I årets ÅF Offshore Race tillämpas ju som de flesta vid det här laget lärt sig, double scoring. Det innebär att alla båtar som seglar ORCi ska ha ett SRS-tal också för att räknas med i SRS-klasserna och framför allt total-listan. Då är väl tanken att SRS-brevet skall motsvara mätbrevet för ORCi. Så är kanske inte fallet kan jag säga. Jag har kikat på några båtars mätbrev.
Först en lista på alla deltagares SRS- respektive ORCi-tal. De röda siffrorna är SRS-tal som står i startlistan, men som jag inte hittat mätbrev på.
ORCI | SRS | ||
Amidala | Finn-Flyer 31 | 694,2 | 0,930 |
Idefix | Sweden yachts 340 | 670,8 | 0,972 |
Arfa | One Off | 658,6 | 1,003 |
Lupercalia | Dehler 35 CWS | 655,7 | 1,001 |
Low | First 34.7 | 650,2 | 1,029 |
Flavis | Raketa 970 | 642,1 | 1,032 |
Bianco | First 35 | 628,6 | 1,065 |
Stormsteg | Dehler 36 JV | 621,8 | 1,066 |
Pro4u | First 36.7 mod | 621,2 | 1,071 |
Amarone | Grand Soleil 37 | 621,1 | 1,055 |
Perfect Excuse Too | X-362 sport | 619,7 | 1,065 |
Extreme | X-35 | 619,6 | 1,076 |
Femelles | Linjett 40 | 612,1 | 1,072 |
Kind of Magic | IMX 38 | 610,9 | 1,075 |
Jeniffer | Swan 441H mod. | 609,4 | 1,072 |
Valdemarsvik | X-35 | 604,5 | 1,071 |
Hobart | Dehler 41 cr | 601,0 | 1,127 |
Absolute Blue | First 40.7 Std.köl | 600,7 | 1,096 |
Aquamarine | Arcona 400 | 600,4 | 1,104 |
Naomi | First 40.7 Std.köl | 598,2 | 1,093 |
Speculator | Finngulf 41 | 598,1 | 1,106 |
Blueprint | First 40.7 Std.köl | 597,8 | 1,104 |
Nixe | Luffe 43 Mk II | 597,2 | 1,117 |
Exquisite | X-40 | 596,8 | 1,106 |
Foxy Lady | IMX 40 | 587,7 | 1,125 |
Du Soleil II | IMX 40 | 586,9 | 1,135 |
Arndt | X-442 mk II | 586,2 | 1,137 |
Muchacha II | XP 38 | 583,5 | 1,142 |
AlmaViva | First 40 | 580,6 | 1,150 |
MagicMix | X-41 | 575,1 | 1,168 |
S/Y Pandion | Farr 38 C/R | 572,9 | 1,133 |
Team Les Fumées Blanches | X-41 | 571,6 | 1,186 |
Scamp One | Reichel Pugh 44 | 567,5 | 1,158 |
JuxBox | X-46 | 558,7 | 1,201 |
Xtra Staerk | XP 44 | 546,9 | 1,225 |
Fujimo | Reichel & Pugh 50 | 549,7 | 1,190 |
Vencom | Ker 39 | 553,7 | 1,185 |
Edelweiss | Millenium 40 | 541,9 | 1,196 |
Rush | Sidney 40 | 540,5 | 1,214 |
Vinga | Swan 45 OD | 538,4 | 1,226 |
Salt 2.0 | Arcona 465 | 533,1 | 1,263 |
Stormtrooper | Farr 40 | 532,0 | 1,213 |
Anna | Mobile 53 | 503,8 | 1,293 |
Blagodarnost 2 | Elliott 45 | 489,1 | ? |
Haspa Hamburg | JV 52 | 488,5 | 1,378 |
Ladykiller 3.1 | Club Swan 50 | 470,0 | 1,385 |
Furiosa | Cookson 50 | 464,1 | 1,433 |
CQS | One Off Maxi 100″ | 340,3 | 1,852 |
Ludde Ingvalls CQS fick 1,852 i SRS. Jag trodde nog det skulle bli lite högre, närmare 2,0 var min gissning.
Men några båtar som sticker ut i jämförelsen. Pro4u och Amarone har nästan lika ORCi med i SRS skiljer en hel del. Jämför även Pro4u med Valdemarsvik, samma SRS (1,071) men 18 sekunders skillnad per distans i ORCi. Det är mycket. Pro4u kan vara en och en halv timme efter Valdemarsvik runt Gotland på ORCi, men på SRS måste de segla lika snabbt.
Hobarts SRS-tal på 1,127 är inte bekräftat. Det är högt, men jag hittar det inte i listan på SSFs hemsida, ännu.
S/Y Pandion har ett väldigt lågt SRS om man jämför med de närmaste ORCi-båtarna. En annan med lågt SRS, eller högt ORCi om man så vill är Farr 40 Stormtrooper. Det skiljer ganska mycket jämfört med till exempel Arcona Salt.
Jag har också jämfört mätbrev och det är flera som inte stämmer mellan SRS och ORCi. En båt har till exempel ett flygande försegel i ORCi-brevet som inte finns i SRS-brevet.
En annan båt har i ORCi-brevet fyra ”vanliga” försegel samt ett flygande och tre spinnakrar. I SRS-brevet är det Ett valigt försegel, ett flygande samt en spinnaker. Största spinnakern i ORCi-brevet är 10 kvadrat större än den i SRS-brevet.
En båt har ett peke i ORCi men inte i SRS.
Det är naturligtvis seglarna själva som ska ha koll på sina mätbrev. Ska man köra double scoring är det bra om det är samma siffror i båda mätbreven.
Märkligt och dåligt. Känner till båtar som har olika segelkonfiguration under SRS än vad de har i ORCi – vilket då förklarar skillnaden i relativt mätetal. Dock var det länge ganska oklart från KSSS sida hur de olika klasserna skulle hanteras. Vissa satsade då ”sin” klass/mätregel och den andra var sekundär. Om KSSS tidigt hade varit tydligare på att det skulle ta fram en totallista i SRS och de med ORCi-brev måste kolla av sina SRS-brev så att de matchar ORCi-brevet (samma konfiguration på båten till grund för bägge mätetalen) så kanske det varit färre felaktigheter. Då hade det istället varit uppenbart och medvetet fusk. Det tror jag inte det var nu i majoriteten av fallen.
ju Hobart 41 har SRS-mätbrev E6629. de andra säkerligen också men just det med olika konfigureringar gör det ju svårt att jämföra. Det finns ju teoretisk chance att båtarna segla med den konfigurationen som ger sämst prestanda. Jag tror dock inte riktig på det och här finns en utmaning med dubble scoring. Många kanske förutsätter kanske att man segla med samma konfiguration oberoende mätregel men det är upp till varje båtägare att välja. Vad dubble scoring obligatoriskt? Anmälde man sig för en ORCi och fick SRS på köpet? det kan vara utmanande att tvinga in båtägare att anpassa sig till olika mätregler. kan bli spännande hur det blir nästa år gällande ORCi/IRC-mästerskap.