Att det är knepigt för arrangörer att få till sina seglingar på egna datum är bekant. Därför startade klubbarna i östra Sörmland samarbetet med kappseglingar längs Södertäljeleden. Alla någorlunda aktiva klubbar bjöds in att vara med, och tanken var att om möjligt sammarbeta kring planering av tävlingsdatum, bland annat. Det fanns tillfällen då det var tre fyra kappseglingar på samma dag i samma område.
Som en del i detta slog Södertälje BS (SBS) ihop sina tävlingar Kringlan Cup och Askö Runt till en tävling.
Förra året startades också tävlingen Skansholmen Race vid Skanssundet. Tanken var att föra klubbarna i det området närmare varandra. Södertälje BK (SBK) skulle då stänga ner sin tävling Mälarödistansen för att det inte skulle bli ännu fler tävlingar i kalendern. Vandringspriset från Mälarödistansen skulle sedan fortätta vandra på Skansholmen Race.
För drygt en månad sedan samlades klubbarna för vårens planering, men få klubbrepresentanter dök upp.
Nu, bara några veckor innan sjösättning ändras plötsligt flera datum i kalendern. SBK väljer att byta datum för sin tävling 2-dagars från första helgen i september, då Hyundai Cup seglas i Nynäshamn, till helgen innan, då vi i Trosa valt att lägga Höstseglingen. Nu är det för sent för oss att ändra datum för Höstseglingen då den ingår i en seglingshelg tillsammans med jolletävlingen Lions Kanna samma helg.
SBK har även valt att återstarta Mälarödistansen, den tävling som togs bort till förmån för Skansholmen Race. Dessutom läggs Mälarödistansen den 19 maj. Samtidigt med Trosa Notstickshällan Race. Som om inte vi har nog med konkurrens den dagen med Ornö Runt och Nävekvarns Pingstregatta. Kan dock säga att vi redan har tre anmälda till Notstickshällan Race.
I vintras valde också Järna Båtklubb att lämna Svenska Seglarförbundet. Var deras aktiva kappseglare väljer att ta vägen har jag inte koll på. Kanske fortsätter de att tävla för JäBK ändå. De flesta arrangörer välkomnar ju alla seglare oavsett om de är medlemmar i en SSF-ansluten klubb eller inte. I Trosa försöker jag dock som arrangör att upplysa och hålla på reglerna.
TrBKs tävlingar är för övrigt de enda i området som skrivs in i Seglarförbundets system Sailarena och därmed sanktionsansökts.
Mycket bra jobbat av Dig Niklas. Du gör vad Du kan för att det skall bli bra ”flyt” på våra kappseglingar.