Trodde ni att jag hade givit upp min serie ”Båtkoll i Trosa hamn?” Inget inlägg i går berodde på att jag var på en ”utflykt” med min dotter till Göteborg. Det går utmärkt att göra en dagstripp till andra sidan och hinna med mycket. Men nu är jag hemma igen och naturligtvis blev det en promenad till hamnen idag igen. En för övrigt välfylld hamn. Många mycket stora båtar, men också en hel del fina båtar. Därför blir det idag ett betydligt längre inlägg. Ta er tid.
Först börjar vi med detta monster. Dags att kräva bygglov på sjön? Det här är nog rent ut sagt det vidrigaste jag sett. En Conam 65. Trodde det var något amerikanskt, men efter lite googling lärde jag mig att det är ett italienskt bygge. Knappast design i klass med Ferrari.
Jämför med den föregående är denna klump vacker. Hanse 531.
Ytterligare en jättebåt. En Jeanneau Sun Odyessey 449. Man kan ju undra hur dessa stora båtar kommer in i hamnen i Trosa, men kollar man lite fakta så ser man att djupgåendet på denna 45-fotare är 1,65. Och då antar jag att seglingsegenskaperna inte är på topp.
Den här seglar då betydligt bättre, med ett djupgående på 2,40. Gissar att det kan vara tungt att komma ut från bryggan. X-43 är modellen för övrigt.
Här har vi en finsk båt som jag fastnade lite för. Jag tror att det är en Finn 35. Och det är naturligtvis Eivind Still som står bakom linjerna från början på 80-talet.
1979 kom denna båt från Niels Jeppesens ritbord. Ravage 36. En riktigt snabb båt på den tiden. Idag finns många båtar i storleken som hänger med på fart, men i lättvind är den svårslagen. Påminner en hel del om X-79.
Den här kom ungefär samtidigt och har aldrig varit snabb. En stor klump tyckte jag på 80-talet, men jämfört med dagens cruisers är den ju ganska snygg faktiskt. En rätt prisvärd bobåt skulle jag tro. Det låg för övrigt fyra Scanmar 33 i hamnen idag.
Ytterligare en finsk skapelse. Avance-båtar förknippas ju ofta med Peter Norlins Avance 33 och 36. Det här är en Avance 318 och har inga större likheter med Norlins Avance-båtar, mer än namnet. Rainer Svenfelt står bakom designen, och det namnet känner jag inte till mer än så.
Den här känner vi igen. Dehler 38 är ju en av dagens storsäljare och många av dessa finns i Sverige. Ekerö-båten Idehlfix är en flitig deltagare på shorthandedtävlingar som Seapilot2star. Jag noterar att flaggstången är i kolfiber.
En udda båt. Maxi 1200. Design Pelle Pettersson och tillverkad av Delphia i Polen.
En detalj. Maxi 1200 utstansat i ankarfästet på peket.
Luffe 40.04 är en fin dansk skapelse. Noterar här att den har rollstor, med rullen i bommen.
Ytterligare en fin danska. Här i form av X-34. Fick jag välja en av båtarna i hamnen idag så väljer jag denna.
Är det inte ovanligt mycket av den här typen av båtar? Stora feta motorbåtar. Det här är en Princess 20M. 22 meter lång, men förhållandevis billig. En begagnad Princess 20M från 1998 kan köpas för drygt 3 miljoner. Men sedan ska den köras också.
En kuriosa om Scanmar 33 är att de bildade egen klass på Gotland runt under 80-talet. Kolla dina gamla listor!
Fram till och med 1998 hade Scanmar 33 egen klass.
Må lige gøte det klart at Ravage 36 ikk minder om en x 79 men omvendt. Ravagen blev trods alt bygget først.. meget velsejlende båd iøvrigt