Det blev till slut Strängnäsbåten Javelina, en liten Fore med junioren Måns Gustafsson vid rodret som blev första båt i mål i Hyundai Cup. I nuläget har jag ingen officiell resultatlista, men med den marginal de hade borde de vinna rätt klart. Och måns har väl knappast körkort ännu Grattis!
Tävlingen blev för övrigt lite märklig. På rorsmansmötet på morgonen ställdes frågan från en deltagare, – har ni funderat på att korta av banan? Varpå funktionären på scenen svarade: – Nej, det går inte. Det är så stort spann mellan första och sista båt så det är nästan omöjligt. Ej citerat. Det sades också att maxtiden är 18:00, båtar som kommer in efter det får DNF.
Efter start var vinden väldigt svag. Stundtals helt bleke. Vid halvtretiden började flera inse att man inte skulle hinna i mål innan klockan 18 och startade motorn och bröt tävlingen. Många har ju en bit hem, så jag förstår dem att det ger upp för att segla men när man ändå inte ska hinna i mål.
Strax efter tas tydligen ett beslut att korta av banan…. Jag själv var uppe på stan, och satt sedan på ”havstrappan” och hade koll via AIS på båtarna. De var ju långt kvar till mål…trodde jag…
Plötsligt dyker det upp en båt i hamnen, jag ser den när den har bara några 100 meter kvar till mål. Det är ju Javelina, Strängnäsbåten, som är på väg mot målet. De glider in, jublar och får skott. Grattis!
Samtidigt får tävlingsledaren en hel del samtal från upprörda seglare som jag brutit tävlingen och senare upptäckt att banan kortats.
Inte kan man väl först säga att banan inte kortas av, för att sedan under tävling ändra sig? Alla som brutit borde ansöka om gottgörelse.
Informationen på land för publiken var inte heller den bästa. Den var obefintlig. Jag mötte mängder med människor som undrade om saker och ting. Det borde ha funnits en publik anslagstavla med info om bana, deltagare, var start och mål var beläget och hur saker och ting funkade.
Här följer en del av målgångslistan. Den är inte officiell och inte heller lika med resultat. Det är mina målgångstider.
1. Javelina – Fore – Måns Gustafsson – Strängnäs SS
2. Hyundai – SuperMaxi – Bertil Söderberg – KSSS
3. YSB – SeaCart 30 – Thomas Karlsson – NhSS
4. Yster – Starbåt – Erik Dahlén – HKKK
5. Viola – IF – Lars Gradén – SSG
6. Cramo – Sydney 40 – Martin Jegnell – DBK
7. Blå af Avund – Neptunkr. – Leif Bodinson – SSS
8. Effect – Aspect 40 – Rolf Tannergård – KSSS
9. SWE85 ?
10. SWE 7819 – Starbåt – Lars Nordling – VIKSS
11. Qetar – Express – Calle Nyström – SBS
12. Marinaman – Aphrodite 29 – Pär Dyberg Axbom – Norrköpings SK
13. Sjöfröken – Neptunkryssare – Göran Haglund – TrBS
14. Coworks – Seacart 26 – Calle Hennix – KSSS
15. Grace – B&R 23 – Torkel Stilefors
16. Nemo – IMX 40 – Hans Broman – TrBK
17. Du Soleil – IMX 40 – Fredrik Hertzman – KSSS
18. Foxy Lady – IMX 40 – Rickard Bergkvist – NSS
19. Nea – M25 – Robert Dybeck – SBK
20. La Dolce Vita – Finngulf 33 – Per Lindstedt – KSSS
21. Pac Man – B&R 38 – Jimmy Hellberg – JBSS
22. Xperia – X-35 – Claes Falk – WSK
Jag återkommer med den officiella resultatlistan, när den nu dyker upp. Jag har dessutom en mängd bilder och film. Återstår att se när jag får upp det. På söndag har jag jollesegling här i Trosa. Nya resultat, nya bilder…
IF:en blev tydligen tvåa och Marinaman sexa på resultatlistan som jag ännu inte sett. Det tyder på att små båtar klättrar upp när de räknat om.
På rorsmansmöte ska väl inte tas upp något som inte finns med i SF eller på den officiella anslagstavlan.
Kappseglingen blev trams. Om någon hade velat hade man kunnat diska alla som ej seglande den från början anslagna banan, dvs alla.
Det är anmärkningsvärt att man gör en banförkortning fast det saknar stöd i seglingsföreskrifterna.
Kul med att många deltagare. Låt oss hoppas att alla kommer tillbaka nästa år till ett förbättrat arr.