I dag onsdag tänkte jag ta en genomgång av de tre SRS-klasserna. 145 båtar totalt. I klass SRS C, de långsammaste båtarna är det ungefär 67 båtar. Jag vet inte exakt hur gränserna för klassindelningen görs. På listan med starttider har SRS-gränserna sats med två decimaler. SRS C är mellan 1,04-1,28. SRS B börjar på 1,29. Men båtarna mellan 1,28 och 1,28 då? Därför kan det förståss hända att båtar som jag favorittippar kan hamna i en annan klass.
SRS C, som sagt…En av mina huvudfavoriter är Södertäljebåten Daiquiri, Compis 363 med Gunnar Frostell som skeppare. Gunnar och Daiquiri börjar få god rutin på att segla runt Gotland. Det har blivit ett tiotal varv vid det här laget. Tvåa förra året och femma året innan det. Även 2010 blev det en andraplats. Redan 1983 vann Daiquiri Gotland Runt. Då i Scandicap-klassen och då med andra ägare.
X-332 är en båt så går fint i de flesta vindar. Men en kryss i bra vind är nog ändå båtens favoritbog. Tyresöbåten Trixie med Anders Ekholm tog segern i SRS A förra året, och det är väl rätt självklart att ta med denna båt som en av favoriterna i klassen. 2011 blev det en åttonde plats och för ett par år sedan vann de Hyundai Cup i Nynäshamn.
Wasa 55:an Vindile med Bengt Eriksson måste vara en av de båtar med bäst resultatserie de senaste åren, eller vad sägs om etta, etta, tvåa och sexa. Hur stoppar man denna båt? En läns i mycket svag vind kanske. Om inte besättningen gör bort sig, eller båten havererar så lär Vindile med största sannolikhet finnas med i toppstriden även i år.
Det finns dock en hel del utmanare till ovanstående båtar. Om det blåser på bra och vindriktningen vrider mot så kan Scampin Boj Boj med rutinerade Peter Forslund vara ett alternativ.
Linjettbåtar brukar ofta hålla till relativt högt upp och mest tror jag på 33:an Allwina med Conny Sparwardt.
En båt som jag har god koll på är Trosa-båten Rabalder. En Dehler 34 DD med Kjell Enbom som skeppare. Förra året ledde de på väg ut genom skärgården men tappade lite och hamnade till slut på 18:e plats av 64. I Trosa dominerade Kjelle kappseglingarna på 80-talet med först en röd RJ 85 och senare en Cumulus. Med Dehlern har det kanske inte gått lika bra. Men längre race på havet verkar passa bra, och jag tror de mycket väl kan vara med och tampas om topp-placeringarna.
Förra året vann Martin Angsell och Anna Drougge double handed-klassen med en Xp 33. Samma båt seglas i år i klass SRS C av Fredrik Adilstam. På Lidingö Runt i våras gick det bra och de spikade sin klass. Undanvind är förståss båtens starka sida, men den kryssar rätt skapligt också. En tänkbar utmanare i toppskiktet.
Och så tänkte jag nämna ytterligare en båt i SRS C. Det är Arcona 340 Imperiet. Men med tanke på den något luddiga klassindelningen så kan det tänkas att Imperiet hamnar i SRS B. På de fem senaste åren har de som sämst en elfte plats. Men de har inte heller varit bättre än sexa. Väldigt jämna med andra ord, och chansen finns förståss att de åter hamnar på en topp-tio-placering. Fredrik Westin är rorsman.
Mina tre favoriter i SRS C är dock: Wasa 55 Vindile – Compis 363 Daiquiri – X-332 Trixie
I klass SRS B finns det många som kan vara med och slåss om topp-placeringarna. Risken är dock att det blir en blå båt som vinner. Luffe 40 Blå’s med Peter Ohlsen har ju vunnit de två senaste åren, och med seglare som Peter Thorwid och Tomas Movin i besättningen kan de mycket väl jaga pokaler även i år.
Ytterligare en blå båt är den gamla Norlin-båten Fast Food Sally, eller IT Advisor som är ”artistnamnet”. Calle Marnell och hans gubbar har under de senaste fem åren som sämst en sjätteplats, undantaget 2010 då de tvingades bryta med roderproblem. Dessutom blev de tvåa 2007. Kryss är väl båtens starka sida precis som många andra Norlin-båtar.
När vi ändå är inne på blå båtar så tar vi ytterligare en. Thyra, även det en Luffe 40, precis som Blå’s. Göran Lingvall och hans besättning har varit nära medaljplats tre år i rad och jag tror de kan knipa en plats där uppe i år, men det finns fler utmanare.
Fem X-35:or finns med i klassen, och de lär jaga varandra till bra placeringar. Jag har ju lite kontakter på en av dem, Xperia/Valdemarsvik med Claes Falk. De brukar segla bättre på distansrace än på banseglingarna och förra året var de med och tampades om topp-placeringarna. En sjunde plats blev det till slut då. Sex sju meters vind och mycket kryss har jag hört är önskemålet. Men även de andra 35:orna bör man ha ett öga på.
Dubbla 2star-vinnaren Fredrik Wallenberg har i år valt att segla det ”riktiga” racet i stället för Classic med sin 63-fotare Refanut. Kan de vinna short handedrace så kan de vina andra race också.
Från västkusten kommer en Finn Flyer 36 vid namn ManiX2. Båten seglas av Hans Granhed. Det är föresten en hel del västkustbåtar på plats i år. Fråga är varför det är så få ostkustseglare som drar över till andra sidan för att segla?
ManiX2 bör vara en utmanare för topp-tio.
Och från vårt östra grannland kommer Baltic 43 Xanthippe med Tor Lundström. 12:e plats som sämsta resultat de senaste fem åren är bra. Se upp för den, även när vinden lättar ur en del.
Mina tre favoriter i SRS B är Luffe 40 Thyra – Luffe 40 Blå’s – Gambler 40 IT Advisor.
Så tar vi de stora båtarna i SRS A. Stora och stora föresten. Här seglar ett helt gäng Farr 30 som mäter 9,43 på längden. De tävlar mot båtar som är runt 13 – 14 meter. Det finns dock chans till topp-placeringar. Helst vill de förståss ha lite friska slörar att åka på. Blir det en tuff kryss så är de nästan chanslösa mot de större, stabilare båtarna med långa vattenlinjer. Matrisen och Avantime Two är väl de som har bäst möjligheter bland Farr 30-båtarna.
En av de största favoriterna i klassen är nog Jimmy Hellberg med sin udda båt B&R 38 Pac-Man. Även den båten trivs bäst på lite friska slörar, men med hjälp av bland annat några hundra kilo vatten-barlast så går den hyggligt på kryss. 2 – 2 – 6 – 2 är Hellbergs serie de fyra senaste åren.
Aspect 40-båtarna brukar gå hyggligt. Effect med Rolf Tannergård tror jag mest på i år. I besättningen har de laddat upp med bland annat Anna Drougge, Martin Angsell, Håkan Karlsson, Johan Säwensten och Jon Fangel. Gott om rutinerat folk med andra ord. Även Aspecterna är väl lite av undanvindsbåtar med sina stora gennakrar. Men om det blir kryss runt hela banan då? Då finns det några Arconabåtar som ångar på. Arcona 430 Zelma med Johan Zellman är en båt för toppen. På Zelma seglar förståss även Bertil Janmark och Johan Kull. Göteborgsbåten D A D Sportswear, Arcona 410 med Anders Nordström är också den en båt för toppen.
Men ska jag välja tre så blir det just nu B&R 38 Pac-Man – Aspect 40 Effect – Arcona 430 Zelma.
Det blev lite av en helgardering. Tre olika typer av båtar. Nån av dessa tre ska jag väl få in.
I morgon ska jag ta mig an ORCi-klasserna.
Hej Niclas,
Har följt tangosailing.nu under ett antal år, och tycker att ditt engagemang är fantastisk och du har skänkt oss på Imperiet Arcona 340 väldigt peppande och lovande kommentarer inför varje års GR och ÅFOR. Här får du lite inside information hur Imperiet seglar och våra rollar ombord. Teamets bakgrund är Norrköpingskompisar som genom Lennart som byggt båten toppat med Express, x99, x35 samt Laser master seglare.
Vi startar på Söndag och seglar ut i skärgården enligt följande roller och grundpositioner:
Paul Nord skeppare och navigatör
Lars Bergfeldt rorsman
Lasse Henriksson taktik, stor
Laban Sören, brunn, trim
Gustaf Westerholm, brunn, trim
Fredrik Westin, mast
Per Österman, fördäck
Efter 18.00 bestämmer vaktchefen Fredrik Westin när vi byter till våra havsroller och seglar därefter enligt följande;
Team 1
Fredrik Westin rorsman och vaktchef
Laban Sören stor, taktik
Per Österman brunn, navigation
Team 2
Lars Bergfeldt rorsman
Lasse Henriksson stor, taktik
Paul Nord brunn, navigation går lite friare som skeppare men knuten till team 2.
Gustav Westerholm, brunn, trim
Vi kommer att segla aktivt, alert och långsiktigt. Vi är tuffa, snabba, erfarna och vältränade seglare som kommer att överraska våra konkurrenter.
Aktiv segling
Vi pratar taktik, vind, trim och har en positiv syn på vår segling. Vi hjälper varandra i motgång till framgång. Vi sitter inte tysta och seglar.
Alert
Vi seglar på däck inte under däck. Vi seglar i två team för att kunna få återhämtning och vara alerta under hela ÅFOR. Paul Nord är skeppare och ytterst ansvarig. Fredrik Westin är vaktchef och bestämmer vem som sover, när teamen byter vakt och äter.
Långsiktigt
Vi är sju stycken och kommer att orka hela sträckan ut. Vaktchefen har ansvar att vi seglar långsiktigt.
Trim
Vi pratar trim och hjälper varandra att segla optimalt. Fredrik W, Laban Team 1 och Lars, Paul Team 2 bestämmer om segelskiften görs. Gustav och Per håller ordning på var seglen är samt skotpunkter.
Navigation
1. Paul Nord
2. Per Österman
Paul och Per ansvarar för att dialogen med taktiker fungerar i de båda teamen.
Beslutsordning
1. Paul Nord skeppare ytterst ansvarig
2. Fredrik Westin vaktchef
Rorsmän
1. Lars Bergfeldt
2. Fredrik Westin
3. Lasse Henriksson
4. Laban Sören
Taktiker
1. Lasse Henriksson
2. Laban Sören
3. Lars Bergfeldt
4. Fredrik Westin
Pratar med rorsman och ansvarar för skärningsvinklar, vindvridningar och närtaktik. Pratar och rådgör med navigatörerna.
Nu kör vi!!! båten ligger på plats och är lätt och snabb och tipptopp. Vi samlas imorgon 15.30 bunkrar och går igenom strategi. Vi ligger bredvid sjöräddningen.