Det blåser 1/2-ton vindar till Sverige, från vårt västra grannland Norge!

För några dagar sedan damp det ner ett mail från en seglare vid namn Carl Svedberg. Han har inspirerats av norrmännens succé med att återuppliva de gamla 1/2-tonnarna. Jag är ju själv gammal 1/2-ton-seglare då jag på 90-talet hyggligt framgångsrikt seglade med X-95 X-iL. En väldigt kul tid. 

Nedan följer Carls Svedbergs upprop:HalvtonBild1Half Ton Class Norway, har just genomfört ett 40-års-jubileum i Hankö, Norge! Det Kungliga Norska Seilforening, med det Norska klassförbundet, genomförde ett dundersuccé-evenemang! 

Allt började med en dröm Martin Kamperhaug hade för 2 år sedan, att få fart på Halv ton klassen i Norge igen med 40 års jubileet på Hankö samt få dit så många av båtarna som tävlade då på plats! Ett stort & fint mål som tilltalade många! Via Sarpsborgs Seilforening möttes & träningsseglade de i den allt större skara båtar som köpts in från Sverige, Belgien, UK eller Norge! Sedan rustats & ställts till förfogande för försäljning eller lån för att återväcka klassen! Ett enastående generöst & långsiktigt engagemang via MK Baat, med Martin & Espen Kamperhaugs försorg har båtklassen återuppväckts med dunder o brak! Jubileets form gavs högsta klass, med Kongelig Norsk Seilforening som huvud arrangör. De har har ofta varit mixade besättningar på båtarna & 2st rena Norska dam team som tränat med runt 10 -12 båtar vid tränings seglingar & för regattor med regattamiddagar & efter fester. Allt generöst och familjärt genomfört alltid med minst våfflor & kaffe och småprat efter seglingarna för de som hinner o vill. Det varma sociala & återkommande seglingarna/träffarna med utgångspunkt från en hamn & ett varv har gjort detta till Norges finaste klassklubb att segla i, just nu!                

 HalvtonBild2

34 st före detta IOR båtar ställde upp på på Hankö Half Ton Classics Cup på fjorden. Den skickliga Kung Haralds tidigare båt Fram VIII, var renoverad och har varit ett viktigt dragplåster för klassen. Med ny ägare ställde båten åter upp i racen. Kungen fick några veckor tidgare segla med den renoverade båten, men deltog inte på regattan denna gång. Han deltog däremot med båten 1983 och kom då på en 4e plats, i år blev det en 9e plats.  

Drygt halva startfältet var One Off båtar, dvs unika kappseglingsbåtar optimerade för IOR & reglerna o materialen man kunde få fram då. 12st serieproducerade båtar av typen Nessy 94, X95, First Evolution, Nicolsson 30 och en First 30E deltog och visar att även det går bra att tävla med dem. Bästa serieproducerade båt blev LATE Bloomers en Nessy 94, med Martin Kamperhaug med team. 

Bland de 2 Svenska båtarna tog Morgan Broberg, med team sin X95a Xanté, en fin 11 plats. Han har sina seglarrötter på Smaragd teamet med Laremi. Andra Svensk båten med var Jonas Hydman med Team, han höll i Ödlegrinets framfart och hamnade på en 20e plats, utan någon som helst träning i båten innan! Här är det främst flera fina träbåtar som i vanliga fall gäller för Jonas. Bland annat fina totalrenoverade mahognybåten Belona som är en SK30 från 1925.    HalvtonBild3

HalvtonBild4

Vad är då båttypen halvtonnare? I grunden kappseglingsbåtar som byggdes & tävlandes från 1967 – 1990 enligt IOR regeln, med målet att vinna Half Ton Cup. Det var en bra marknadsföring inför serie produktion om bra resultat nåddes på Ton Cuppen året innan. Betydde fin förtjänst för varven & konstruktörerna när man kunde tillverka ett par hundrabåtar eller fler på ett par år. Båtarna är ritade efter konstruktionsregeln IOR och är därför olika, främst i 3-olika ålders kategorier vart efter regeln ändrades. Längd typiskt runt 8.9-9.6m, Bredd 2.85-3.30m, Djup 1.50-1.80m. Vikt 2200-3200kg. De serieproducerade båtarna fick med åren en allt ökande prestanda och komfort & var mycket eftertraktade i många årtionden efter tillverkningen, flera har vårdats väl och är nästan i nyskick ännu, men visst har många också åldrats och blivit misshandlade. En hel del beslag, utrustning & motorer är också bytta på båtarna. Kort o gott en lagom båt med massor av funktion som både kappseglare & familjebåt efter mindre eller större rustningar.                                       

HalvtonBild5

I Sverige idag har vi väldigt många halvtonnare liggande i marinor och båtklubbar, Scampi, Murena, Ballader, ÅH30, Joker S30, Mamba 31, Comfort 30, X95or, Banner 30, Möre 30, Omega 30, Player 31, Finnflyer 31, Maestr31, First 30, Dehler 31, Facil 30, Granada 31, med flera. Därtill ett antal byggda OneOff båtar. Underlaget båtar för att köpa/segla/generations skifta finns!  Det lär finnas runt 3000 halvtonnare eller mer i Sverige om man får gissa produktions siffror från Curt Gelins bok 500 segelbåtar i test. Med 80-150´ i fickan kommer man idag igång för en halvton båt satsning, om man vill. Visst vore det kul att få segla med andra och få fart på klassen igen! Att gå ihop ett gäng på 3 -4 personer så har man en väldigt prisvärd race/familje båt i sin hand.

HalvtonBild6

Alla båtar seglar på sitt individuella handikapp tal IRC regeln internationellt eller SRS nationellt & har därför chans att vinna oavsett ålder & konstruktion på båt om den bara seglas väl. Man är idag ofta 4-7 personer ombord vid kappsegling, men 3 personer går. Från 4 personer har man det gott ombord vid kappsegling. Dags att spinna vidare på vågen & vindarna från Norge tycker Martin & jag! Kan vi få till ett Baltic Halv Ton Fleet har vi mycket att kul att vänta i Sverige, Norge & Finland tror vi!

Nu är det bara det roliga kvar att knyta kontakter med intresserade, förhoppningsvis med halvton båtar + lite tid att få till ett klassförbund i Sverige! Få till mötesplats där vi kan samlas, ha båtar liggandes ihop + segla.  Tips mottages! Hjälpa varandra att utvecklas som seglare, mecka lite, ha kul & trevligt tillsammans med mål att kappsegla framöver i Sverige & utomlands! 

Några första tankar är ett Ostkust fleet, runt Gustavsberg/Saltsjöbaden i Stockholm, vi behöver några bryggplatser som kan utökas vart efter vi blir fler & någon klubbstuga/lokal. Att kunna knyta kontakt med Åland + Finska halvtonseglarna hoppas jag på också snart bli möjligt. Sedan skulle vi behöva ett Västkust fleet, med nära dragkraft från Norges framgångar under Hankö racen & Sarpsborgs Seilforenings alla aktiva team!

Föredömet Martin Kamperhaug har bidragit med att väcka halvtonnarklassen Norge, med mycket tid engagemang! Med sin dröm, inströmmande team, sociala kringaktiviteter & låne/hyr båtar har Half Ton Class Norway mycket att vara stolta över!

Inbjudan till Svenskt Halv Ton Båt möte med tid & plats kommer om några veckor! Visst kan vi få bättre aktivitet även i Sverige! 

Det vi då har att skapa är: 

– En uppstart av Half Ton Classics Sverige! 

– Ett BALTIC HALF TON FLEET som öppnar upp för fler deltagare, nationellt & internationellt.

Norge, Sverige & Finland är en bra geografisk spridning i denna ide etapp.

– Nu är tiden att mötas, träffas & kappsegla halvtonnare igen, visst hänger DU på med din Svenska halvtonnare! 

HalvtonBild7HalvtonBild8

Vad tror du skulle vara bra för att aktivera våra båtar?

Välkommen att höra av dig till mig om Dina tankar och ideer utan dem inget fleet! 

Vem är då Carl Svedberg som just nu är initiativtagare? Seglingsentusiast sedan 1972, nu med halvtonnaren Play & Loss en kallbakad trä OneOff båt från 1982, ritad av George Nissen. Hon kom 4a i startfältet på 53 båtar i Grekland på half Ton Cup samma år. Har också en gammal urblåst Elvström ½ ton, finns också i projekt tunneln. Jag har stark koppling till flera andra kappseglingsklasser bland annat A22, M-båtar, Neppare, Trissjolle & skridskosegling. Jag är i grunder lärare, konstruktör och formgivare. Kappseglar, ritar, konstruerar & renoverar båtar på del tid. Egenföretagare inom Fastighetsutveckling.

Bild9

c.svedberg@gmail.com

Mobil +46 70 733 68 84 

Länkar:

Carls & Lottes Halv Ton Projekt, One Off båten, Play & Loss:

https://www.facebook.com/profile.php?id=100063760187406

Facebook Halv Ton organisationen I Europa/Belgien:

https://www.facebook.com/HalfTonClassEurope

Facebook ”Half Ton Class Norway”:

https://www.facebook.com/groups/360304181752356

Bilder från Hankö Half Ton Classics Cup 2023:

TRT19840

 

Det här inlägget postades i Båtar, Historia, Kappsegling. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.