Snart är det ju dags för Raymarine 2star. Double handed-tävlingen med start och mål i Oxelösund. Det lär dyka upp en lite udda båt för tävlingsformen. Nedanstående text och bilder låg i min mailkorg idag, och det är klart jag lägger upp det.
26 maj går starten för årets kanske tuffaste shorthand-kappsegling. En av de deltagarna båtarna är en 22 meter lång och nästan hundra år gammal träbåt. Hon kommer att seglas av Gustaf Dyrssen och Anders Lewander, som nu förbereder sig för en utmaning utöver det vanliga.
Princess Svanevit är en klassisk svensk R12:a från 1930. Mellan 2017 och 2022 genomgick hon en pietetsfull renovering och idag är hon i absolut nyskick.
Projektet har väckt genklang även internationellt. I början av april tilldelades hon exempelvis utmärkelsen ”Best restored sailing vessel over 40 ft” i brittiska The Classic Boat Awards 2024.
Syftet med renoveringen har varit att återställa Princess Svanevit till 1930 års skick och utseende. Men något museiföremål är det inte. Hon byggdes för kappsegling, påpekar Charlotte Hellman, ordförande i den ideella stiftelse som äger båten:
– Att ställa upp i kappseglingar är ett sätt att både ära hennes historia och visa upp henne och det kulturarv hon representera för en bredare publik, säger hon.
Och nu är alltså Princess Svanevit anmäld till Raymarine2star 2024. Tävlingen har seglats sedan 2008 och anses vara en av Nordens mest krävande havskappseglingar. Banan är cirka 300 sjömil lång, seglas på öppet hav – och det får bara vara två personer i besättningen.
De som blivit utvalda för uppdraget är Gustaf Dyrssen och Anders Lewander. De är välkända seglarprofiler – Anders har bland annat varit skeppare i Volvo Ocean Race – och båda har gedigen erfarenhet av både havskappsegling och stora båtar. Fotografen tillika havskappseglaren Malcolm Hanes är med ombord för att föreviga seglingen och vara safety back-up.
Det lär komma väl till pass. Princess Svanevit är 22 meter lång och väger 27 ton. Masten reser sig 25 meter över däck och på kryssen bär hon nästan 240 kvadratmeter segel. Tolvor är konstruerade för bankappsegling och seglas normalt med en besättning på 14 personer, medan Princess Svanevit alltså ska seglas av två personer på Östersjön i flera dygn.
– Det är egentligen ett ganska galet projekt, medger Gustaf. Men vi sätter säkerheten i första rummet. Vi tänker inte utsätta en sådan här båt för några onödiga risker.
Anders är segelmakare på North Sails och har varit ansvarig för utvecklingen av Princess Svanevits segelgarderob. Han har varit en del i projektet under flera år och förutom nöjet som väntar ser han det lite som ett hedersuppdrag.
Starten för Raymarine2star går i Oxelösund 26 maj. Nattliga pitstop är inplanerade i Visby och Oskarshamn och deltagarna väntas gå i mål i Oxelösund 28 maj. Princess Svanevit seglar för Oskarshamns Segelsällskap, OSS.
Vill man uppleva Princess Svanevit är det således till någon av dessa platser man ska bege sig – eller ännu hellre anmäla sig till själva racet.
– Det är en fantastisk kappsegling, säger Anders, och vi hopppas att vårt deltagande kan uppmuntra fler till att anmäla sig. Kan man ställa upp med en 94 år gammal trätolva så kan man vara med i vilken annan båt som helst.