Gotland Runt 2024 | Inför start. Classic och Flerskrov

Det är nu bara tre dagar kvar till start på årets Gotland Runt och jag måste ju ha min genomgång av favoriter i de olika klasserna. Nu är det ju inte officiellt ännu hur klasserna ser ut. I Classic, Spirit of Tradition och Flerskrov lär det väl vara säkert då dessa klasser är så små så de lär inte delas upp.

SRS lär delas i alla fall i tre klasser, och ORC kanske i två. Kanske delas doublehanded i två också d de är över 30 startande. Det återstår att se.

De första klasserna tänkte jag ta en snabb genomgång av idag. Men först en liten koll på vädret, främst för er som inte ska segla. Seglarna har nog bättre koll än vad jag har. I skrivande stund är det ju varmt och soligt, men det lär slå om till lite ostadigare väder under fredagen. På söndag verkar det bli vindar kring syd, 5-10 m/s. Vissa prognoser talar om sydostvind fram på eftermiddagen. Vissa prognosmodeller talar om vindstyrkor på över 15 m/s i medelvind på söndagkväll.

Måndag morgon i höjd med norra Gotland spretar prognoserna ordenligt. Ostlig eller västlig vind, men ganska tydligt i styrka runt 10 m/s.

Måndagkväll är det mer enat kring sydväst, 5-10 m/s. Sedan verkar det hålla sig på sydväst och lite lugnare. Mycket regn kan det bli, framförallt under måndagsdygnet.

Om vi kollar lite favoriter då. Först i SRS Classic Yachts. Där är sex båtar anmälda. Färre än tidigare år. Alla sex skulle kunna vinna. Men med tanke på att det ser ut att blir rätt friska vindar så bör det passa de båtar som är lite mer anpassade för just havet. Refanut som vann både 2018 och 2019 är min favorit till segern. Ballad är en stark utmanare med många gamla rutinerade seglare ombord som Gurra Krantz, Lasse Linger och Otto Drakenberg. Finska Circe vann 2022 och är naturligtvis med i kampen. Dessa tre har gemensamt att de alla är ritade av Sparkman & Stephens under 50-60-talet.

För ”gamla” båtar som inte är så gamla att de platsar i Classic Yachts finns klassen Spirit of Tradition. Den består av två deltagare. 3/4-tonnaren Amoress, ritad av Peter Norlin 1974 samt Swan 55 Luna från 1971. På den senare seglar bland andra Stellan Gross, Lasse Tapper och Gutta Johansson. På Amoress har jag inte mer koll än skepparen Bengt Nyhlén. Jag tror Luna drar längsta strået här.

Sedan har vi ytterligare en klass med väldigt få deltagare. SRS Multihull. Dessa var i alla fall fem ett tag, men en efter en har de fallit ifrån. Lite tråkigt, för visst hör väl en flerskrovsklass till tävlingen.
På listan finns två ganska olika båtar, Farrier 33 Carbon Tiger och T29 Plus. Men de har ganska lika SRS-tal så det kan bli en jämn fight runt banan. Om de tar sig runt. I den här klassen är ”dnf” ett vanligt resultat. Jag sätter en peng på att Carbon Tiger vinner, eller i alla fall tar sig längst på banan.

Under fredagen tänker jag mig att jag ska skriva några rader om Double Handed-båtarna och kanske också ORCi-båtarna. Sedan lutar det åt att det blir SRS-båtarna på lördag.

Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.