Jag såg just att Trosa-seglaren Kjell Enbom investerat i ett SRS-mätbrev för sin Dehler 34 DD Rabalder. Resultatet blev 1,240 vilket kan jämföras med tabellbåten som har 1,251. Nyköpingsbåten Doris har ett SRS-tal på 1,229. Främst är det vikten som skiljer båtarna åt. Och det är ju allmänt känt att en utrustad segelbåt är i de flesta fall ganska mycket tyngre än vad leverantörerna anger. Oftast är det leverantörsuppgifter som anges som standard i SRS-tabellen.
Dehler 34 DD anges i tabellen väga 4,5 ton. Mätbrevet för Rabalder visar på 4,9 och Doris mätbrev anger en vikt på 5,16.
Kjelle sparar nu drygt 30 sekunder i tid på varje seglad timme jämför med om han hade seglat på standard-SRS.
SRS-data blad:
Standardbåt >>>
Doris >>>
Rabalder >>>
Nyköpingsbåten har ju ett SRSv, vilket gör att alla mått är tagna av en SSF-mätman. På Rabalder har ju båtägaren tagit mått själv och skickat in antar jag, eftersom det är ett SRS-mätbrev och då med viss osäkerhet om de är helt rätt.
L-Å
Det stämmer.