• ÅF Offshore Race är över

Så var det över för i år, Gotland Runt. Som allt roligt tar det slut lite för fort. Jag tycker ju också att banorna är för korta. Förr i tiden, när jag seglade Gotland Runt så var ju banorna längre, och båtarna långsammare. Men det blir väl ändring på det till nästa år då alla ska starta på Strömmen. Jag är lite nyfiken på hur det ska gå faktist. Blev det nån succé i år med startgrupperna i stan? En hel del folk på kajerna var det ju, men i övrigt? Tyckte mest det så trångt och stökigt ut. Och seglingen ut till Sandhamn fick brytas då båtarna inte han ut till omstarten i tid. Hur ska det funka nästa år när alla ska starta inne i stan? Efter som startproceduren kommer att bli mer utdragen, färre båtar i varje startgrupp, så kommer starterna att bli ännu senare. Hur lång tid tar det för en Accent att seglat från Strömmen till Sandhamn?

Årets segling blev ganska vindfattig, men ändå inget rekord i bleke. Det var värre 2009, och visst fanns det väl seglingar på 90-talet där det var blankare. Men nu har det varit väldigt lugna seglingar flera år i rad. När kommer stormen? På 90-talet var det stormrace både 91 och 93. Vi fick bryta båda åren. Om jag seglar nästa år blir det väl storm…

Resultatmässigt syns det i vissa klasser att vindarna på verkade resultaten, men så är det ju med segling, speciellt med handikapp på långa banor. Det jämnar ut sig i längden.

ORCi A: Rysk dubbelseger blev det här. Kul, och kanske kan det locka fler ryssar att våga sig hit. Ofta brukar de hamna långt ner i kön. Det är naturligtvis roligare om man vinner när man tagit sig så långt för att tävla. De ryska Open 800-båtarna hade det dock tungt under Sandhamn Race Week, men då blåste det betydligt mer, och korta kryss-länsbanor kanske inte är deras grej. De hade säkert lite flyt med vädret också. I och med sitt höga mättal så han de undan värsta bleket mellan Östergarn och Hoburgen, och samma sak vid Visby. Vid Visby stoppades dock täten upp en del och köbåtarna hann i kapp. Elan 310 Ankan som låg 26 vid Östergarn var plötsligt tvåa vid Visby.
Annars finns det kända toppnamnen på den övre halvan av resultatlistan, Calliope trea, Dehlta femma och Lady X sexa. Amarone var väl lite längre ner än väntat.

ORCi B: Här var det mycket ”småbåtar” i topp. Fem av de sex långsammaste mättalsmässigt tog de fem första platserna. Så klart en fördel för dessa i den här klassen, men samtidigt en hel del toppseglare. Forsgren och Olesen är ju inga överskningar direkt. Vann klassen gjorde den litauiska A 35:an Jigy Jigy.
En som åkte lite jojo i klassen var Elan 350:an Max Matthiesen som vid Östergarn låg fyra för att sedan rasa till Hoburgen där de rundade som 25a av de 32 deltagarna. I Visby bjöds de in i racet igen när de framförvarande låg och guppade i bleket så vid passering av Gotska Sandön var Max Matthiessen i ledning. Det blev tillslut en fin femteplats för det mattsvarta Elanbåten. Jag tror dessutom de seglade utan skepparen Mats Runström som tillbringade några dagar på operationsbordet i stället. Några av de jag hade som favoriter innan start höll inte ända fram, Feelgood, Salona 37 på tionde plats, Teknova, First 40 på 13:e, Midnight Rambler, Dehler 41 på 17:e, och Lennart Evrells Aida först på 21:a plats.
För övrigt tycker jag det är lite för många rundningsrapporter som saknas, ovanligt många. Försöker man undanhålla sin rundning eller är det slarv? Jag hörde också att man bytt anropskanal för rapporteringen utan att få ut informationen till deltagarna. Själv tycker jag rundningsrapporterna är en viktig del i att kunna följa racet från land. Många rapporter är också fel. Lettiska Galaxy ledde till exempel knappast vid rundningen av Ekoknölen utanför Nynäshamn. Och låg Aida verkligen sist där?

I ORCi C / IRC C uteblev kampen mellan TP 52:orna. Ralf Aspholms team på DataCom sopade banan med Blixten. Man skulle väl kunna säga att när DataCom seglar står Blixten stilla ;-)
Niklas Zennström och Rán ledde länge klassen men fick till slut nöja sig med att vara först i mål.
Och Journeyman hade som väntat inget att sätta mot i den här klassen. Jesper Weisglass hade säkert gärna haft en rejäl storm över banan.
Det var för övrigt ovanligt tunnt med ”stora” båtar i årets startfält. Kanske lika bra det. De snor ju bara uppmärksamheten från de mindre.

I IRC B är nog Timo Vesalainen rätt nöjd med att ha valt att segla med IRC-klassen på den långa banan. Antar att han fick valet att segla långa banan, eller byta till SRS när KSSS slopade IRC A. Vesalainens Valpuri gled in över mållinjen strax innan regattafesten skulle starta. Många hade redan utnämt Krut till klassegrare har jag sett. Men segern var solklar, nästan tre och en halv timmes marginal.
Även i den här klassen var det småbåtarnas race. Det blir lätt så när det kommer bleke efter bleke och båtarna ligger stilla medan klockan går.
Ett undantag var dock min segerkandidat, Santa med Claus Landmark som uppenbarligen hittade nått litet vindstråk på slutet och lyckades med att knipa tredjeplatsen.

ORC club Classic har jag redan skrivit några rader om tidigare då de på kortare bana förståss gick i mål tidigare.

SRS A delades som förra året i två klasser, men med gränsen lite högre upp. SRS A 1 med båtar SRS 1,23 till 1,29. Där va det väl inte helt oväntat att det snabba Wasa 55:an Vindile skulle ta hand om segern. Det här gången var segern dessutom solklar och segermarginalen blev rekordstora åtta timmar. I det här fallet spelar inte SRS-talet nån roll. Vindile hade vunnit med 1,38. Naturligtvis handlar det om en hel del flyt. Att som enda båt ta vinden vid Karslöarna och dra iväg. Vid Visby hade de en ledning på 19 timmar! Bengt Eriksson med sin specialbyggda Wasa vann även förra året.
Tvåa blev till slut en annan favorittippad båt, La Dolce Vita, Finngulf 33 med Per Lindstedt.
I den här klassen var ju spannet mellan mättalen relativt litet, 1,23-1,29, vilket kanske är anledningen till att det är ganska blandat med båtar i resultatlistan.
Södertäljebåten Skidbladner slutade elva och blev bästa First 36.7. Annars hamnade Sörmlandsbåtarna en bra bit ner i denna klass.

I SRS A2 däremot blev det däremot Sörmländsk seger genom Accenten Linnéa tävlandes för Oaxens Båtklubb. Accenten är också tävlingens långsammaste båt, dock inte minsta som KSSS lyckades skriva i ett pressmeddelande innan start. Jag däremot hade ju förståss varnat för den här båten i mina skriverier inför starten.
Tävlingens minsta båt, och näst långsammaste, Team Räknäs Minitonnare tog hand om andraplatsen. Sedan följe Scampiklubben på tredje, femte, sjätte, sjunde och åttonde plats. Trimle med den Australiensiska tjejbesättningen slutade sjua så det var säkert värt resan hit från down under. Tjejerna låg dock bättre till innan bleket vid Visby.
På nionde plats slutar Funny, Dehler 29 som seglades double handed av Anders Mathson och (tror jag) Niklas Svensson. Starkt att vara med och slåss om tätplatserna med bara två mansbesättning.
Även båten på tionde plats är värd att nämnas, SolidTango, Arcona 321 med Johan Lundqvist som skeppare. Ombord i besättningen fanns fyra tjejer, varav två aldrig seglat tidigare, förutom ett par träningar några dagar innan start. Rallytjejerna Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson ångrar nog inte att de ställde upp på detta.
En kul sak att notera i resultaten är Mon Amies rundningstider vid Alma och målgångstid….Gick de i mål innan de rundade Alma? Jag tror deras målgångstid och därmed placering är fel.
Södertäljebåten Daiquiri, tvåa förra året låg också tvåa vid Östergarn, men sen satte bleket stopp för deras framfart och de till slut på 22:a plats, två av båtarna med över 1,18 i SRS vilket klart visar att småbåtarna var gynnade här.

SRS B var klassen där alla kollade på båten True Heading med tjejerna från Team Seglarhotellet. De tog sig runt till slut, vilket en och annan tvivlat på. För ett år sedan hade ingen av dem kappseglat förr och de flesta hade inte ens seglat. Till slut hade de sex båtar efter sig i resultatlistan.
I andra änden av listan var det mest kända och väntade namn. Jag hade väl i och för sig räknat bort Farr 30:orna lite men i den lätta och trixiga undanvinden hängde de med riktigt bra. Alla fyra bland de 16 första. Segrade gjorde båten med det sköna namnet s/y Maskinen med segelmakare Noel Barkelius.
Tvåan i klassen Airbender fick ju inte starta i Watski 2star på grund av för låga mantåg. Här på Gotland Runt kunde nog inte arrangören säga nej då flera andra båtar fått dispens för just låga eller till och med saknade mantåg. ”Havskajaken” Airbender trivdes förträfligt på undanvinden ner mot Nynäshamn där de till och med ledde hela fältet ett tag. Noterbart är att även här var det bara två mans besättning, Jimmy Hellberg och Nicklas Karlsson.
Bästa X-35:a blev inte helt oväntat Matrisen på sjätte plats. Nu ser jag också att rundningsresultat uppdaterats i efterhand. Under pågående race saknades rundningresultat från bland annat just Matrisen, men nu finns dessa.
Valdemarsviksbåten Xperia slutar på 17:e plats. Ett okej resultat bland de 63 startande, men jag tror inte de är nöjda med detta.
En som åkte kana i resultatlistan var den nya M 34:an som ledde låg i täten från start och till och med ledde vid Östergarn, sedan rasade de till 38:e plats.

Så, då var årets race över. Så hinner jag sova på nätterna också ;-)

Grattis alla vinnare, pristagare och seglare!

Nån som har en båt att ”låna” ut till mej nästa år?

Det här inlägget postades i Kappsegling och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 svar på • ÅF Offshore Race är över

  1. Kristian Hertzberg skriver:

    Stort tack för en strålande rapportering under hela racet. Din sida och dina analyser/rapporter är överlägsen allt annat.

    /Kristian

    • Jesper Qvarnström skriver:

      Jag håller med dig Kristian!
      Det kanske vore en bra idé om ”ÅF” och ”KSSS” konsulterade Tangosailing till kommande år. Jag vet inte vem han var, representanten från ÅF, som talade på skepparmötet (kanske VD:n), men han pratade ju om att ”nästa år, då ska vi synas och då ska alla som vill kunna följa seglingen från land”. Jag hoppas att de tänker till på en gång så att det blir bra och intressant för publiken. Sidan med trackingen fungerade dåligt tycker jag, men det beror väl även på att många inte seglar med transponder.
      För övrigt är jag oerhört glad och tacksam att vi på Xperia tog oss i mål… efter att nästan ha blivit klyvda på mitten av en ”T-bone-yacht” i sambamd med rundningen i Visby… Någon som har bilder/film från den rundningen.? Det skulle dessutom vara intressant att höra hur han som höll i ratten på den båten tänkte…”banan är bara 390nm, så vi måste ha innerspår i rundningen till varje pris…”

      /Jesper

    • Niklas skriver:

      Det värmer med sådana kommentarer. Har fått en del via mail, Twitter och till och med telefonsamtal.

  2. Jakob skriver:

    Schysst sammanfattning!

  3. Staffan Ström skriver:

    Tack för bra rapportering under loppet, det var här man fick bra överblick hur racet fortskred.

  4. Patrick L skriver:

    Tack för en väldigt fin rapportering! För mig som inte kunde segla i år var det en fröjd att få skrivbordssegla med hjälp av Tango :-)

  5. Erik Falk skriver:

    Instämmer med samtliga ovan. Riktigt bra rapporter och sammanfattning av årets race!

  6. Johan skriver:

    Håller med övriga, utomordentlig bevakning i år igen!

Lämna ett svar till Niklas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.