Det är i skrivande stund måndag eftermiddag och det är ett tag sedan jag skrev. Jag jobbar förmiddagsskift och har väckning 04:30 och då sätter jag mig inte och skriver. Och på arbetet kan jag som bäst kolla till läget via telefonen på lunchrasten. Men nu är jag hemma, och har kollat läget.
Det har varit, och är fortfarande ganska tufft där ute på havet. planenligt så kom västvinden vid 21-tiden på söndagkvällen. Vad jag förstår ökade vinden också ganska snabbt. Strax före kl. 22 blåste det 6 m/s vid Landsort. Kl. 23:11 blåste det över 18 meter i medelvind, med en byvind på 22 m/s.
Under natten har det blåst på ordentligt från väst och under dagen har det avtagit en del. Men fortfarande är det byar på 15-18 meter på sina håll, och det ser ut att fortätta blåsa. I alla fall fram till torsdag förmiddag. Då kommer en front och vinden dör ut, och vrider till nord. Under vridet kan det bli bleke, men sedan tilltar nordvinden upp till 10 meter igen.
På måndageftermiddagen har jag räknat till 79 officiella DNF, båtar som brutit. Det lär bli fler. Och visst är det rekord? I modärn tid i alla fall. 1993 bröt dock hela 138 båtar, men deltagarantalet var 410 så procentuellt är det högre nu. Jag var med 1993, och vi bröt. Jag minns mycket väl. Vädret var mycket likt detta med hård västvind, men soligt.
Många bryter naturligtvis för att det helt enkelt är jobbigt och slitsamt. Några har haverier. Compis 363 Pain bröt med roderhaveri. På Dehler 38 Yoda fick en besättningsmedlem ett benbrott. 1-tonnaren Joint Venture bröt masten. Även Arcona 365 Flyt har brutit med mastskador.
På kartan räknade jag till 14 båtar i Fårösunds hamn.
Resultatmässigt så har första båt just gått i mål. VO65 HiQ 4 passerade mållinjen ungefär 16:10 och har därmed slagit banrekordet. Även VO65 Ambersail 2 kommer att slå det gamla rekordet. Sedan föjer TP 52 Zer0emission som är i höjd med Visby i skrivande stund. De väntas i mål efter midnatt. Sedan är frågan om fler hinner in i mål innan nordvinden kommer.
I klassen Big Boat är det åtta båtar på banan, fyra har brutit, bland annat Rán, som ledde. Nu ser HiQ 4 ut att ta hem segern, även om mycket av racet återstår. Estniska Furiosa rapporterade tidigare idag att de kört av storfallet men seglade vidare med endast försegel. Antagligen försöker de reparera för ett storsegel behövs efter Hoburgen.
I Classic är det bara två båtar på banan. Anita och Refanut. Refanut leder stort vid Visby.
I SRS A håller flera av favoriterna. Mumm 36 K.Yote och Shogun ser ut att ha täten före IMX 40 FoXy Lady.
Även i SRS B är det en av favoriterna i täten. Arcona 340 Tiki Minos. HR 44 Pleasure ser ut att ha bra fart liksom Grand Soleil 37 Amarone.
I SRS C ser det ut som att Bavaria 46 PrimaDonna går starkt. De leder enligt liveresultaten före finska X-99 Vinca.
I Doublehanded-klassen ser Figaro 3 Tutalör! ut att trivas fint i den friska vinden. Novan Team Mobline utmanar, men med mer öppen vind efter Hoburgen lär Tutalör! ånga på starkt.
I klass Multihull har alla utom Jena brutit. Håller Jena ihop så är segern given.
Matador ser ut att ha koll på läget i klass SRS B. Keronimo, Öring och Magic Mix jagar. I ORCi C håller Team Pro4u täten, men här ser det tajt ut mot First 40.7 Naomi och First 35 Bianco.
Rekord för brytande båtar är det nog inte. 1975 bröt 75% av deltagande båtar. Kryss från Hoburgen till Sv Björn i 17-23 m/sek. 5 grader varmt och motström. Omröstning vid passerandet av Alma norröver om vi skulle gira babord mot varma krogen men vi fortsatte och både Forgus 31:an och besättningen höll. På den tiden var totaldistansen 520 distans med rundningar Ölands Norra-Hoburgen-Sv.Björn-Alma.