Hemmabåten Hummingbird tog hem bilen i årets Hyundai Cup. Båten, en A22 seglas av Isabelle Andersson, Cornelia Andersson Kjell Jonsson och Stefan Andersson.
Solen sken men det blåste friskt från sydväst till väst under dagen när ungefär 160 båtar seglade kors och tvärs över Mysingen.
Vindarna ställde dock till en del problem för vissa och en hel del tävlande bröt tävlingen, bland annat MAT 1180 DataCom som knäckte masten söder om Mälsten.
Tor Jacobsson med RS Elite La Lupa blev tvåa och X-362 Valkyria tog tredjeplatsen.
Bland de 20 båtar jag tog ut i mitt förhandstips fick jag in 12 på topp-20. Två bröt. Segraren hade jag dock inte med. Men Hummingbird fanns inte på anmälninglistan och då är det ju inte helt lätt att tipa dem som segrare.
Enligt uppgift anmäldes Hummingbird på tävlingsdagens morgon utan undanvindssegel. Regel 1.3 i inbjudan säger att anmälan utan undanvindssegel ska göras senast 48 timmar innan start.
Komplett resultatlista lär väl dyka upp så småningom.
För SRS framtid är det nog helt avgörande att full transparens skapas, både vad gäller mätbrev, ev förhandlingar om dessa, och att följa seglingarnas föreskrifter. Det är ju t ex helt outstanding att en och samma båt totalsegrat i massregattorna Lidingö Runt, Ornö Runt och nästan (ev?) även i Hyundai cup -samma år.
Antar att du tänker på RS Elite La Lupa. Den segrade även i Ulvöregattan, tre spikar på tre race med över 60 båtar.
Ska dock också sägas att ytterligare en RS Elite deltog i HC och kom bland de sista.
Den andra RS Elite mötte vi när vi var på väg söderut. Vi trodde dom hade brutit, men dom kanske hade missat något rundningsmärke, eftersom dom har en tid.