Ingen start på Höstseglingen

dimma

Inför lördagens Höstsegling var vindprognoserna tydliga. Det skulle bli lätta vindar. Men för varje dag som gick närmare start så blev vindarna i prognoserna en aning starkare. Vi beslutade dock om att lägga en kortare bana, ca 12 Nm mot den ordinarie på drygt 15. Grillade hamburgare skulle ju vänta seglarna i hamnen och det är ju bra att tänka även på de runt omkring tävlingen.

Väl på lördag morgon var det vindstilla i princip på klubben och dimman låg tät. Bengt som nyss anlänt till bryggan med startbåten meddelade att det var mellan 100 och 200 meters sikt och vinden blåste cirka 2 meter per sekund där ute vid startområdet. Landsort rapporterade också 5 m/s så det såg hoppfullt ut.

Vi packade ihop signalflaggor och startbojar till startbåten och sedan var det dags att ta hand om Tango. Jag är ju både ansvarig för tävling och deltagare. Inte helt optimalt.

Vi lämnade motorn på land och fick lift med Albin 78an Susanna med Janne Lindmark och Hasse Lundén. Under vår färd ut i diman kunde vi förbereda segel och annat. Men, jag tyckte det gick lite vingligt genom dimman.

Sikten var stundtals under 100 meter. När vi borde närma oss Fågelöfjärden dock det plötsligt upp en ö framför oss. Jag ropade till vår ”bogserbåt”…har ni koll på var vi är? Jodå, de hade de, sa Janne.

Jag tog upp min iPad och tänkte att det är nog bäst att ha lite koll….

240907track

Krokig färd i dimman mot startområdet

Strax efter Notstickshällan släppte vi vår bogserbåt och valde att driva omkring själva med storseglet uppe.

Dimman var riktigt tät och när vi låg vid startområdet såg vi inga öar. Motorbåtar hördes, en och annan syntes som en skugga i dimman. Många körde kanske lite väl snabbt.

dimma2

100 meter till startlinjen

Startlinjen var på plats liksom startbåten, Bengt och Patrick med Targa 31an Carissa. Det blåste lätt från nordost och det skulle gå att segla. Men vi valde att avvakta. Vi skulle nog hitta runt. Men det kändes lite osäkert att kappsegla shorthanded i dimman. Vissa seglar ju ensamma och att då kolla stenkoll i dimman efter andra båtar är inte helt enkelt.

Starten var planerad till 11.00, och vid 12-tiden började dimman lätta. Och även vinden. Solen kom fram och det blev spegelblankt på vattnet. Dessutom upptäckte gubbarna på startbåten att tävlingsledningen glömt en flagga i land… Lite improvisation så valdes en annan flagga till startsignalen och info skickades ut till deltagarna via SMS. Frågan är dock om någon skulle märkt nått? Ingen har ju koll på signalflaggorna ;-)

240907_targa31

På startbåten var det avslappnat

Ett vindstråk dök upp vid Fågelö och förhoppningarna om start ökade. Vi kryssade ut en bit för att kolla vinden, men det var bara längs västsidan av Fågelö som det blåste lätt. Som en lokal sjöbris in mot ön ungefär. Längre ut var det i princip vindstilla.

tangoTrack

I väntan på start

Klockan gick och solen värmde. Närmare halvtvå kom ett samtal från en av deltagarna som meddelade att de tänkte dra sig hem. Samtidigt såg jag ett stråk av vind ute vid Södertäljeleden. En stund senare gled kollegan i seglingskommittén förbi och tyckte att det var dags att fundera på att avbryta. Hamburgarna låg ju och väntade inne vid klubbhuset. Och framförallt vår ordförande som lovat att grilla väntade. Vindstråket ute vid Södertäljeleden syntes inte ha kommit närmare och jag kände också att det vore skönt att glida in till land. Efter en snabb överläggning med Torbjörn i seglingskommittén och gubbarna på startbåten valde vi att avbryta. Lite improviserat även här. Just dessa signalflaggor låg också på land. Det blåste ju fem meter vid Landsort på morgonen så vi var ju säkra på att start skulle ske.

Inne vid klubbhuset väntade nygrillade hamburgare med tillbehör och öl vilket satt riktigt fint.

De graverade whiskyglasen som var ämnade för dagens tävling delades i stället ut till dagens grillmästare somt de två tappra funktionärerna på startbåten.

Den 21 september avslutas TBKs seglingssäsong med Sista Rycket. I Södertälje BS avlutade man säsongen i går. Lite tidigt tycker jag. Där vanns Ärtköret av Mattias Steninger i en Starbåt. Jag hoppas att en och annan Södertälje-seglare tycker som jag, att det finns mer kvar av kappseglingssäsongen, så anmäl er till Sista Rycket. Det blir ett enkelt arrangemang, kanske med nån funktionär. Troligen halv jaktstart och förhoppningsvis en bana som sträcker sig ut en bot utanför Askö så vi i alla fall får se havet en gång till innan båten ska upp på land.

Det här inlägget postades i Express, Kappsegling, Sörmland, Tango, Trosa Båtklubb. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.