• Seapilot 2star | Inga spinnakrar

Tävlingsledningen har på grund av det tuffa vädret beslutat att inga undanvindssegel får användas på etapp ett. Rundningen av Landsort stryks också, och på grund av våghöjden förläggs målet i Visby inne i hamnen.

Det blåser just nu runt tio meter vid Vinterklasen i Oxelösunds hamninlopp.

Det här inlägget postades i Kappsegling, Sörmland och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

15 svar på • Seapilot 2star | Inga spinnakrar

  1. Fredrik Hamrin skriver:

    Ett vettigt beslut tycker jag. Borde väl även göra racet lite mer rättvist Niklas? Fredrik-Blueprint (hemma i soffan)

  2. Ulf brändström skriver:

    Detta beslut gör att vi på Paxton inte kommer att anmäla oss till detta race nästa år. Vidare måste vi nu på No-Crew överväga om denna segling ska i fortsättningen ingå i rankningen.
    /Ulf

  3. Per Tengå skriver:

    Det var det dummaste jag hört. Det är väl ändå upp till respektive besättning att besluta vilka segel som ska föras.

  4. Daniel Källström skriver:

    Otroligt att man tar ett sånt beslut. Om man utgår ifrån säkerhet borde man inte ens arrangera en DHtävling?!

    Att man inte låter besättningarna själv ta beslut om det är genomförbart eller inte.

    Jag kan sträcka mig så långt att man på skepparmötet vädjar om förstånd och en extra tanke. Är det inte det den här tävlingen går ut på?

  5. Christian larsson skriver:

    Va i helvete är det här!Rutinerarade seglare kan väl ta egna beslut efter förmåga det här är väll inte SoS sällskapsresan?

  6. Christian larsson skriver:

    Kryssa i efterlevnadaskydd:) Sen kan du dra upp spinnakern!

  7. Christian larsson skriver:

    Rorsmansmöte på Iron man!Det blåser idag använd flytväst!
    Går det tungt på cyckeln ta Taxi!
    orkar du inte springa gå!;))

  8. Anders B skriver:

    Efter att ha funderat på det här beslutet ett tag kan jag inte komma fram till annat än att tävlingsledningen innehåller fel personer. Man kan givetvis inte ha samma kriterier på ett sånt här race som på hårdvindssegling med en normalrustad båt med otränad besättning. Det måste vara en seglingsledning som förstår och kan 2Starsegling och som inte bara förvaltar ett lyckosamt koncept. Som blir byxis bara för att det är kallt i vattnet. Självklart måste säkerheten vara extremt hög, men det ju det som är utvecklat på moderna båtar. Vi är väldigt inspirerade av fransk undanvindssegling och VORsegling? När helt plötsligt vädret stämmer för att det ska bli verkligt även i våra hemmavatten så – vågar inte seglingsledningen. Inse att segling idag är något annat än att dreja bi med en folkbåt!

  9. JIMMY skriver:

    Nu gör OXSS en ny tavla. Inför sista benet är det tillåtet MED undanvindssegel. Men på SRS-talet UTAN undanvindssegel!!! Kan någon säga till dem att det inte kan/får göra så enligt SRS-klassreglerna! Please!

    Hissar man undanvindssegel på ett SRS-tal som är utan undanvindssegel så bryter man mot SRS-reglerna. Det kan bli en riktig soppa av detta!!

    • Jesper skriver:

      …bara det att man tillåter undanvindssegel på det banben då det endast förväntas motvind känns skrattretande. Det blev en eskadersegling light av det här. Jag var till en början ”avis” på seglarna. Jag hade gärna varit med i år igen, men nu känns det som om jag ”hade tur” som inte var där.. Banändringarna ihop med de förutsättningar som förväntades, och som också blev, eliminerade i stort sett alla möjligheter till strategiska val på banan. Dragrace utan spänning!

  10. Johnny skriver:

    Alla människor ska uttrycka sina åsikter men jag tycker att det är lite väl negativt ton i diskussionen.

    Detta är en tävlingsledning med vanliga Svensson som arrangerar en tävling för vanliga Svensson för att det är roligt. De gör sitt bästa och utan dem skulle det inte finnas någon tävlings alls. Det är inte VM eller OS. Oavsett vilket beslut tävlingsledningen hade tagit är jag övertygad om att det hade framförts kritik (men då från andra grupperingar än nu). Om de hade tillåtit undanvindssegel hade de fått kritik. Om det hade blivit ännu hårdare väder hade de fått kritik. Och ”gud förbjude” om vi hade haft en olycka så hade de fått kritik.

    Jag och Johan har diskuterat detta mycket under och efter tävlingen. Jag personligen vill nog säga så att, kan inte alla som anser sig rutinerade, kunniga och är ”normala pallplats huggare” eller proffstyckare, kan inte vi välja att se det som att nu fick andra båtar med andra egenskaper en chans att hugga på pallplatserna.

    Jag tycker att det är jätteroligt att jag själv och några andra ”normala” toppbåtar var i mittfältet till förmån för nya namn som får stå på pallen. Detta har hänt en gång, på väldigt många Maror och 2star seglingar, att tävlingsledningen förbjuder någon utrustning.

    Kan vi inte bara komma igen och segla nästa år igen, årets roligaste tävling. Då med fler personer med som huggit om medaljerna med bättre självförtroende och bättre seglare. Det utvecklar nog mig i alla fall, att det är fler båtar som slåss om pallen i stället för de som det har varit historiskt i min klass.

    Johnny Rickman
    Skidbladner

    • Stefan Kindeborg skriver:

      Håller helt med Rickman.
      De jag har träffat så uppskattar jag att 90% anser att detta var rätt beslut av OXSS. Applåderna på skepparmötet när Ove meddelade detta tyckte jag var en bra indikator när SMHI utfärdat kl.1 varning.
      Sjöräddning o haverier är varken bra för breddsegling eller sponsorer.
      Stefan K

  11. Jonas Falk skriver:

    Alla ni som med emfas hävdar att hela fältet är rutinerade och kloka nog att fatta egna vettiga beslut, var ni med förra året? Vi var väl på debriefen efteråt rätt eniga om att de flesta av oss var rätt okloka när vi rundade vvik angöring med fulla ställ trots mycket små marginaler, mörker, mycket tät dimma, kulingvind och hög sjö. Jag tillhör nog den majoritet som tyckte det var både klokt och modigt av tävlingsledningen att anpassa tävlingen efter rådande väder. Däremot blev det tokigt när man i Oskarshamn meddelade att vi fick köra med undanvindssegel men med srs utan… Vi och några andra tolkade det som regelvidrigt och valde att köra utan. Sedan fick vi efter målgång höra att man ändrat igen så att det skulle vara srs med u.s…. Där tappade vi 30 placeringar….
    Vi hade oavsett kanonkul och kommer definitivt köra igen! Med vänlig hälsning, D34 Falken

Lämna ett svar till Stefan Kindeborg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.