• Watski 2star | Hanna yngsta tjej på banan

På Bavaria 49:an Vejde från Norrköping seglar familjen Svensson. Och det låter väl inte så konstigt och ovanligt. Det ovanliga handlar om att det är far och dotter, Anders och Hanna. Tyvärr är det ju lite ovanligt med tjejer på startlistorna i segling. Om jag räknar rätt så är det sju kvinnliga seglare på anmälningslistan till Watski 2star, av 334 personer. Det är ungefär två procent. Hanna är med sina 22 år också förmodligen den yngsta tjejen på startlinjen om några veckor. Varför är det så få tjejer som seglar, och framför allt kappseglar? Hanna har inget bra svar på den frågan heller.

Hon själv har seglat sen hon föddes i princip, och sedan dess har det blivit många och långa seglingar. Hon låter väldigt entusiastisk när vi börjar prata om den kommande tävlingen. - Det ska bli kul, jättespännande säger hon och jag riktigt hör ett stort leende på läpparna. Igentligen har äventyret redan börjat. Hon pratar mycket om hur kul allt planerande och fixande tillsammans med pappa Anders är. Målsättningen på banan är i första hand att komma runt. Hanna har tidigare inte kappseglat speciellt mycket, och förståss inte denna typ av race.  - Det blir fullt tryck. Man kan ju inte slappna av som på en semestersegling precis säger Hanna.

Pappa Anders har för övrigt ett förflutet i Trosa Båtklubb. Då seglade han en gul OE 32, tror jag. Och han placerade sig ofta högt upp. Han har senare även hunnit med några år i Expressklassen. Jag var för övrigt med och vann ntävlingen Ackes Pokal i Valdemarsvik för några år sedan. Expressen har Anders kvar, men den får stå åt sidan och nu är det mer bekväm segling som gäller. Han skulle aldrig få för sig att segla Express på Watski 2star.

Bavarian är 49 fot lång och väger 12 ton. Den är ju lite underriggad och behöver lite vind. Det sämsta som kan hända är dock kryss i frisk vind med krabb sjö. Annars kryssar den rätt hyggligt berättar Anders. En ny genua är beställd, och förhoppningsvis är den klar innan start. Det är igentligen en genua två och tanken är att man ska kunna använda den hela tiden. Focken är för liten i lätt vind, och en stor genua är för tung att jobba med.

Vejde, som båten heter är för övrigt en växt. En grön växt med gula blommor används mycket inom växtfärgning.

Det här inlägget postades i Kappsegling och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.