• ÅFOR | Måndag morgon

Det är måndag morgon och tätbåtarna har börjat passera vid Visby. Solen skiner, men det är en hel del moln på himlen. Natten har varit kall och bra sydvästliga vindar som programenligt vridit mot väst. Vid Visby blåser det nu vid sjutiden cirka fyra meter per sekund.

100-fotaren Hyundai var förståss först till den gula bojen utanför Visby. De passerade redan två minuter över fem på måndagmorgonen och ångar nu på söderut mot Hoburgen där de beräknas passera redan strax före klockan tio. Ytterligare ett par båtar passerar just i skrivande stund och det är Swan 70 Bugia Bianca, Rothmans och tyska Opal.

De första båtarna utanför Big Boat väntas nå Visby vid halvtio.

Två båtar har under natten brutit tävlingen, Anahita och Pocket Universe. Jag kan också konstatera att den finska VO 60 Tokio II inte fick delta i tävlingen men följer racet ändå.

Vindprognosen visar på sydvästliga vindar ner mot Hoburgen, nu runt fyra meter, men ökande till sju. Inatt vrider det allt mer mot väst, fyra fem meter per sekund och redan på tisdagkvällen ser det nu ut att vrida mot nord.

Enligt KSSS ”just nu”-resultat väntas Hyundai i mål redan måndag kväll vid 21-tiden. Det är ju dock baserat på den medelfart de haft fram till nu. Jag tror nog det kan ta några timmar ytterligare.
Huvuddelen av fältet väntas i mål under tisdag eftermiddag.

En lite snabb koll på repektive klass.
I Big Boatklassen har då Hyundai passerat vid Visby, men på grund av sitt höga mättal ligger de en bit ner i fältet. Kampen ser just nu ut att stå mellan Swan 70 Bugia Bianca och TP 52 Blixt.
Här valde alla båtar at gå relativt långt väster om rhumbline. Ett slag strax söder om Landsort och sedan kurs på Visby.

I ORCi A har täten några timmar kvar till Visby. Enligt ”just nu”-rapporten är det Christinehamnsseglarna på First 40 Karukera i täten före de båda IMX 40-båtarna Du Soleil och FoXy Lady. Tyska Broader View har vid passeringen av Gotska Sandön rapporterats i ledning, men det tror jag vi ska ta med en nypa salt.

I ORCi B visar ”just nu” att det är First 40.7 Aida i täten vilket verkar troligt då hon ligger mycket långt fram i fältet. Team Pro4u följer lika så de övriga First 40.7-båtarna.

I SRS A är det ganska varierande siffror mellan ”just nu”-resultaten och de rapporterade resultaten. ”just nu” är ju en beräkning och resultatrapporten vid Gostka Sandön är en passering av en linje, och båda resultaten kan vara lite osäkra.
Jimmy Hellbergs Pac-Man ligger dock bra till liksom Mumm 36 K.yote. Baltic 43 Xanthippe ser ut att liga bra till men har valt ett ganska ostligt spår och kommer troligen att få slå för att nå Visby. De snabba små Mumm 30:orna är med strax bakom täten och lär sätta fart när vinden öppnar.

I SRS B ser det också rätt konstigt ut. Navillus och Athena ligger båda högt upp vid Sandö-rapporten, men jag tror det är väldigt missvisande. Matador och Tiki Minos är dock två båtar som ligger bra till. Även X-35 Dynamant och Corby 33 Team Harken är med och tampas om tätplaceringarna mot Visby.

I doublehanded-klassen håller favoriterna väl. She Devil är först i spåret, men det Mithril som leder på handikapp, och de ligger riktigt bra till på SRS-totalen också, trots att de seglar på två personers besättning. Bakom jagar Arconan Liv och de mindre båtarna Citrus och Eländet.

Och så klassic-klassen där den lilla ryska Onega ser ut att ha ett bra grepp om täten. Men de har valt en ostlig rutt och det finns risk att de faller tillbaks i rankingen innan de når Visby. Då ser Ballad och gerdny ut att ligga bättre till. Även Itaka har ett bra läge tror jag,

Det är inte utan att man är lite avundsjuk på dessa seglare. Kan vädret vara bättre för ett Gotland Runt? Lite varmare på natten kanske. Men det har varit bra vind hittills, en hel del sol. Mycket kryss, som nu följs av öppna bogar.

Det här inlägget postades i Kappsegling och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.