• Siffror från Landsort

05:00 Tyvärr är det lite svårt att få en överblick över resultat. VHF-rapporterna ger bara tider på de båtar som inte har AIS. Och dom som har AIS kan man ju inte se några exakta rundningstider på. Jag har dock räknat på de som rapporterat via VHF. Klart är att båtar i grupp två tre och fyra verkar ha haft en fördelaktig vind då de ligger klart bäst till totalt. I grupp ett hade jag lite koll även på AIS-båtarna och där bör Miss Conduct ha täten vid Landsort, före Ylva. I grupp två leder Allwina (Linjett 33), av de som rapporterat via VHF. Även Funny (Dehler 29) ligger bra till. I grupp tre toppar Elida (S-30) före Snekkja (X-332) och Dagmar (Dehler 33). I grupp fyra leder SeaPaw (A31) före Nyköpingsbåtarna Doris (Dehler 34) och Umsepuffen (Z-31). I grupp fem har vi märkbart sämre tider och här toppar Dehluxe (Dehler 36) före High Five (Swedstar 370). I grupp sex är det ytterligare sämre tider. Där toppar Aitutaki (Wasa 41), och där är det bara fyra som rapporterat. I grupp sju har bara två rapporterat och där leder Panache (First 44.7) före Euforia (J/120). I flerskrovsklassen har jag inga tider alls.

På trackingen/AIS är vissa båtar ”försvunna” antagligen på grund av dålig mobiltäckning på havet. Men Miss Conduct som antagligen har täten i fältet syns och seglar just nu med 4,4 knops fart mot Visby.  Bland de som syns längre bak har Trosabåten Rabalder seglat förbi Elan 310:an Max Matthiessen II. Där bak i fältet håller man högre fart vilket tyder på avtagande vindar närmare Gotland. Det kan nog dröja till runt klockan nio innan första båt når Visby.  Då kan ni ha koll här >>> Om ni inte jobbar ;-)

Det här inlägget postades i Kappsegling, Sörmland, Trosa Båtklubb och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.