Det är nu lite mer än en vecka kvar till start på årets upplaga av Seapilot2star. Den preliminära startlistan är inte publicerad ännu, men det är klart att det blir något färre båtar till start denna gång. Det är ändå ett rätt skapligt startfält på drygt 90 båtar.
Förberedelserna bland deltagarna har naturligtvis pågått en längre tid, men i helgen har jag sett flera av dessa båtar vara ute och träna. Bland annat mötte jag Wasa 41 Aitutaki i torsdags då de gick ut från Trosa. De satte spinnaker redan inne i hamnen. First 36.7 Skidbladner var då redan ute på Fågelöfjärden, och ett par båtar värmde upp med att segla Örsbaken Doublehanded.
Jag gissar att många just börjat kolla in väderkartorna. Inte för att man just nu kan se vad det blir för väder under tävlingen, men det är nog bra att följa väderutvecklingen för att få en bra koll på vad som händer. Det ser i alla fall ut att bli lite varmare, och lite stadigare väder. Mindre regn och mindre vind. Svagare vindar kanske inte alla vill ha, men jag tror ändå att många föredrar måttliga vindar på ett sådant här race.
En nyhet för året är ja att de båda ”omstarterna” i Visby och Oskarshamn sker klassvis, precis som i Oxelösund. Många tror nog att det blir mer sova nu. Det tror inte jag. Jag vet ju inte hur hårt man kommer att hålla på de planerade starttiderna där första startgrupp ska iväg klockan 8.00 respektive morgon. Jag har förståss räknat lite på det där.
Naturligtvis beror den seglade tiden på hur mycket det blåser, och vilken vindriktning vinden kommer från. Första omstarten i Visby bör kunna gå som planerat.
Vid måttlig vind lär båtarna nå Visby runt midnatt, och då får de ”sova” i sex till åtta timmar.
Blir det däremot svaga vindar, under 3 m/s så blir det tajt. Då blir det målgång någongång mellan fyra och sju på morgonen. Allt är naturligtvis teoretiskt.
Mellan Visby och Oskarshamn är det 84,5 Nm om jag mätt rätt. Blir det 4 m/s och jag räknar med SRS idealtider så borde båtarna gå i mål vid tre fyra tiden på morgonen. Förutsatt att starterna gått som de ska i Visby förståss. Blir det svagare vind är det många som inte är i mål före sju. Men som sagt detta är bara teorier, men det visar att man nog bör vara beredd på att det kanske inte blir så mycket sova i hamn nu heller. Lite vila även under race kan nog vara lämpligt. Speciellt om det ser ut att bli lätta vindar.
Två båtar tävlandes för Trosa Båtklubb kommer till start. Båda är av modellen Dehler 34 DD. Det ska bli mycket intressant att följa duellen mellan Kjell Enbom/Thor Rölvåg och Anders Mathson/Niklas Svensson. Kjell och Thor har ju seglat ett race i år. Anders har nyss sjösatt. Anders och Niklas har dock seglat ihop i många år. Dock är båten ny. Nya segel, nya prylar. Att lära sig en ny båt kan ibland ta lite tid.
En annan båttyp som det ska bli kul att följa är Fareast 28R. Tre finns på anmälningslistorna. Men kommer de till start? Eller är de bara anmälda för att marknadsföra båten?
Med tre entypsbåtar, som ju Fareast 28R är, så kan det ju bli en tuff duell runt hela racet.
Kan man för övrigt sova och leva i en Fareast 28R? Finns det nån inredning över huvud taget? En kul på verkar det dock vara.
Sedan har jag hört att det blir live-sändning från samtliga starter i år, Oxelösund, Visby och Oskarshamn. Sittnrunnen.se ska tydligen sköta detta. Ingen Gustav Morin bakom kameran och ingen Claes Olivecrona vid micken. I stället blir det Niklas Krantz. Om jag själv blir med på ett hörn vet jag inte så mycket om ännu. Dock vet jag att jag i vilket fall som helst finns på plats på måndag förmiddag i Oxelösund för att dokumentera hur det går när de tävlande ger sig iväg.
En knepig detalj med starten så dags på dagen är ju att man inte hinner gå runt och spana in båtar och snacka med folk innan start, om man inte är där på söndag också, vilket jag troligen inte är.
Superbra med din bevakning, inte minst för oss som tyvärr är i land i år. Ser gärna en analys senare runt varför deltagarantalet sjunker!