Gotland Runt 2024 | Inför start. SRS

Så ska jag skriva några rader om SRS-klasserna där det stora flertalet av deltagarna seglar. Men som vanligt börjar jag med lite väder. Och när det gäller vädret blir jag nästan galen. Trodde de olika prognoserna jag kollade på igår skulle vara lite ”stabilare”, men när jag nu vaknar på lördagsmorgonen ser vindkartorna helt annorlunda ut. Så, jag går inte in så noga på det. Lite översiktligt bara…Vindstyrkorna ser lättare ut än tidigare prognoser, och det finns gott om ”blåa” områden under tävlingens dagar. Områden med väldigt svag vind alltså. Det är alltså ett lågtryck och en varmfront som passerar Östersjön norrut och själva lågtrycket ser ut att passera just över Gotland och Gotska Sandön. Och det beror ju lite på exakt vilken bana det tar så blir vindarna olika. Känns okej att jag inte sitter i en båt på Sandhamn nu och ska försöka planera rutten runt Gotland. Det gäller at ha en bra översiktlig koll på läget, och kanske inte ta ut svängarna för mycket. Det är också risk för ordentligt med regn och åska på söndagseftermiddagen/kvällen.

SRS-båtarna är drygt 130 fördelade på tre klasser. Och jag såg föresten att startlistor nu är publicerade på tävlingens sida, och mina startlistor stämmer som tur är bra. Mitt detektivarbete har funkat :-)

I SRS C, de långsammare båtarna är det 48 deltagare och jag säger att det är åtta båtar i klassen som kan vinna. Sedan finns det några som kan överaska med en bra placering. Men jag har svårt att hitta några riktiga outsiders här. Favoriterna är de gamla vanliga. One Off-båten Mithril som är riktigt allround och seglas ofta väl. X-332 Xplorer är nästan ständigt topp-fem. Och så den tyska X-332 Sidekicks bli också vara med högt upp. Sedan finns som alltid Scampin Boj Boj som ju skulle hitta runt Gotland utan besättning vid det här laget. Scampin vill väl helst ha lite frisk kryss, men med lite flyt är de med i täten oavsett väder.
Novan Cappuchino kom tvåa 2021 och är altid en båt att räkna med liksom Linjett 33 Alapocas. I förra årets tuffa race var Alapocas en av få båtar som tog sig i mål.

Comfortina 38 Adeline har inte deltagit på några år, men håller de formen så ska även den båtan hållas koll på. Sedan måste jag nämna Omega 42 Oriole II som en tänkbar topp-kandidat. Den brukar ofta vara med i toppen och ombord finne några rutinerade seglare i form av Göran Bobeck och Anders Gille.

Men mina topp-tre-favoriter är Mitril, Xplorer och Sidekicks i klass SRS C.

Hoppar vi upp till SRS B så ser det lite tajtare ut. Fler som kan vara med och tampas om pallplatserna. Räknar lite snabbt till 16 möjliga båtar för pallen, och jag tänker inte nämna alla här. Men Farr 30 och Mumm 36 brukar trivas när det är lite trixiga vindar. Ser det inte ut att bli lite vind för dessa båtar?
Jag väljer ändå att nämna några andra till pallen.
Jag börjar med Arcona 340 Tiki Minos som jag har bra koll på då de kommer från Södertälje och ofta seglar på samma race som jag. Tiki Minos har ju två segrar och en andraplats de senaste fem starterna så statistiskt är de mina favoriter här. Sedan ska vi nog hålla koll på de två J/111 som finns med här. Båda bör vara med högt upp, och blir det mycket öppna bogar så får de upp farten med sina stora undanvindssegel. Men de kan även kryssa bra. Jag väljer att nämna Valentina först där bland annat Anders Karén och den väderkunnige Joakim Langner finns ombord. Och så J/111 CAG som har femteplatser som sämst när de kommit i mål de senaste fem åren.

Några utmanare att nämna, förutom Farr- och Mumm-båtarna är finska Finngulf 41 Speculator. En fjärde och en tredjeplats de senaste åren. En annan finsk båt som räknas till favoriterna är First 35 Bianco.
Arcona 345 Dynamant Racing kanske också bör nämnas. Har en känsla att ”formen” är på uppgång här.

Topp-tre i SRS B är Tiki Minos, Valentina och CAG.

Sedan avslutar jag med SRS A där det finns en del interntionell glans, och det är väl också dessa som bör vara favoriterna här. Här finns också den största, och snabbaste, 175-fotaren revenger. Hur de än seglar ska de vara först i mål, och då får de alla mediarubriker medan vinnare seglar kvar på tävlingen. För jag tror inte Revenger vinner på SRS. Och ska de slå banrekordet så tror jag det är 13,1 knop i snitt som gäller vilket är nånstans runt 26 timmar. Det borde inte vara omöjligt, men då får det inte vara för mycket motvind och bleken.

Bland favoriterna till segern bör Niklas Zennströms Carkeek 52. Zennström brukar ju själv styra sina båtar, men i besättningen finns bland annat Bouwe Bekking, Steve Hayles och Tim Powell.
Sedan har vi Hong Kong-basserde TP 52 Beau Geste med Karl Kwok. Här finns också en del kända namn. Och så USA-flaggade Cookson 50 Privateer där jag inte känner igen så många namn, men det betyder ju inte att de inte kan segla.
Utmanare borde vara Ker 40 Swee med Birgitta och Lars Elfverson och kanske har Ola Sandell börjat få fart på sin MAT 1220 Karukera. Sedan tror jag man ska nämna finska X4.9 Lulu med Markku Hentinen.
Farr 400 Wetjob skrivs det en del om, speciellt efter segern förra året. Men jag har aldrig trott på dem, och det gör jag inte nu heller. Men en placering kring fem sex kan det nog bli.

Rán, Beau Reste och Privateer är mina favoriter i SRS A.

Hinner jag, och orkar så blir det ett till inlägg om lite lokala, Sörmländska deltagare.

Jag kan också tipsa om KSSS live-sändning från Sandhamn klockan 14.30. LÄNK >>>

 

Det här inlägget postades i Båtar, Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Gotland Runt 2024 | Inför start. SRS

  1. Anders Bergmark skriver:

    Nu när kappsegling för mig är ett avslutat kapitel och jag själv inte längre analyserar och planerar är dina analyser kul att läsa och ett sätt att hålla mig uppdaterad!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.