, i stort sett. Och just innan mål, när seglarna var trötta av mat- och vätskebrist så slår vinden till. Nordlig kryss i kuling sista biten.
Ja, några han ju i mål. Så är det med segling, allt är inte rättvist. Det syns klart i vissa klassresultat att blekena har påverkat vissa båtars placeringar. Bleket vid Fårö på onsdagförmiddagen avgjorde nog flera klasser. De snabbare båtarna greppade den sista vindpusten där och försvann.
255 båtar startade, lägre än förra året. 75 har brutit. Två finns fortfarande kvar på banan. Många bröt för att de hade tider att passa, några för att det helt enkelt var tråkigt eller gick dåligt. Ett antal bröt för att mat och vatten tog slut. I kulingen på slutet bröt några med haverier.
Jag tror dock det var fler som bröt -88 (tror jag) när det också var svaga vindar. Men det var fler som startade då också.
Lite resultat då…
Classic Yatch: Där vann minsta båten i klassen, Trio, med Lars Nordling. 1955 kom trio trea. Mitt tips innan start var väl Vagabonde som slutade femma.
GR Open IRC: Zennströms Ran och Törnqvists Artemis stod i en klass för sig. De kunde ha kostat på sig hundra slag till i ”matchracingduellen” runt Gotland. Trean tyska Varuna var distanserad med nästan sex timmar. Mitt tips innan start var väl Artemis.
GR Open ORC: Här vann Varuna, som var trea i den andra klassen. Så kan det bli när man tillämpar ”double scoring”. Mitt tips Progressiva blev tvåa.
Multi Open: Ja, vad säger man. Två farkoster på startlistan. En kom inte till start. Den andra gav upp vid Nynäs.
Multi 30: Två kom till start, en bröt i Visby. Den andra vann. True Look med Peter Myhrström.
X-35: Matrisen hade koll på läget. Till Knolls Grund var det ganska jämt, sedan drog blekena ut avstånden mellan båtarna. Tvåa blev Audi R8 med de alpina tjejerna ombord. Här hade jag rätt segrare i mitt tips.
ORCi C: DataCom med Anders Lewander som rorsman strulade lite i starten men seglade säkert hem segern i klassen. Finska Lexus blev tvåa. Mitt tips slog in även här. Ingen högoddsare dock. Efter Östergarn blev det stora omkastningar i den här klassen. Ser ut som de stora båtarna har dragit lite fördel av blekena.
LYS C: Arconabåtarna går bra skrev jag innan, men de hamnade långt ner i listan. J/133:an Sofia låg 33:a vid Östergarn och tvåa sedan vid Hoburgen. Högsta mättalet i klassen och klarade sig sanolikt från de värsta bleket vid Fårö. Tvåa var en Aspect 40, även den med högsta mättalet i klassen. MY-X (IMX 40) slutade fyra.
LYS D: Rutinerade ”gubbar” på Divan Silverfågel vann. Leif Englund med Dehlta, nya Dehler 34 blev tvåa. Båda dessa hade väl lite flyt efter Fårö där de i princip avgjorde. Lite rutin var det kanske också, både Englund och Brenter i Divan har seglat många gånger förr. Mitt tips före start var Ancilla, Linjett 37 som slutade trea, hela tio timmar efter segraren.
Trosabåten Rabalder blev åtta av de 88 startade, bra. Index slutade på 15:e, inte så illa det heller. Här fanns en hel del sörmländska inslag, förutom Dehlta (SS Svearna) så kom Grand Place (Underås BK) femma, Daiquiri (Södertälje BS) 17, Dream (Södertälje BK) 18, Wild (Östertälje BK) 27, Chape Reebook (Södertälje BS) 36, Victoria (Oxelösunds SS) 45.
IRC C: Mitt tips innan start var att Norska magic skulle vinna och det gjorde de. Här var det klar fördel för de stora båtarna. Av de fem första i mål var ingen av dessa på topp-tretton vid Östergarn.
ORC Club: ORC Club finns nog inte i Gotland Runt nästa år. Bara tio startande i år. Vann gjorde en Swan 40, Selma. Här tippade jag illa. Men annars hade jag rätt bra koll tycker jag med tre spikar, en tvåa och en trea.

Det här inlägget postades i Kappsegling och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.