Båtkoll i Trosa hamn 20210803

En tidigt tisdagmorgon. Bilen skulle ju lämnas på service klockan 7, och vid tio skulle jag på ”redaktions-möte” på Båtklubben, så det blev extra tidigt idag. Lite höstlikt faktiskt. Bara 11 grader när jag gick ut i mina shorts. Jeansen har jag inte ens packat upp efter hemflytten…

Vi börjar dagens bildsvep med den här charmiga polska båten. Som många andra sitter flaggan uppe trots att klockan bara är sju på morgonen.

En något modernare skapelse i form av västkustbygget Hallberg Rassy 412. Argentinaren German Frers står för skrovlinjerna och den kom 2012. Jämför vi med gårdagens västkustbygge Najad 400 så gissar jag att Rassyn vinner. Den är ett ton lättare och har betydligt mer segel. Men det skiljer ju också nio år till HR-båtens fördel.

Alla båtar har inte mast, och ibland hamnar även dessa på bild. Den här farkosten är rätt udda. 18 meter lång och 14 ton, vilket ju är förhållandevis lätt för en sådan här båt. Och det är väl det som är grejen…om jag fattar de engelska texterna rätt så med full tank, ren botten och bra väderförhållanden kan den nå närmare 5000 Nm vid sju knops fart. Det är ingen racer, utan en långfärds-cruiser. Motorn är om jag fattar rätt på endast 90 HKR. Maxfart är 11 knop. ArtNautica LRC 58 heter den, och jag gissar att den kostar en del, men jag såg en begagnad för motsvarande runt 8 miljoner.

Tillbaka till segelbåtarna, och då har vi här från 70-talet en Bellona 29, design Peter Pfab. 50 ex tillverkades denna i.

Det här är väl en av de längre segelbåtarna i hamnen i år, Wasa Atlantic, 15,44 m lång. Som vanligt när det gäller Wasa-båtar är det Leif Ängemark som hållit i pennan, och då gäller det naturligtvis inte regalskeppet Vasa ;-)

Farr 38 syntes ofta på kappseglingar på 90-talet. Bruce Farr står förstås för design, och jag tror att ett antal båtar byggdes i Sverige. Hägring, Farr-farr, Falken och Farlig minns jag ju från Gotland Runt.

Den andra båten i år som lagt till med aktern mot bryggan. Varför är det inte fler som gör det? Dels för att det ofta är grunt inne vid bryggan kanske, men också för att folk inte kan backa ;-) Det här är för övrigt en Hunter 340 från 1997. En amerikansk båttyp där Bergström/Ridder var inblandade i designen.

Och en sådan här måste jag ju ha med. Albin Alpha. En sådan hade vi i familjen mellan 1985 och 1989. Denna är en av de senare modellerna. De sista båtarna byggdes väl i Danmark och jag tror att det här är en sådan. De fick blå dekor då.
Vi hade nummer 26, och var försöks-kaniner på att bygga den i 3/4-fabrikat minns jag. Vi byggde den på våren -85, efter manuset till det som skulle bli bygg-instruktionen. Vi (kapp)seglade båten oftast med fock i stället för genua. Saken var den att Peter Norlin designat båten med fock, precis som Express, men Albin Marin trodde inte de kunde sälja den utan genua. Men med vanten ute i relingen var det ju nästan omöjligt att kryssa effektivt med genuan. Vi hade dock en specialsydd genua där akterliket var utskuret för att kunna skotas in mellan topp- och undervant. Men det krävde ju en gubbe på däck för att trä in seglet där i varje slag. Idag hade man troligen valt fock tillsammans med nått code-segel för öppna bogar.

 

I morgon blir det nog till att ställa klockan….Måste hinna gå min runda innan OS-seglingarna i 470 startar kl 07:30 :-)

Det här inlägget postades i Båtar, Sörmland och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Båtkoll i Trosa hamn 20210803

  1. Anna skriver:

    Bellonan seglade söder ut senare under dagen såg vi.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.