Klockan går och det är nu måndag lunch. Båtarna har i princip varit ute i ett dygn och jag ska försöka skriva några rader om vad som skett under förmiddagen.
Som många märkt har KSSS stora bekymmer med sin sajt. Enligt uppgift ligger problemen hos en underleverantör. Under tiden får ni hålla koll på andra sidor. KSSS, finns på Facebook och ska lämna rapporter där är det sagt. På Twitter söker man på #AFOffshoreRace. Och råkar man ha någon info så skriver man förståss i nått kommentarsfält, helst på min sida
De svaga vindarna håller i sig, men ska öka. Kl 11.00 blåste det en meter sydlig vid Hoburg. Östergarn och Fårö hade sydost fyra och Gotska Sandön sydost tre. Vid Visby är det num kl. 12:30 nordväst 2,7 m/s.
Esimit Europa passerade Visby strax efter fyra på morgonen. Hugos Boss följde 09.08. Strax efter tio kom Hyundai och Trucknor Wolfpack. Den norska TP52:an bör därmed ha ledningen före Hugo Boss och Hyundai vid Visby.
Esimit Europa har även rundat Hoburgen och bör vara vid Östergarn vid tidiga eftermiddagen.
Hugo Boss har just passerat vid Karlsöarna och håller enligt uppgift runt 10 knop.
DataCom är vid Visby inom kort, runt 13-tiden och strax därefter följer Forum ILS och Haspa Hamburg. Om de t stämmer borde Forum ILS ligga mycket bra till i SRS C.
I höjd med norra Gotland följer Tokio och Spirit. Sedan följer hela kopplet med båtar. Ordentligt utspritt i öst-västlig riktning.
Foxy Lady (IMX 40) och Xperia (X-35) ser ut att liga rätt bra till. Liksom Blå’s (Luffe 40).
I höjd med Gotska Sandön finns bland annat Refanut.
Alla båtar har under förmiddagen passerat Almagrundet.
En grupp båtar i höjd med Landsort ser ut att ha svag vind, bland dessa finns Solidtango, Blenda, Felicia och Falken. Alla håller just nu under tre knop i fart.
Jag har försökt få kontakt med några av båtarna på havet, men de ligger antagligen för långt från land för att ha mobilkontakt.
Den underleverantören är ingen annan än Datacom. Skandalöst uselt skött. Man har gjort en total feldesign av sin tekniska lösning, lovat stort mot KSSS men levererar teknik som inte ens klarar en bråkdel av belastningen när det kommer till kritan.
En lösning som står pall rent lastmässigt är väl en sak. Det kräver någon form av kompetens att lösa. Dock rent uselt att man inte ens kan få ut en statisk sida på ksss.se där man publicerar rundningsrapporterna. De är ju bara enkla PDF-filer och en 12-åring kan göra jobbet. Keep it simpel. Rejset är redan förlorat för Datacom när det gäller att få upp en lösning som ger oss informationen i realtid…
Nej, sluta spendera pengarna på båten och anställ några driftstekniker som klarar av jobbet i stället – annars kan ni byta bransch!
Niklas, var hittar du all info? Jag kollade olika AIS-sidor och jag fått intryck att en del båtar har stängt av sina AIS.
fick lära mig något om AIS. tydligen ligger de bara utanför räckvidden för landstationen….
Tydligen var det en fiberkabel från Stokab som någon grävt av som orsakade stoppet. Det var fler än KSSS och Datacom som drabbades.