• ÅFOR | Taktiken i Sandhamn

Redan förra året när jag såg upplägget av ÅF Offshore Race med två etapper och ett resultat baserat på poäng från de båda etapperna slog mig tanken att om man deltar i en klass med ganska få båtar har resultatet på etapp ett i princip ingen betydelse. Det innebär ju att man kan bestämma sin starttid för etapp två själv och på så vis segla i de bästa vindarna.
Inför årets race när jag såg väderprognoserna som talade om svaga vindar i början och ökande sydvästvind fram mot måndagkväll så återkom förståss tanken att, om man ser till att vara i Sandhamn lite sent så får man bättre vindar på den andra etappen som i poängberäkningen viktas högre.
Frågan är nu om ett antal av seglarna använde den strategin? Flera saker tyder på det. Att vissa båtar avsiktligt bromsade sin framfart innan de kom till Sandhamnspassagen för ”omstarten”.
Att båtar låg stilla vet jag. Att båtar tog ner segel vet jag också. Inget av det behöver dock betyda att man avsiktligt bromsat sin framfart.
Sen om det är rätt eller fel att göra på det viset låter jag vara osagt. Det är ju samma sak som i rally där man får basserar startordning på resultaten från dagen innan. Om man inte vill köra först på en oplogad väg till exempel så ser man till att köra lite långsamt första dagen för att få en bättre startpossition. Samma sak i alpint. Att starta sist i andra åket kan vara kört i en dålig bana.

Nästa år bör man, tycker jag, ta bort detta med poängberäkningen och ”omstart” utan stopp, för att få till slutresultatet. Två alternativ finns.
Antingen kör man hela racet i ett svep utan att nolla klockan i Sandhamn. Alternativ två är att ha ett riktigt mål i Sandhamn med omstart på fast tid.
Till exempel. Kör ett gemensamt race där både Inshore Race och Offshore Race kör Stockholm Sandhamn. Dagen efter är det omstart utanför Sandhamn för Offshore-seglarna. En tanke som jag såg på Blur.se (Pelle Lindell skrev) är att ha omvänd start. Då finns chansen även för de små båtarna att synas genom att komma tillbaks till Sandhamn först.
Det skulle vara rätt intressant att få se Hyundai starta 35 timmar efter Team Räknäs. Och framför allt tror jag små och lånsamma båtar som Team Räknäs skulle få en roligare segling. Seglar de bra så slipper de se konkurrenterna. Seglar de illa får de i alla fall se en massa båtar.

Att kunna vinna en segling genom att stanna båten och vänta på bättre vind tycker inte jag ska vara riktigt.

Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

13 svar på • ÅFOR | Taktiken i Sandhamn

  1. Team Styrbord skriver:

    Det var totalbleke på Söndagskvällen, noll och ingen vind. Så inbromsningen var nog rätt oplanerad.
    Att segla skärgårdsbanan en dag och sedan vänta i Sandhamn till nästa dag tror jag inte på. Det bästa är om man låter tävlingen vara det den heter….offshore race

  2. Johnny skriver:

    Jag känner igen diskutionen från W2S, där hadde man åxo poängberäkning på de olika sträckorna och det enda vi vet är att det alltid är någon båt som blir orättvist behandlad oavsett hur man gör. Personligen håller jag med dig Niklas. Omstart på en bestämd tid dagen efter är väll det mest rättvisa om man inte ska segla allt utan att starta om klockan.

    En annan fundering är banan på Gotlandrunt, jag tycker att man måste ha mer olika riktningar för att få en mer rättvis segling. Alla båtar har ju sin dröm bog. En modern lättplanade båt med goda kryssegenskaper vill som motsats till en 70-80 talare med lång vattenlinje inte ha halvvind. Jag har aldrig kollat statistiken men min känsla är att dessa två vädersystem är det som behärskar vattnen runt Gotland i Juni-Juli. Väst eller syd, då kan man på förhand se vilka som kommer vara i täten. Lite nytänkande på banan skulle nog inte vara fel. Jämför W2S banan. Där har man alltid olika båtar i täten oavsett förhållanden för det blir kryss, läns och halvvind i en lagom mix så alla har chansen alla år. Men hur skulle den banan se ut när de bara vill segla i 50-60h i normala vindförhållanden?

    • Niklas skriver:

      Jag skulle gärna se en lite längre bana. Som man seglar nu är det ju kortare än på 90-talet, och båtarna i dag är snabbare.
      Den vanligaste vindriktningen är dock syd och sydväst. Statistiskt så blåser det sydvind (Svenska Högarna) nästan 30% i juni juli. Vid Hoburgen är det mer dragning åt SV.
      Skulle jag bestämma så skulle banan vara lite längre, med Knolls Grund som rundning till exempel.

  3. Intressant reflektion!
    Jag hoppas och tror att ingen använde sig av detta kryphål. Just i år så va det av egen erfarenhet (Team Räknäs) ingen fördel att vara sent ute på banan, då man då missade ”undandvinds-tåget” som gick från Hoburgen.

    Man borde dock täppa till detta kryphål till nästa år. Jag tror dock på en start i Sthlm (även om det är själva grundproblemet). Om man ska se till segelsportens tillväxt är det nog en fördel med start i Sthlm. Jag hörde hur det pratades på bryggorna om hur detta börjar likna Vattenfestivalen, som va på 90-talet. Och vem vet hur många unga besökare som blev inspirerade och som kan få sporten att växa i framtiden? En start i Sthlm ger även mer uppmärksamhet i media och det är lättare att attrahera sponsorer till sporten etc.

    Jag tycker även att idén med att slå ihop Etap 1 och inport race är lysande. Detta skulle göra segelfesten så mycket större, inport race skulle ju dessutom vara en bra inkörsport till hela racet. Man borde även ha uppvisnings kappsegling inne i stan innan racen.

    Näsa år blir det bättre! :)

    • Niklas skriver:

      Jag tror nog starten i stan har kommit för att stanna. Även om jag själv skulle föredra att starta ute vid Sandhamn (seglingsmässigt) så ger det naturligtvis mer uppmärksamhet i stan. Enklare på många sätt. Jag var ju själv på plats på startdagen. Tyckte dock det var förvånansvärt lite folk på stränderna då. Men det kanske är m er dagarna innan i eventområdet. Det är ju där det händer, och där man ser båtar och träffar folk.

  4. Besviken skriver:

    Minst 3 båtar i SRS-B på topp 10-plats rundade inte lysbojen vid salvorev. Trots protester gör inte KSSS ingenting. Detta innebar ca 40 min snabbare seglad tid. Sen går man ändå tacksamt upp och tar emot priser.

    • Niklas skriver:

      Jag är inte förvånad. Har genom åren upptäckt att folk är dåliga på att hålla koll på vad som står i seglingsföreskrifterna. Är de inte läskunniga? Till och med jag som inte deltog i racet har koll på SF och tillägg i SF. Man får väl ändå hoppas att det var det som det berodde på och att det inte var medvetet fusk.
      Har det lämnats in protester borde dessa i alla fall tas upp.

    • Andreas Hamrin skriver:

      BLUEPRINT rundade Salvorev enligt den ändring som gick ut innan start, dock missade Gambler 40 FastFootSally detta och vid tillfället ej synlig på AIS när vi tittade…Vi filmade detta på IPad och la in en protest vilket ogillades av protestkommiten pga att vi inte informerat dem att vi protesterat…. Vi låg 1,5 distans före men borde tydligen ropat på VHF eller sagt till vid bryggan efter målgång. Så är reglerna enligt KSR sa Protestkommiten..
      Bevismaterialet är av underordnad betydelse.
      Dock var det olyckligt med ändringarna innan start som kan ha bidragit till missförstånden..
      Hoppas det blir tydligare till nästa år, kanske skall det bara vara fri väg till Hoburgen och tillbaka :-)
      Med vänlig hälsning,
      A

      • Patrick L skriver:

        Intressant om Gamblern, det låter nästan som inversen på Royal Blue-fallet för några år sedan… Det var bra att man ändrade i seglingsföreskrifterna, innan man gjorde det hade man kunnat runda Hoburgs rev och sedan segla tillbaka väster om Gotland om det hade varit gynnat. Det var ju inte helt lyckat så det var en bra ändring. Ändringen anslogs f.ö två dagar före start så det var inte direkt tight inpå.

        • Andreas Hamrin skriver:

          Patrick: Gratulerar till bra placering, vi såg att Ni låg långt fram på AIS.
          Niklas: KSR är tydlig, vi får läsa på till nästa kappsegling så att vi inte missar detta i framtiden.
          Med vänlig hälsning,
          A

      • Niklas skriver:

        Ja, kappseglingreglerna gäller väl även för protester mot att inte ha seglat banan. 61.1 a) 3) ”om händelsen var att den andra båten inte seglar banan på rätt sätt, behö-
        ver den protesterande båten inte ropa eller visa en röd flagga men den ska
        informera den andra båten innan den båten går i mål eller vid första rimliga
        tillfälle efter att den själv har gått i mål.”

        En annan intressant händelse är ju Serendip som passerade genom Fårösund. Jag skrev om det i att tidigare inlägg. De rapporterade sedan rundning vid Sandön och Alma. Så då verkade det som de ”gått fel väg”. Vad hände sedan? Då det står DNF nu i resultatlistan. Upptäckte de felet själva och utgick? Det jag funderar på är ju förståss om tävlingsledningen gått in och gjort nått åt saken i det fallet, men inte i andra fall. Jag kan ju erkänna att jag faktist uppmärksammade tävlingsledningen på Serendips ”genväg”.

        Det var för övrigt fler båtar som enligt uppgift gått fel väg vid Salvorev.

  5. Martin skriver:

    Har bara startat i tre GR. I år första gången för mig inne i stan. Jag tyckte det var kanon med hela race-village och den tillgänglighet det medför. Start och utsegling till Sandhamn var aktiv, taktisk och innehöll en del manövrar. Vi gjorde en bra start o ledde hela vår startgrupp. Parkerade i slutet av oxdjupet o woxen seglade om oss. Hade sen en tight match där vi lyckades segla upp i ledning igen ute på kanan . Spännande avslut med lätt A1 segling runt lökholmen. Gled över mållinjen i nästan bleke. Tanken på att ankra eller bromsa kom akdrig upp.

    Mvh Martin

Lämna ett svar till Niklas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.