I dag tog jag semester från mitt arbete på tryckeriet för att känna på våren på båtmässan Allt För Sjön. Som vanligt är det knappast segelbåtar som dominerar mässan. Dessa fanns längs ena kortsidan i stora hallen. Motorbåtar fanns det över allt. Och i tillbehörshallen vimlade det av sjökläder till rea-priser.
(alla bilder är klickbara)
Precis innanför entrén stog nog mässans vackraste segelbåt. Den drygt 40 år gamla Apriori.
Apriori är för övrigt byggd på Rosättra Båtvarv i Roslagen, där Linjettbåtarna numera byggs.
Flerskrovsbåtarna blir fler och fler i Sverige. Själv har jag dock aldrig testat på att segla på mer än ett skrov. Här på mässan fanns Multi 23 som ju ser rätt trevlig ut. Inget att bo i dock, men man får väl ta ett tält med sig. Båten mäter 6,72 på längden och väger 300 kg. Priset ligger på runt 300.000:-
Från Frankrike kommer Dufour 36 Performance som har Sverige-premiär på Allt För Sjön. Gennaker på utskjutbart peke, T-köl och moderna linjer med rak stäv och bred akter. Något som inte syns är vattentankarna som är placerade på båda sidor i båten, och med hjälp av en elektrisk pump kan man därmed pumpa vattnet upp till lovarts tank på längre kryssben. Mäter sånt i på SRS?
En Dufour 36 Performance kommer under sommaren att deltaga i bland annat Watski 2star Baltic och ÅF Offshore Race med Anna Drougge och Marting Angsell.
Sittbrunnen är som sig bör på moderna racingbåtar stor. Dubbla rattar ingår också enligt gällande mode, men nog borde det vara kolfiberrattar?
Kompasser är placerade på sittbrunskanten vid båda rattarna. Men borde dessa inte sitta lite längre fram? Jag tyckte också man satt lite lågt, och då menar jag att avståndet mellan durk och sittbrunssarg är lite kort. Frammåt ser man bra, om man slipper jättesprayhooden.
Invändigt är Dufour 36 ganska enkel. Det vimlar inte av skåp precis, men det är ju en båt med inriktning på prestanda. Den stora genomfarten till förpiken är lite annorlunda.
Annars en ganska vanlig inredningslösning med kök och toa på varsin sida av nedgången. Trälisterna i taket funkar som grabbräcken.
Varför har man en blå lampa nere vid durken?
Gott om luckor i taket för insläpp av ljus och luft.
Nästa båt som fick besök av mig och min far är Dehler 32. På bilden ovanför syns pappa testa ratt och styrplats. Behöver man verkligen ratt på en 32-fotare? Jag skulle nog själv föredra rorkult.
För under en miljon får man denna tyska 32-fotare.
Akterkojen i Dehlern har gott om plats, på bredden i alla fall.
Vita dynor och mahogny är ju snyggt. Men med de stora träytorna över kojerna tycker jag det blir lite för mycket. Men alla har vi ju olika smak.
T-köl sitter på Dehlers 32-fotare. Man kan välja mellan tre olika kölar, 1,43, 1,74 och 1,98 i djup. På specifikationsbladet som jag hittade i båten kallar dom dock 1,43 för racing… Undrar vem som korrektur läst det
Den här soffan ser ut att vara hämtade från någon bio-salong, men den tillhör inredningen på Hanse 355. Jag gillar det fällbara armstödet.
Inredningen i Hansebåtarna är vitt med inslag av trä. Det här är min smak. Lite kantigt kanske.
Den här hyllan i förpiken ska man dock inte använda som grabbräcke. Då lär den inte sitta kvar.
I kontrast till de kantiga formerna har garderoberna mjuka former.
När jag kom ner i Hansen trodde jag först det satt en spegel på huvudskottet, det är dock ett hål i form av ett skåp.
Lite kantig och klumpig ser den ut på ovansidan, men här prioriteras innerutrymmen framför snygg design.
En av de finare båtarna på plats är Södergren-designade Tarac 33. En modern skärgårdskryssare skulle man kunna säga.
Förar på rad. I bakgrunden syns Dufour 36:ans raka stäv med peket, sedan följer de mer sluttande stävarna på Malö 37 och Scannerbåten.
Att det här är en Arcona tar man inte miste på. Alla ser likadana ut. Ungefär som Audi där modell efter modell skeppas ut från kopieringsapparaten. Här på mässan visades Arcona 410 som är den senaste i Arconaflottan. Lite modernare former än föregångaren 400, men inte lika extrem som många andra nya båtar. En 410 skulle jag kunna tänka mig…om jag hade pengar, besättning och en djupare hamn.
Arcona 410 of Sweden, men båtarna byggs i Estland.
Motorbåtar fanns det gott om i alla storlekar. B-hallen hoppade vi över. Vi riktade i stället kompassen mot C-hallen och båttillbehören.
C-hallen dominerades av kläd-rea. I ett hörn fanns dock några klassiska träbåtar, bland annat fenkölsracern X:et.
Bland prylarna fastnade jag för ovanstående smarta och enkla pryl. Scrubbis är en båtbottenrengörare. Prylen består av ett teleskopiskt aluminiumrör med en ordentlig böj som gör att det ska gå att komma åt hela båtbotten. Själva ”borsten” ser ut som nån form av rörisolering med gummilister på. Drygt 650:- kostar den just nu och det kan ju tyckas dyrt. Men om man tänker på vad bottenfärg och tvätt i de flytande båtbottentvättarna kostar så är priset inte så högt tror jag. Om denna rengörare funkar tror jag det är det bästa alternativet mot skitig botten. Som kappseglare vill jag alltid ha en ren botten, och här i Trosa är det ett stort problem. Man kanske skulle investera i en Scrubbis?
Scrubbis verkar ju fiffig och enkel. Enda orsomolnet var att bekräftelsen på order kom från mailaddressaten ”hassan”…
Bra sammanfattning av mässan! Vad tyckte du om SwedStar 370? Himla läcker båt men mycket pengar. Grymt fint hantverk. Håller helt med om att Tarac är en kanonfin båt och äntligen en designer som varit konsekvent i att sticka ut och göra någonting kompromisslöst annorlunda. Det är inte varje dag! Vi blev lovade en provsegling med Tarac under Gullviverallyts fyra dagar vilket vi självfallet tänker utnyttja. Rapport följer!
Angående ”tillbehörsmässan”:
http://d29josefin.blogspot.com/2012/03/batmassa-for-dig-som-inte-ska-kopa-bat.html