ÅFOR | En vecka till start

ÅFOR-starten 2014 sedd från Fjällgatan.   Foto: Niklas Qvarnström

Det är i skrivande stund precis en vecka kvar till start för ÅF Offshore Race. Många har börjat kolla väderprognoser, men just nu stämmer ju inte prognoserna ens från dag till dag. Just nu ser det i alla fall ut att bli rätt friska vindar under det första dygnet, från sydväst eller väst. Frisk västlig vind kan ju bli kul för oss åskådare i starten. Då kanske det kan bli lite action på vattnet i Stockholm. Förhoppningsvis ligger det inget stort kryssningsfartyg vid Stadsgårdskajen och skymmer utsikten från Fjällgatan där jag tycker det är bäst att kolla starterna. Det är dessutom gratis gatuparkering på många ställen på söder på helgerna, och det är det ju inte på Skeppsholmen, där jag dessutom lyckades få parkeringsböter förra året.
Såg föresten att det går att sända live via Facebook nu mera. Det kanske jag skulle testa. Första start går i alla fall klockan 11:00 i år. Var det inte tio tidigare?

Även jag kollar ju in väderkartorna i god tid innan start. Vädret har ju stor påverkan vilka av båtarna som är favoriter i tävlingen.

Någon klassindelning har ännu inte dykt upp på tävlingens hemsida. Visserligen finns en lista kallad ”starting list”, men jag har uppgifter på att det ska delas in i mindre klasser precis som tidigare, och innan dessa publiceras kan jag inte börja med mina tips-inlägg.
Troligen är väl Classic en hel klass liksom shorthanded som knappast delas i flera klasser.

Fortfarande är det 227 båtar på listorna, men några har flyttat över från ORCi till SRS, så ORCi är numera 40 deltagare.

Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.