Så var årets race över. De allra flesta är i mål och segrarna är korade. Diva 39 Silverfågel med Pontus Brenter och Kristian Hertzberg står som totalsegrare. Och då kanska man kan ”döpa” om Silverfågel till… Guldfågel Grattis!
Segern är odiskutabel. Marginalen till tvåan är nästan en timme.
Tvåa blev ingen mindre än Trosaseglarna Anders Mathson och Niklas Svensson med Dehler 34 DD Funny Too. Jag var ju lite tveksam innan start, att de skulle ha vant sig vid nya båten, men de visade motsatsen. Det blev ytterligare en klasseger för paret Mathson/Svensson och deras hittills bästa totalplcering. De har tidigare varit totaltrea två gånger, och frågan är om någon varit på pallen fler gånger än dessa herrar? Och svaret har jag själv nu efter att ha kollat mina statistiksidor. Funny/Funny Too har tre pallplatser på totalen genom tiderna. Refanut och Silverfågel två.
Totaltrea 2015 är Lady Stardust, den ”lilla” Aphrodite 29:an från Norrköping med Per Dyberg och Peter Carstens. De seglar starkt och är ganska överlägsna i klass ett. Men som vanligt verkar det som förgjort för en mindre båt att ta hem totalsegern.
Ingen båt under 10 meters längd har vunnit totalt i tävlingens historia. En anledning till detta kan ju faktist vara att seglar man en större och snabbare båt så hinner man med mer vila. En mindre båt borde dock vara mer lätthanterlig, men idag finns så mycket bra hjälpmedel som riktigt grymma autopiloter, rullsegel, gennakrar och så vidare, så det behöver inte vara så mycket tyngre att segla en stor båt än en liten.
Den sista etappen blev lite ”chansartad” tror jag. Exakt vad som hände i natt vet jag inte riktigt. Jag sov gott och missade målgången. Men av resultatlistan att dömma hände en hel del. Linjetten Alapocas till exempel, låg ju riktigt bra till under dagen i går, på etappen, men slutade bara nia i klassen. X-332 Inga G var länge med i en tät kamp mot systerbåten Extasy. Jag trodde Inga var på väg att ta över, men de kroknade ordentligt under natten och slutade bara 10 i gruppen på etapp tre.
Två andra som totalt floppade på etapp tre var Dehler 34 DD Rabalder och One Off-båten Mithril. Bara elva respektive tolva i gruppen. Och Mithril som hade ett guldläge efter två etapper.
Resultaten då klassvis.
Startgrupp ett: Här har jag redan nämnt att Aphrodite 29 Lady Stardust segrade. Marginalen var stor till övriga. Expressen Base XS slutade tvåa. Lite överraskande för mig då jag ju ser Expressen som en kryssbåt. Trea blev Roffe ”Plåt” med sin One Off-båt Piano.
Noterbart är att det är grymt tajt mellan tvåan och sjätteplacerade Wild. Drygt 21 minuter. Två av mina favoriter misslyckades ”stort”. OE 36 Fleur des Neiges trodde jag mer på. Kanske hade de behövt lite starkare vindar. För deras del var det dock på etapp två de förlorade mycket. Femma blev de. Och så Linjett 33 Wild. Gissar att Forslund/Björck är allt annat än nöjda just nu. De hade ett bra läge inför spurten, men slutade bara åtta på etapp tre.
Startgrupp två: Det såg länge ut att bli en kamp mellan de två X-332:orna, men Nyköpingsbåten Inga G vek ner sig i går kväll. Extasy tog segern. Inte helt oväntat för mig dock. Lite mer överraskande för mig är i stället att Pacer 27 Aplicator Group slutar tvåa. Nu blev det kanske vindar som passade bra, de vann etapp tre. Men jag tyckte de gick starkt även när det var mer motvind också.
Eloge 38 Nirvana slutar trea, och detta efter lite strul när de missade målet i Visby. Hade de vunnit annars? Jag vet inte hur mycket de förlorade på det, men jag hörde att de tappade en timme. De hade 38 minuter till förstaplatsen.
Inga G slutar fyra, elva minuter från bronsplats. Östertäljebåten Sea U, Linjett 35 med Lars ”Sasse” Sundin och ”Svenne” Berensen slutar på en fin femteplats.
”Folkets” favorit, eller var det Eskilstunabornas favorit? Spirit blev tolva.
Startgrupp tre: ”Dödens grupp”! Här var konkurrensen stentuff med många tidigare gruppsegrare. Mina tre förhandstips ”chekade in” på de fyra första platserna. Och att det blev Dehler 33 Dagmar som splittrade min topp-tre var inte direkt oväntat. Anders Mathson och Niklas Svensson tar segern med nya båten Funny Too. Starkt! Men det är sjunde klassegern på åtta starter. Otroligt! Fjärde segern!
La Dolce Vita trodde jag skulle vinna, men de tar tredjeplatsen i denna hårda klass. Mithril ledde länge men slutade ”bara” fyra.
En stark avslutning gjorde First 30 Peakaboo som med en tredjeplats på etapp tre slutade sexa i gruppen.
Trosaseglarna i Dehler 34 DD Rabalder, Kjell Enbom och Thor Rölvåg hade jag vissa förhoppningar på, och de var länge med och slogs om pallplatserna. De ”rasade” dock på slutet. Sjua till slut och inte riktigt nära då det var över en timme till tredjeplatsen.
Startgrupp fyra: Favoriten Skidbladner försvann efter att ha varit lite väl närgången mot en lysboj. I stället blev Diva 39 Silverfågel en guldfågel. Marginalen var stor, över en timme till tvåan och till fjärde plats var det nästan fyra timmar.
Östgötarna Langner och Wallin seglade upp till silverplats med J/105 Joan. Årets race passade väl en J/båt som handen i handsken.
Jeanneau 38 Sherin tog tredjeplatsen. Jag är inte direkt överraskad. Jag varnade ju för Sherin innan start, men jag trodde nog hon behövde mer kryss.
J/105 CAG Novus gjorde en stark avslutning och tog fjärdeplatsen.
Startgrupp fem: Södertäljeseglarna med Arcona 340 Tiki Minos motsvarade mina förväntningar och vann.
Dynamic 35 Existens slutade tvåa. Jag tippade faktist den båten på pallen, och Anders Bergmark verkade lite skeptisk: ”Existens på pallplats? Ett helt oskrivet blad bland alla rävar?” skrev han i en kommentar här på bloggen. Naturligtvis hade de god hjälp av alla öppna bogar där de kunde utnyttja sina gennakersegel. Men även Beneteau Figaro-båten Tutalör borde väl ha trivts bra. Nu slutade de visserligen fyra, men tappade stort på sista etappen. Lite oflyt tror jag faktiskt.
Trea blev, lite överraskande kanske, Elan 37 Solidtango. Men även de tog vara på chansen med de långa öppna bogarna. Code-seglen satt uppe stora delar av sista etappen.
Startgrupp sex: Wasa 41 Aitutaki tjuvstartade i Oxelösund. Med tanke på tidsmarginalerna kunde de ha kostat dem segern. Nu vann med futtiga två minuter och 41 sekunder. Om Mathson/Svensson är dominanter i sin startgrupp genom åren så Calle Nyström och Fredrik Enander värre. På åtta starter har de visserligen en dnf, men i övrigt bara ettor och tvåor. Det här var femte spiken!
Shogun seglade dock mycket starkt och jag tror ju de gärna hade haft lite mer kryss på banan.
Trea blev till slut Arcona 400 Liv. Hanse 430 Idelfix Too slutade fyra. Helt enligt mina förhandstips.
Startgrupp sju: Här undrar jag var Aspect 40-båtarna tog vägen? Sexa och sjua. Om inte dessa vindar med ständigt (nsäatn) öppna bogar passar, vad vill de ha för vind då?
Arcona 430 Zelma ledde efter första etappen.Men marginalerna var små. FoXy Lady och Pac-man passerade på etapp två, och Pac-Man ledde ett tag, innan det blev kryss in mot målet i Oskarshamn. Marginalerna var fortfarande små och Pac-Man hade bara tio minuter att ta in på FoXy lady.
Pac-man var först i mål i Oxelösund och utnyttjade de öppna vindarna i början starkt. Det tog inte lång tid innan de var i topp.
FoXy Lady slutar tvåa, en halvtimme efter och Arcona 430 Zelma är trea. Dessa tre är i en klass för sig, men jag trodde som sagt mer på Aspectbåtarna.
Totalt sett har det väl varit rena smörseglingen i år. Nästan i alla fall. Ingen kuling, inte så mycket bleken, regn när båtarna låg i hamn. Fast så enkelt som jag skriver tror jag inte det varit. Seapilot 2star är alltid en utmaning. På första etappen blåste det rätt bra och jag hörde att vågorna ner mot Gotland var ganska jobbiga då de var korta och krabba.
Fyra av 87 startade har av olika anledningar givit upp. Det är ganska få.
Det nya formatet då? Innan seglingen har jag hört en hel del negativa åsikter om tävlingsupplägget med gemensamma gruppstarter i respektive hamn. ”Det blir för mycket vila” och ”för lite utmaning” typ…
Jag tror inte grabbarna på Hanse 325 Liv tyckte de fick sova för mycket under årets race. I Visby fick de runt fyra timmars vila och i Oskarshamn ett par timmar ytterligare. Naturligtvis finns det de som fick/kunde sova betydligt mer.
Det blev i stället ett betydligt mer samlat fält och tätare racing, och i och med detta gick det utmärkt att visa både starter och delar av målgångar live i webb-TV.
Det kommer fler inlägg med siffror och statistik från årets race.
Det var ganska mycket kryss för oss i klass 5, i princip hela sträckan ner till Visby, från Ölands norra in till Oskarshamn – dvs nästa halva andra etappen och en timme i nordlig vind innan västan kom på sista etappen plus hela inseglingen från Gustad Dalen. Solidtango gick fort när vi seglade gennaker på sista etappen, sista kryssen in till mål räddade andraplatsen åt oss – Existens – i klass 5. Jag gillar upplägget med att sova på natten!
Tror inte sömnen begränsade oss i år men såklart blir det jobbigare med mindre båt. Längre tid på banbenen tröttar ju ut en, framförallt sträckan ner till Visby och kryssen från Ölands Södra till Blå Jungfrun var stampig och jobbig, dock går vi bra då. Jag tror de små tappar på öppna bogarna då det blir vattenlinjeåka och det är det ju ofta, de stora drog ifrån rejält från Häradsskär och norröver.
Ett bra upplägg och kul att få starta 3 gånger men vi tycker mycket av havskappseglingskänslan försvann tyvärr. Ett minus till är den stora skillnaden i vilotid, inte så utslagsgivande i år men hade kunnat bli det. Tack OXSS!
Vet inte om jag skulle säga att årets race passade en J-båt, bidevind/kryss första benet i klafssjö, andra benet i princip inget nylon heller. När det äntligen blev undanvind var det lite för lite vind för att vi skulle dra på ordentligt. Men jag klagar inte, årets format tycker jag är roligare, mer socialt i hamnen och kul att ha båtar att tampas med hela tiden. Vi chansade på västvridet sista benet och var nog lite tidiga in mot land, när det väl kom så var det bara att bomba på norrut med gennaker, äntligen!
Längtar redan ut på havet igen
//Anders, j/105 CAG Novus
Ja, min tanke var väl att J-båtarna är hyfsat all round. De kryssar väl förhållandevis bra. Och gennakern kommer väl upp tidigare än spinnakrarna. Å andra sidan har ju spinnakrrseglarna numera massa genakrar och Code-segel.