Äta, sova, segla…Det är väl det man pysslar med ute på havet under ÅF Offshore Race. En del sover mer och seglar mindre, andra seglar mer och sover mindre. Hur man lägger upp sovandet vs. seglandet är väldigt olika bland de deltagande båtarna. Jag har själv seglat nio Gotland Runt och seglat under olika förutsättningar.
Jag pratade för några dagar sedan med Simo Ryhänen som seglar på Trosabåten Rabalder. där verkar de vara noga med vaktchemat. – I början av racet kan det vara svårt att gå ner och sova när det händer mycket och är mycket båtar i närheten, säger Simo. Men sover man ordentligt i början har man igen det på slutet fortsätter han.
I dag hade jag även kontakt med Gunnar Frostell som seglar Daiquiri, Compis 363 från Södertälje. De är sex personer i besättningen och har delat in tre grupper om två personer. Ett par som seglar, ett par som har jour och ett par som har frivakt. Varje pass är fyra timmar vilket borde innebära åtta timmars frivakt på ett dygn. Alla turas också om att styra. Detta liknar det sätt vi seglade på när jag körde Gotland Runt de åtta gånger pappa, jag och brorsan körde tillsammans. Vi var dock fem och hade ett rullande schema. Nackdelen med vårt rullande fempersoners-schema var att det alltid var nån som var mitt i frivakten när det skulle ätas. Antingen fick man väcka den personen, eller så fick han kall mat.
Att ha korta pass och byta av ofta tror jag är bra. Dels håller man sig hyggligt pigg, men också ”hungrig”. Den som just kliver på är mer på hugget än om man varit aktiv i flera timmar.
På många båtar har man inget vaktsystem, utan kör bara på, och risken finns ju då att man är slut innan man är i mål. Så var det på den båt jag seglade på senast. ”Sov när ni vill och när det passar.” Jag var dock hyggligt pigg när vi gick i mål efter som jag försökte hålla ett eget schema.
Att äta och dricka är också viktigt. Jag har sett hur det går för de som har för lite vatten med sig ombord. Snåla inte med vatten!