• Offshore Race | IRC

Min startlista >>>

Så var turen kommen till IRC-klasserna i min genomgång inför Gotland Runt. Men precis som tidigare har jag inte sett några startlistor, eller klassindelningar. Det finns dock klassindelningsgränser i seglingsföreskrifterna, och ska dessa följas blir det problem. Ett antal av de båtar som kör double scoring, d.v.s. tävlar i både ORCi och IRC hamnar på olika banor under respektive mätregel. Arcona UK Racing (Arcona 340), Max Matthiessen (Elan 350) och Team Swe 88 (First 36.7) tävlar ju i ORCi B, och i IRC ska de enligt reglerna hamna i IRC A, vilket ju naturligtvis inte funkar. Dessa tre kommer förståss att hamna i IRC B.
Kvar i IRC A finns då endast sex båtar, och jag antar att IRC A kommer att stryckas. Krut (A 35) kommer möjligen då att hamna i ”B”, Hijacked (Corby 29) seglar säkert SRS så jag sett att den båten har SRS-mätbrev. Shakira (Dehler 36) , Schatzi (Dehler 39) och X2 (X332) hamnar knappast i IRC B då de redan är anmälda till double scoring i ORCi A, de utgår nog ur IRC. Kvar är då Valpuri (Inferno 31), som då säkert hamnar i SRS eller ORCi…krångligt?

Elan 350 Max Matthiessen, seglar IRC B?

I IRC B så finns en hel del heta båtar. Det kan ju mycket väl bli julafton när dessa båtar går i mål. Det är förståss Claus Landmark med båten Santa som jag har som favorit i klassen, precis som i ORCi. Även Teknova och Arcona UK Racing som jag skrev om i går i ORCi tillhör förståss favoriterna.

Till dessa bör man nog även räkna Prima 38orna. I alla fall två av dem. Serendip med segelmakaren Per Lindforss har ju vunnit förr, 2008, och brittiska Sailplane dominerar ju just nu SRS-klassen på Sandhamn Race Week. Dock är väl motståndet där betydligt tamare än i Gotland Runts IRC-klass. Prima-seglarna vill nog ha lite mer vind än va det ser ut på dagens prognoser.
Archambault 40:an Dondo med Olof Rytövaara kan nog vara ett tips att hålla koll på. Rytövaara har två tidigare vinster i GR, 1998 och 1999, och A40:an trivs väl fint på undanvindar som det ser ut att bli mycket av i år.
Även First 40 Karukera kan nog vara med och tampas högt upp, om de nu deltar. Jag har ännu inte sett nått IRC-mätbrev på denna båt.

Prima 38 Serendip - Foto Jim Q.

Kliver vi upp till de stora båtarna i IRC C så har jag placerat åtta båtar där. Tyska tjejbåten Tutima borde kanske hamna i ”B”-klassen, men jag anar att arrangören vill fylla ut ”C”-klassen så det blir så många som möjligt inför stockholmspubliken.
Kampen om segern kommer förståss att stå mellan Niklas Zennströms Rán och Ralf Aspholms DataCom. På Rán seglar nog britten Tim Powell och på DataCom har jag hört att bland annat Roger Nilsson och Magnus Woxén ska segla.

Journeyman är en intressant båt. Knappst nån racer, och den lär nog inte ha med tätstriden att göra i denna klass. Det är mer en expeditionsbåt, byggd för att kunna seglas bekvämt och transportera utrusting runt jorden. Jesper Weisglass är dock en duktig seglare med flera bra placeringar bakom sig i GR.

Båtar på nätet:

Max Matthiessen >>>

Avantime >>>

Take Off >>>

Blixt >>>

Journeyman >>>

Det här inlägget postades i Kappsegling och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.