Alla båtar är inte i mål ännu, men jag måste skriva några rader innan jag somnar…
Det blev lite som jag anade. De snabba båtarna skulle hinna i mål innan det lättade ur runt Gotland. Och så blev det.
J/121 Jolene gick i mål 18:55 och några minuter senare syntes det klart på båtarna nån sjömil ut från Visby att de började tappa fart. Många bytte placeringar upp och ner.
I skrivande stund är klockan 22 och det är några få båtar kvar på banan i klasserna 1, 2 och 3.
Starten i morse var ganska odramatisk. Bidevind sju åtta meter. Längre ut blev det mer undanvind för att vid Gustav Dahlén åter bli lite mer bidevind med släppta skot. Närmare Visby vred det mot och på kvällen lättade det och de flesta fick en lätt kryss in mot målbojen.
Två båtar har bokförts med DNF, First 40 C-me och X-102 Oskyldigt Blå. Vet ej nån status på dessa.
Tar vi det lite bakifrån och börjar med grupp 5 så vinner J/121 Jolene före Arcona 430 Zelma och B&C 41 Krasotka. Inte några direkta skrällar.
I grupp 4 vinner SunFast 3600 Groovie ganska klart före Arcona 410 Kharat. J/111 Valentina är trea.
I grupp 3 vinner Trosabåten Sedna, X-35 före Arcona 340 Tiki Minos och Figaro 2 Belly of Tea. Det skiljde mindre än 4 minuter mellan dessa tre.
I grupp 2 är det några båtar kvar på banan, men de har inget med toppen att göra.
Vinnare på etappen är Grand Surprise Rebellion som spurtade starkt på slutet. Mithril är tvåa och Arcona 345 Dynamant Racing är trea. Här hände det mycket på slutet när de snabbare båtarna i klassen fick lite fördel med vindarna.
I grupp 1 vinner Eloge 38 Nirvana före X-332 Inga G och Corby 25 SpiderPig som trea. SpiderPig hade enligt trackern ledningen nära sjömil innan målgång. Linjett 33 Alapocas och Dehler 29 Funny tappade mycket på slutet.
Men det är två etapper kvar, och vindprognoserna ser luriga ut även i fortsättningen.
Nordost 4 m/s säger prognosen att det ska blåsa i starten. Mot sena eftermiddagen sydost 4 och sedan sydligt, men på min karta är det gott om områden med andra vindar, och lättare vindar. Det kan hända mycket i morgon också. Tyvärr ser det kanske ut att missgynna småbåtarna igen.
I morgon lär det inte bli så mycket skrivande under dagen då jag jobbar förmiddagsskift. Kanske blir det nått inlägg på eftermiddagen. Sedan får vi se hur sent målgången blir.
Och förhoppningsvis funkar trackern bättre i morgon.
Tack för analysen. Lite kluriga vindar på de båda kvarvarande etapperna. Det blir intressant att följa fortsättningen!