Nu på torsdag morgon är fortfarande en del båtar ute på banan. Tyvärr har jag inte helt koll på vilka då KSSS funktionärer troligen är trötta efter regattafesten.
Jag tror att det bara är den tyska Mamba 36:an Caramell kvar på banan. Men resultatlistan är inte uppdaterad på flera timmar. Team Räknäs gick i mål 4:41 och de är fortfarande inte bokförda i resultatlistan. Själv tycker jag att racet pågår för fullt till sista båt är i mål. Föresten, Team Räknäs, fick n i nån gulaschsoppa? Ja, det är ju sagt att alla ska få soppa i Sandhamn efter målgång. Team Räknäs Twittrade nån timme efter sin målgång, ”var är gulaschsoppan”. Troligen hade soppserveringen packat ihop.
En ändring har det blivit på prisplats sedan jag skrev senast i går eftermiddag. Det är Scampin Boj-Boj som kom i mål vid femtiden i gårkväll och knep tredjeplatsen i SRS B före X-362 Valkyria. Därmed vinner X-332 Trixie före Compis 363 Daiquiri och Scampi Boj-Boj.
I SRS DH B vinner Cloud Nine, Dynamic 3000 före Tess, SweLine 36. Mithril blir trea och Södertälje/Trosa-båten Funny slutar fyra. Paxton, Pacer 27 som seglat i ”stealth mode” hela racet gick tydligen in på femte plats.
Då är årets race i princip över. Caramell väntas i mål strax efter lunch och är då troligen sista båt sedan Hallberg Rassyn Modesty brutit i natt.
Lite funderingar. Stockholm och publikvänlighet i all ära. Det är kul att se båtarna starta i stan. Men var va de där 100 000 åskådarna som KSSS skrev att det va? 10000 kanske. På Fjällgatan där jag stog var det mest utländska turister som just råkat kliva av sin buss och ville bli fotograferade med Stockholm i bakgrunden. De brydde sig inte nämnvärt om att det vimlade av segel på fjärden. Och många svenskar som råkade komma förbi visste inte ens vad som pågick. Nedanför på Stadsgårdskajen var det knappt mer folk än valigt. Det va mycket mer folk förra året, och då var jag ändå uppe på lördagen.
Och så det här med att tävlingen seglas i två etapper? Måste det vara så? Ta tid från start till mål. I bland blir då skärgårdsdelen mer avgörande, som i år. I bland mindre, som förra året. Det är inte publik- och åskådarvänligt att ha det som nu.
Sedan har vi det där med att följa båtarna på nätet. Väldigt många rundningsrapporter har i år varit fel eller uteblivit. Många AIS:er försvinner från positionskartan, för många. Då går det inte att ha koll på racet.
Det är ju bra med snabba uppdateringar av resultat på hemsidan, men om ingen förstår sig på listorna och poängberäkningarna så spelar det inte så stor roll. Jag tycker ”Just nu”-resultatlistan var bra. Speciellt den avancerade varianten. Men det behövs en förklaring till den så vanligt folk fattar varför en båt ligger på en plats på en lista och på en annan plats på en annan lista.
Nu är det för övrigt snart fyra timmar sedan Räknäs gick i mål och reultatlistan är inte uppdaterad ännu.
Åter kommer under dagen med fler inlägg. Lite statistik från racet samt film från alla starter.
Enligt uppgift på bryggan packades gulaschtältet ihop när after sailen startade…
Vill KSSS och ÅF locka småbåtar i framtiden måste de tänka om. Vi seglade i år ca två timmar snabbare än förra året men eftersom vi startade ett dygn senare missade vi festen. Riktigt antiklimax att komma i mål när allt är stängt, vi gick till och med ta vår egen måltid.
Vår AIS fick batteriproblem tyvärr.
Och vi står som etta vid Gotska sandön 2 (vilket är fel) på ett ställe och 18:e på ett annat.
Tack för dina analyser! KSSS skulle behöva lite liknande som komplement till alla ”nyheter”.
Vi hade kul i båten i alla fall!
Spontant, varför inte låta de mindre klasserna starta tidigare? Förra året var det kanon då man fick ett sammanhållet fält och även soppa-tältet var öppet för alla. Ingen blir glad att segla ensam på havet.
Känns tyvärr som Ksss återigen önskar att alla båtar under Srs 1,20 inte ska ställa upp med nuvarande upplägg.
Känns som att låglysare inte riktigt existerar i KSSS planering. Har själv gått i mål som vinnare, samtidigt som prisutdelning hade börjat. Först en halvtimme efter prisutdelningen var det helt säkert att vi faktiskt hade vunnit. Hade varit världens enklaste sak att titta ut över fjärden och se att vi kom. Dessutom hade vi ström i våran AIS. Vi fick en egen prisutdelning nästa morgon i stället. Det var tydligt att vem som vann lilla klassen inte hade någon större prioritet. I dagsläget är ÅF inte ett race där anmälningsavgifterna står för särskilt stor del av intäkterna. Det handlar om sponsorer och det är dessa man blidkar. Nuvarande sponsorer är nog inte särskilt intresserade av ”vanliga” båtar.
Kanske dags för ett Gotland Runt med start och mål i Trosa/Nynäshamn. Alla kör SRS, en enda klass och jaktstart. ”The Round Gotland Race”
Håller med om att seglingen borde gå i en etapp. Surt för Pac Man som i min mening är den värdiga vinnaren av SRS.
Gällande uppvärmningen inför seglingen så tycker jag upplägget på Skeppsholmen var bra. Jag var nere i byn två kvällar för att titta på båtar, prata segling, dricka öl och lyssna på livebandet. Riktigt skoj.
Tangosailing har varit den bästa källan för nyheter och analys! Nyheterna på ksss.se har haft väldigt låg substans och samt glest mellan inläggen. Trist också att sidan låg nere och felaktigheter i rapporteringen.
Bästa filmerna kom från Pac Man. Mycket bra underhållning! Keep it up Gustav Morin.
KSSS har faktist varit i kontakt med mig angående att hålla i rapportering på deras sida. Både förra året och i år, men det blev bara en förfrågan och sedan hände inget. Nu fick jag en ”kommentar” i ett mail att vi skulle höras inför nästa år. Återstår att se vad som händer.
Tangosailing.nu går förståss först. Men jag är sugen på att segla nästa år också. Det var ett tag sedan.
Hej Krille,
Ingen skugga över Pac-Man, det är ett grymt gäng – men hur menar du att det är Pac-Man som är den ”värdiga vinnaren”?
Nu har vi sammanfattat ÅFOR ur vårt perspektiv!
http://teamraknas.blogspot.se/2013/07/af-offshore-race-2013.html