• Seapilot 2star | Rapport från Team Marinaman.se

Nu när årets Seapilot 2star är över är det ju kul att se och höra de tävlandes historier från racet. Per Dyberg och Peter Carstens på Aphrodite 29 Marinaman.se delar gärna med sig av sin rapport. De segrade i grupp ett, precis som förra året. Och blev trea totalt.

sp2s_banaSeapilot2Star är en havskappsegling på Östersjön med start och mål i Oxelösund. Kappseglingen är en så kallad shorthandsegling vilket innebär att man bara får vara två personer i besättningen. Detta är ostkustens största shorthandsegling med ca 90 startande båtar 2015. Här är en redogörelse för hur vi upplevde racet med vår Aphrodite 29 ”Marinaman.se”.

Seglingen startar i Oxelösund och går dag 1 till Visby. I Visby är det ett pitstop vilket innebär att man ska i land och registrera sig och få några timmars vila. Dag 2 startas nästa etapp som går till Oskarshamn via Västerviks angöring. I Oskarshamn får man möjlighet till ytterligare några timmars vila innan man dag 3 startar sista etappen mot målet i Oxelösund via Blå Jungfrun igen.

Lördagen den 23/5 transporterades båten till Oxelösund för att i god tid innan start kunna genomföra säkerhetsbesiktningen som krävs för att få starta, stuva båten & förbereda mat mm.

Väderprognosen för racet lovade svaga till måttliga vindar på alla etapper. Vi har inför denna säsong låtit Boding sy upp en ny större genua som vi nu hade stora förhoppningar om att kunna använda.

Starten i grupp 1 med Marinaman.se i täten. © Foto: Jim Qvarnström

Vår start gick kl 08.00 på måndagsmorgonen i svaga sydliga vindar tillsammans med 15 andra båtar. 2 minuter före start uppmärksammade vi ett vänstervrid som gjorde att vi ändrade strategi och bestämde oss för att göra en lästart medan alla andra verkade vilja starta i lovart. Vi kom iväg fint, slog och var direkt långt före alla andra i startgruppen. Vinden ökade ganska snart och ut mot Gotland hade vi sedan en ganska stökig resa med jobbiga stoppvågor och vind mellan 5-9 m/s. Vi seglade för styrbords halsar och kunde inte riktigt sträcka upp mot Visby. Vår plan var att fortsätta att gå in ganska nära Gotland för att få ett vänstervrid att slå på inne vid land och kanske lite bättre sjö. Vi fick motvridet som planerat och upplevde att vi gjort ett bra vägval. Vi gick i mål i Visby 22:41 som 2:a i klassen och 9:a totalt.

Inför etapp 2 utgick rundningen vid Västerviks angöring pga. svaga vindar. Etapp 2 mellan Visby och Oskarshamn startade 08:40. Vindarna var svaga från väst. Vi gjorde en bra start inne i Visby hamn med vårt nya stora försegel och drog ifrån övriga båtar direkt. På sträckan mellan Visby och Ölands Norra udde seglade vi till en början på en sträckbog ca 35-40 grader AWA. Vi gick ifrån även de större båtarna i startgruppen. Vi positionerade oss något söder om och framför våra konkurrenter för att ligga bra placerade för ett vindvrid mot syd som prognoserna förutspådde. Vridet mot syd kom som planerat, vinden ökade något och vi drog ifrån ännu mer. När vi närmade oss Ölands Norra udde hade några stora båtar kommit ikapp. Många slog efter udden upp mot Ölandslandet för att för att nära land få motvrid att slå på igen. Våra väderprognoser sade att vinden skulle vrida tillbaka mot väst så vi fortsatte förbi Öland för att möta motvridet. Motvridet kom som planerat och vinden ökade något, vi slog och sträckte nu upp mot Blå Jungfrun för styrbords halsar. Efter Blå Jungrun följde en kryss in mot Oskarshamn. Vi gick i mål i Oskarshamn 22:48 på tisdag kväll som 1:a i klassen och 2:a totalt, endast 23 sekunder efter ledande Silverfågel.

marinaman_sp2starSista etappen upp mot målet i Oxelösund startade vi 08:00 i västliga vindar, vi hade plattläns ut mot Blå Jungfrun och gippade på vriden i den svaga vinden. Positionerna ändrade sig hela tiden men vi nådde blå Jungfrun som 3:e båt. Nu hade vinden vridit mot sydväst och många båtar valde att gå över mot Ölandslandet i hopp om mer vind. Våra väderprognoser talade för ett tillfälligt vrid mot syd inom kort så nu var frågan om vi skulle gå med de andra båtarna och bevaka vår ledning eller segla närmre fastlandet och vara bättre positionerade för syd-vridet. Vi valde det senare men med fjärilar i magen. I höjd med Simpevarp kom vridet, vi gippade utåt och nu kändes det riktigt bra, snart hade vi kontroll med hela fältet bakom oss. Vi seglade nu konservativt nära rumbline och placerade oss mellan våra konkurrenter och målet. Vi följde en molnkant där vi upplevde bra med vind och gippade på några småvrid. I höjd med Häradsskär vred vinden helt enligt prognos tillbaka till väst, här seglade totalledaren Silverfågel om oss. Nu följde en riktigt fin segling med reacher-spinnaker i solnedgång upp till Gustav Dahlen. Från Gustav Dahlen följde en kryss in i målet i Oxelösund. Vi gick i mål 05:22 i Oxelösund, vi kände oss ganska säkra på att vi vunnit klassen men hur hade vi placerat oss totalt?

Efter ett besök i sekretariatet kunde vi konstatera att vi vunnit klassen och blivit 3:a totalt, vilket vi såklart är nöjda med. Silverfågel kunde vi aldrig rå på, de hade dragit ifrån rejält och slog oss med en timme.

Tack OXSS och grattis Silverfågel till totalsegern!

//Per Dyberg Axbom & Peter Carstens

Följ oss på: https://www.facebook.com/TeamMarinaman.se?ref=hl

Det här inlägget postades i Kappsegling, Östergötland, Sörmland och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.