ÅFOR 2017 | ORCi vs. SRS

I årets ÅF Offshore Race tillämpas ju som de flesta vid det här laget lärt sig, double scoring. Det innebär att alla båtar som seglar ORCi ska ha ett SRS-tal också för att räknas med i SRS-klasserna och framför allt total-listan. Då är väl tanken att SRS-brevet skall motsvara mätbrevet för ORCi. Så är kanske inte fallet kan jag säga. Jag har kikat på några båtars mätbrev.

Först en lista på alla deltagares SRS- respektive ORCi-tal. De röda siffrorna är SRS-tal som står i startlistan, men som jag inte hittat mätbrev på.

ORCI SRS
Amidala Finn-Flyer 31 694,2 0,930
Idefix Sweden yachts 340 670,8 0,972
Arfa One Off 658,6 1,003
Lupercalia Dehler 35 CWS 655,7 1,001
Low First 34.7 650,2 1,029
Flavis Raketa 970 642,1 1,032
Bianco First 35 628,6 1,065
Stormsteg Dehler 36 JV 621,8 1,066
Pro4u First 36.7 mod 621,2 1,071
Amarone Grand Soleil 37 621,1 1,055
Perfect Excuse Too X-362 sport 619,7 1,065
Extreme X-35 619,6 1,076
Femelles Linjett 40 612,1 1,072
Kind of Magic IMX 38 610,9 1,075
Jeniffer Swan 441H mod. 609,4 1,072
Valdemarsvik X-35 604,5 1,071
Hobart Dehler 41 cr 601,0 1,127
Absolute Blue First 40.7 Std.köl 600,7 1,096
Aquamarine Arcona 400 600,4 1,104
Naomi First 40.7 Std.köl 598,2 1,093
Speculator Finngulf 41 598,1 1,106
Blueprint First 40.7 Std.köl 597,8 1,104
Nixe Luffe 43 Mk II 597,2 1,117
Exquisite X-40 596,8 1,106
Foxy Lady IMX 40 587,7 1,125
Du Soleil II IMX 40 586,9 1,135
Arndt X-442 mk II 586,2 1,137
Muchacha II XP 38 583,5 1,142
AlmaViva First 40 580,6 1,150
MagicMix X-41 575,1 1,168
S/Y Pandion Farr 38 C/R 572,9 1,133
Team Les Fumées Blanches X-41 571,6 1,186
Scamp One Reichel Pugh 44 567,5 1,158
JuxBox X-46 558,7 1,201
Xtra Staerk XP 44 546,9 1,225
Fujimo Reichel & Pugh 50 549,7 1,190
Vencom Ker 39 553,7 1,185
Edelweiss Millenium 40 541,9 1,196
Rush Sidney 40 540,5 1,214
Vinga Swan 45 OD 538,4 1,226
Salt 2.0 Arcona 465 533,1 1,263
Stormtrooper Farr 40 532,0 1,213
Anna Mobile 53 503,8 1,293
Blagodarnost 2 Elliott 45 489,1  ?
Haspa Hamburg JV 52 488,5 1,378
Ladykiller 3.1 Club Swan 50 470,0 1,385
Furiosa Cookson 50 464,1 1,433
CQS One Off Maxi 100″ 340,3 1,852

Ludde Ingvalls CQS fick 1,852 i SRS. Jag trodde nog det skulle bli lite högre, närmare 2,0 var min gissning.

Men några båtar som sticker ut i jämförelsen. Pro4u och Amarone har nästan lika ORCi med i SRS skiljer en hel del. Jämför även Pro4u med Valdemarsvik, samma SRS (1,071) men 18 sekunders skillnad per distans i ORCi. Det är mycket. Pro4u kan vara en och en halv timme efter Valdemarsvik runt Gotland på ORCi, men på SRS måste de segla lika snabbt.

Hobarts SRS-tal på 1,127 är inte bekräftat. Det är högt, men jag hittar det inte i listan på SSFs hemsida, ännu.

S/Y Pandion har ett väldigt lågt SRS om man jämför med de närmaste ORCi-båtarna. En annan med lågt SRS, eller högt ORCi om man så vill är Farr 40 Stormtrooper. Det skiljer ganska mycket jämfört med till exempel Arcona Salt.

Jag har också jämfört mätbrev och det är flera som inte stämmer mellan SRS och ORCi. En båt har till exempel ett flygande försegel i ORCi-brevet som inte finns i SRS-brevet.

En annan båt har i ORCi-brevet fyra ”vanliga” försegel samt ett flygande och tre spinnakrar. I SRS-brevet är det Ett valigt försegel, ett flygande samt en spinnaker. Största spinnakern i ORCi-brevet är 10 kvadrat större än den i SRS-brevet.

En båt har ett peke i ORCi men inte i SRS.

Det är naturligtvis seglarna själva som ska ha koll på sina mätbrev. Ska man köra double scoring är det bra om det är samma siffror i båda mätbreven.

Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på ÅFOR 2017 | ORCi vs. SRS

  1. Mats V skriver:

    Märkligt och dåligt. Känner till båtar som har olika segelkonfiguration under SRS än vad de har i ORCi – vilket då förklarar skillnaden i relativt mätetal. Dock var det länge ganska oklart från KSSS sida hur de olika klasserna skulle hanteras. Vissa satsade då ”sin” klass/mätregel och den andra var sekundär. Om KSSS tidigt hade varit tydligare på att det skulle ta fram en totallista i SRS och de med ORCi-brev måste kolla av sina SRS-brev så att de matchar ORCi-brevet (samma konfiguration på båten till grund för bägge mätetalen) så kanske det varit färre felaktigheter. Då hade det istället varit uppenbart och medvetet fusk. Det tror jag inte det var nu i majoriteten av fallen.

  2. Peter skriver:

    ju Hobart 41 har SRS-mätbrev E6629. de andra säkerligen också men just det med olika konfigureringar gör det ju svårt att jämföra. Det finns ju teoretisk chance att båtarna segla med den konfigurationen som ger sämst prestanda. Jag tror dock inte riktig på det och här finns en utmaning med dubble scoring. Många kanske förutsätter kanske att man segla med samma konfiguration oberoende mätregel men det är upp till varje båtägare att välja. Vad dubble scoring obligatoriskt? Anmälde man sig för en ORCi och fick SRS på köpet? det kan vara utmanande att tvinga in båtägare att anpassa sig till olika mätregler. kan bli spännande hur det blir nästa år gällande ORCi/IRC-mästerskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.