Som synes en fin morgon, igen. Men temperaturen är höstlik med cirka 12 grader vid sextiden. Fler båtar idag, och lite fler ”roliga” båtar. Och så måste jag tacka mina följare som hjälper mig när jag inte hittar rätt båttyper. Bianca 36 och Jarrack 33 fick jag tips om i kommentarerna. Två båtar som inte är okända för mig. Men det är inte alltid man hittar rätt uppe i hjärnan.
Idag blir det lite av Elan-special. Det har ju vimlat av Elan-båtar de senaste dagarna, och idag låg här tre olika modeller. Först här en Elan 333 från 1999, design Rob Humphreys precis som de följare Elan-båtarna.
Och här är en lite nyare Elan 340 från 2006. Och det här kanske är den snyggaste av Elan-modellerna enligt mig.
Sedan en Elan 37 från början på 2000-talet.
Det här tror jag inte många har koll på vad det är för båt. Cees van Tongeren på Van de Stadt-design står för designen och det är en Winner 11.20.
Det här är en Grand Soleil 40 från början på 2000-talet. Denna är designad av Massimo Paperini.
Det här var ju en favorit när jag var ung. Joule 44 var ju den snabbaste båten i LYS-tabellen då. Idag är det många båtar som är snabbare. Design Jan Becker 1981.
Här är en Håkan Södergren-design i form av Sirena 38.
Och jag kunde inte låta bli att ta med bilden på det här peket som någon lagt ner mycket tid på att designa och tillverka, i kolfiber. Sitter i fören på ovanstående Sirena 38.
Elan och Hallberg Rassy-båtar har dominerat trafiken vid Käftudden de senaste dagarna. Elan gick åt ena hållet och Rassybåtarna åt andra