Så var det dags igen. Att muddra Trosa Hamn och diverse kringliggande vatten. Det är väl bara fyra fem år sedan förra gången? Botten i hamnområdet består mest av lös dy som på grund av strömmarna i ån hela tiden fylls på. Dessutom har väl Kanalbåtarna orsakat en del dy-problem längs Trosa Båtklubbs yttre bryggor när kanalbåtarna ska vända ute vid Smörbyttan.
Gästhamnen har muddrats och djupare båtar kan nu åter ta sig in i hamnen utan att riskera att bli fast i dyn. Jag hörde något om att det grävs till ett djup av 2,7 meter.
Även ån och Trosa Båtklubbs bryggplatser längs ån får sig en muddring. Behövligt, då även små segelbåtar haft svårt på senare tid att ta sig in på platserna vid klubben.
Ute på Tureholmsviken har en ny led muddrats in till Tureholmsvikens Båtklubb. Den nya leden går på västra sidan om Snöholmen vilket underlättar muddring in till småbryggor och varv i viken.
Om ett par år har det dock slammat igen och man får gräva ur igen. Mudderarbetare i Trosa hamn har troligen ständigt arbete.
Innebär nya djupet 2,7 i gästhamnen att man med lugn i magen kan gå in med sin 2,16 djupa köl nu? Eller är det grundare på väg in mot gästhamnen?
Vad jag förstår så är en av anledningarna till muddringen att Göta Kanal-båtarna ska kunna ta sig in till Trosa igen. Så med 2,16m djup borde du kunna ta dig in.