Det är nu sex dagar till start på årets ÅF Offshore Race.
Jag har ju för vana att göra ett antal inlägg där jag listar favoriter i respektive klass inför ÅF Offshore Race. I skrivande stund på måndagen är klassindelingen inte klar, eller i alla fall inte officiell. Classic-klassen kan dock inte bli på något annat sätt än just en klass med alla båtar, så jag får väl börja här.
Classic-klassen är ju lite knepig, efter som det är ganska stora skillnader mellan de olika båtarna. Från den ”lilla” Laurinkryssaren Staika på drygt 11 meter till den långa skärgårdskryssaren Beatrice Aurore med sina 22 meter.
Det ser inte ut att bli speciellt blåsigt. Det kan ju gynna de skärgårdskryssarliknande båtarna. Men de brukar inte ofta placera sig så högt upp.
75:an Bacchant, byggd 1936, slutade fyra förra året i lättvinden och kan säkert vara med i toppen även i år. Motståndet är dock hårt, kanske tuffare än på länge.
I år deltar två ryska båtar. Dessa tillhör de mindre i klassen, och har lågt SRS-tal. Jag har själv sett en av dessa båtar tävla på vattnen utanför Trosa och jag har en aning om att ryssarna blir farliga. Både Onega och Liliya ska räknas till toppen och då framför allt Onega. De ryska båtarna är 12 meter långa, men med SRS på låga 1.100 till 1.150.
Skepparen på Onega, Nikita Brilliantov har för övrigt seglat Sydney Hobart Race, 2010.
Förra årets segrare Ballad med Christer Salén som skeppare är naturligtvis också en segerkandidat. Med sig har han förutom halva släkten Sahlén också taktikern Lasse Linger.
Även på Jacob Wallenbergs Regina finns en del meriterade seglare. Henrik ”Sputte” Baltscheffsky, John Ryott, ”Gutta” Johansson och Stellan Gross bland annat. Regina ska tillhöra toppen på listan när båtarna når Sandhamn fram mot tisdagen.
Det finns många som kan vinna, men jag ska försöka plocka ut tre kandidater.
Dessa tre är: Onega/L6 – Regina/One Off – Ballad/Yawl