Gotland Runt 2024 | Måndag morgon

Det är måndag morgon och det blev en blåsig och blöt kväll för seglarna på havet. Lite blåsigare än många väntat sig tror jag.

Svenska Högarna rapporterade som mest en medelvind på 13,2 och byvind på över 16 m/s. Men efter 22-tidan avtog vinden snabbt och vid två tiden blåste det bara fyra meter vid Svenska Högarna.

Över 20 båtar har brutit. Tror det är 23 dnf på resultat-trackingen i skrivande stund. Någon sa på livesändningen från starten något i stil med att förra året kom 23 båtar i mål. I år kommer inte ens 23 båtar att bryta. Men den siffran är redan nådd.

Att många bryter när det är tufft väder är inte så överraskande. Speciellt när man fortfarande har nära ”hem”. Men att en stor lyxig båt som Revenger tvingas bryta på grund av ”hydraulik-problem” är ju nästan ett fiasko. En båt av den typen, nyligen totalrenoverad på Baltic Yachts borde klara ett dygn på Östersjön.

Nu på morgonen blåser det runt åtta meter och vindriktningen har vridit runt till väst. Till och med Norväst vid Gotska Sandön ser jag.

Det blir mycket undanvind för vissa båtar, och det syns i resultatlistorna. Tätbåtarna i fältet sträckte ju upp till pricken utanför Svenska Högarna och fick sedan en snabb resa söderut med farter över 20 knop. Vinden vred ju sedan upp mot nordost, så större delen av fältet fick ju kryssa upp till rundningen.

Under natten har vinden som sagt avtagit och vridit ner mot syd, och sedan väst.

Fösta båt på banan är VO 70 Tschuss 2 som klockan 06.21 rundade Hoburgen. De håller också en stabil ledning före rätten av fältet, och leder troligen klassen på omräknad tid också.

Jag litar inte helt på trackingen på Tractrac. Den ”spårar ur” ibland, speciellt vid passeringar av rapportpunker där rundningsrapporten inte alls stämmer med placeringen på trackingen. Så det är lite synd att KSSS inte publicerar en ”manuell” rundningsrapport. För båtarna ska ju lämna rapporteringstider via SMS.

I double handed-klassen har täten just passerat Fårö och där är det undanvindsbetonade båtar i täten med Figaro 3 Tutalör!, JPK 1030 AlmaVida och SunFast 3600 Groovie i täten. Inte direkt oväntat.

I ORCi A har Rafale, Tulikettu och Quinta Light passerat Östergarn. Dessa tre är också de som toppar på omräknad tid. Matador finns också med där.

I ORCi B har täten just passerat vid Fårö Fyr, undanvindsraketen JPK 1180 Garm har tagit en säker ledning på omräknad tid. Bakom följer X-41:orna Magic Mix och Imagine. Team Pro4u (First 36.7) har en bit kvar till Fårö men är med strax bakom täten i resultatlistan.

SRS C-båtarna ligger i höjd med Gotska Sandön och väntas ner till Fårö om några timmar. One Off-båten Mithril hade enligt trackern en klar ledning i går kväll, men ligger nu tvåa efter X-332 Xplorer. Mithril har gått väster om Gotska Sandön. Omega 42 Oriole och Comfortina 38 Adeline följer. Väntade toppbåtar. Tyska X-332 Sidekicks liger en bit ner runt åttonde plats. Scampin Boj Boj och Novan Cappuchino som jag nämnde som favoriter har brutit liksom Skippo-sponrade Elan 310 Groundbreaker.

I SRS B har Pogo 36 Boxer dykt upp i täten. Inte helt oväntat med tanke på vindarna. J/111 CAG och Valentina följer. Arcona 340 Tiki Minos ligger en bit ner på runt tionde plats. Dehler 36 Dehlerium har haft en tuff natt och tappat ill plats kring 28. Kalle Widlert skriver nu på morgonen följande: ”Hård blåst och regn vid Svenska Högarna. Bottenrevad och fock men ändå för mycket. Två slot och ett fall har gått av. Halva besättningen sjösjuk. Fin halvvind och gennacker till Gotska Sandön”.

I SRS A har jag redan nämnt att Tschuss 2 har ledningen. Zennströms Ran är tvåa och amerikanska Privateer följer som trea. Tschuss 2 har en stor ledning med runt en timme och Ran i sin tur verkar ha ännu större marginal.

I Classic räknar racern fortfarande inte resultatet efter SRS utan bara som seglad tid. Jag gissar att Refanut leder knappt före Bacchant. Och där tror jag att de rundar vid Visby strax före lunch.

I multihull är det inga båtar kvar på banan och i Spirit of Tradition är det bara Swan 55 Luna som seglar då Amoress bröt tidigt i går.

Nu ska jag äta frukost! ;-)

Hur mycket rapporter jag skriver under dagen återstår att se. Händer det nått speciellt blir det kanske nån notis på Facebook. Jag jobbar eftermiddag/kväll och då blir det definitivt inget skrivet på hemsidan.
 

Det här inlägget postades i Båtar, Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 svar på Gotland Runt 2024 | Måndag morgon

  1. Wictor Phalén skriver:

    Har Boxer verkligen rundat Sv Högarna. TracTrac visar något annat
    Mvh
    W

    • Niklas skriver:

      TracTrac kan man inte riktigt lita på. Jag har sett att Boxer, och en del andra båtar försvinner från trackingen ibland. Sannolikt dålig AIS-signal. Då dras linjerna på Tracktrac-kartan rakt mellan punkterna. Garm, UCA och Tutalör är andra båtar som försvinner ofta. Ibland kan jag se dem på SeaPilot men inte på andra ställen, vilket jag antar beror på AIS-signalen och de olike programmens förmåga att ta mot signalen. Jag är ingen expert. :-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.