• ÅFOR | Söndag lunch

Det har hunnit bli söndag lunch och täten närmar sig Östergarn med stormsteg…ja, fem sex knop i alla fall. Trisst segling ser det ut att vara. Jag menar, jag skulle gärna ha riktig kryss, eller undanvind. Nu verkar det som det är att ”bara” åka mellan märkena.

Resultatlistorna uppdateras inte speciellt snabbt. I SRS B leder Oxelösundsbåten Dreamline One, Linjett 40 med Urban Lagerström, om den tiden stämmer. Enligt siffrorna är Dreamline One nästan en och en halv timme före tvåan…låter mycket. IT Advisor ligger tvåa. Södertäljebåten Grand Place ligger bra med på åttonde plats.

Xperia där min bror seglar med ligger en bit ner. Just nu på plats 40. Det lät inte som brorsan var så nöjd med det när jag pratade i telefon med honom nyss. Han dock inte prata så mycket då samtalet bröts.

I SRS C är det inte alls speciellt oväntat att det är La Dolce Vita som leder före Vindile. Vindile borde älska detta med långa bidevindsbogar. Noterbart är att doublehandedbåtarna Dagmar och Grym har en intern tät fight på femte respektive sjätte plats. Det är dock bara 20 båtar som listats för passering av Fårö Fyr ännu.

Inne i ”stan” har just starten gått för de större båtarna och 100-fotaren Hyundai har just passerat Oxdjupet. Vid starten blåste det sydostliga vindar vilket medförde bidevindsstart och nästan kryss.

De sydliga vindarna ska vrida mot väst. Lite regn kan det också bli inatt.

Alla verkar inte heller ha koll på hur resultaten räknas. Passeringen av Sandhamn innebär slut på etapp ett och start på etapp 2. Klockan startar om där och separata resultat räknas. Sedan räknas platssiffran från etapp 2 ihop med 10% av platssiffran för etapp ett. Så från Sandhamn är det ett ”nytt race” och placeringen vid Fårö har ingenting med placeringen vid Sandhamn att göra.

Det här inlägget postades i Kappsegling och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på • ÅFOR | Söndag lunch

  1. Erik Barkefors skriver:

    Racet hade varit roligare att följa om man haft en gemensam omstart vid Sandhamn. Nu har man ingen aning om hur de olika båtarna ligger till när man tittar på AIS:en…
    Eller man kanske kunde ha en enda bana men ge ”spurtpoäng” (sekunder) för bra skärgårdssegling. Då skulle man kunna kika på den tabellen och jämföra med position och fart på AIS:en.

Lämna ett svar till Erik Barkefors Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.