Seapilot2star 2018 | Startgrupp 1

sp2s_18_gr_1Nu är det äntligen dags för den riktiga nedräkningen infår årets Seapilot2star. Startlistan är något längre i år än förra året, men framför allt är det fler kvinnor, och fler ungdomar i båtarna. Kul!
Det är till och med två båtar med helt kvinnlig besättning. Det är också en båt med ungdomsbesättning.

Som vanligt kommer jag att gå igenom respektive startgrupp och utse mina favoriter, och jag börjar förstås med startgrupp 1.

Först, på startlistan ovan har jag färgmarkeringar till vänster. Grönt för mina tre favoriter. Gult för de som jag rankar som främsta utmanare och så en röd markering på några båtar som jag tror inte kommer att ha med pallen att göra. I listan har jag även markerat kvinnliga seglare med rött och ungdomar med blått.

Gruppen innehåller 15 båtar. 4 är rookies, det vill säga båda i besättningen är helt nya i tävlingen, Katima II, Gryffindor, Pluto samt Hellzapopin. Det är också 3 kvinnliga seglare och 1 ungdom i denna startgrupp.

Börjar vi uppifrån på listan med den på pappret långsammaste båten Piano. Jag noterar först att de får tävla med SRS 0,86 trots att den har ett mätbrev på 0,846. Detta för att 0,86 är lägsta SRS i inbjudan. Piano med rutinerade rävarna Roffe ”Plåt” Erixon och Magnus Gustafsson tillhör ändå favoriterna i startgruppen. Båten och Roffe har startat fem gånger, Magnus tre, men 2017 tvingades Piano ge upp strax innan stoppet i Visby då rodret havererade.
2016 slutade de tvåa i gruppen och 2015 trea.
Båda herrarna ombord är mycket meriterade och framgångsrika i olika klasser, och vid det här laget har nog till och med Roffe själv tappat räkningen på antalet SM-guld. 17? Neppare, A22 och M22 är klasserna som Roffe främst tävlat i.
Båten Piano, en av tävlingens äldre konstruktioner är för övrigt designad bland annat av Anders Bergmark som finns med i startlistan med en annan båt, också den med namnet Piano.
Roffe ”plåt” och Magnus Gustafsson ät helt klart en av kandidaterna till segern i gruppen.

Linjets 32 Felicia med Lars Lindbäck och Anders Torrberg har deltagit nio gånger tidigare. Lars gör nu sin tionde start i tävlingen.
Tre gånger tidigare har det blivit pallen, men på senare år har resultaten dalat lite. Konkurrensen har hårdnat. Håll ett öga på Felicia, speciellt om det inte blir lätta vindar. Många båtar i den här klassen är väl av den typen som går bra på kryss, men jag tror Linjetten är den mest utpräglade kryssbåten i gruppen.
Felica är för mig en av de som jagar strax utanför pallen.

En bit längre ner på listan hittar vi klassens längsta båt. En lång båt innebär förstås möjligheter till fart. OE 36 Fleur des Neiges Carl Johan Sagner och Fredrik Lange kom förra året tvåa i gruppen.
Fredrik Lange blev dessutom tvåa 2014 på båten Chazara.
Jag ser Fleur des Neiges som en pallkandidat, men jag tror ändå de får svårt att vinna.

Vandrar vi vidare i listan kommer vi till en för tävlingen ny båt, men med rutinerade seglare. Team Mobline, Pär Lindforss och Nadine Kugel har bytt H-35 mot en Albin Nova.
Lindforss har tidigare stor erfarenhet av just Novan och var också framgångsrik. Lindforss blev Nova-mästare 2007.
I skrivande stund tror jag dock inte Team Mobline förmår att utmana om segern, men de kan mycket väl slåss om platserna närmast bakom.

Tre Dehler 29 startar i år. De har också förhållandevis jämna SRS-tal, men jag tror inte kampen blir så hård.
Gryffindor med Anders Karlsson och Dan Westerholm och Pluto med Simon Rådahl och Robert Tryzell kan möjligen ha en någorlunda jämn match, men Funny med Christer Björk och Thomas Forslund lär vara en bra bit före.
Christer Björk har vunnit tre gånger tidigare och varit fem gånger på pallen. Båten Funny har även vunnit innan Christer köpte den.
Nyligen tog de hem totalsegern på Ornö Runt och de är enligt mig storfavorit till att ta gruppsegern. Jag håller även Funny som en av favoriterna till totalsegern.

Facil 35 Hambo med Nisse Nyström har varit med från starten av 2star, men de har dock inte kört alla år. Ingvar Bingman var tidigare Nisses kompanjon ombord, men de senaste åren har Martin Jättner varit med ombord. Både då och nu har Hambo ofta varit med högt upp i resultatlistorna, men oftast just utanför pallen, och de får finna sig i att även i år vara lite av utmanare.

Avance 33 Katima II hette tidigare Isis. Att ha en båt med namnet Isis är kanske inte så kul i dessa tider.

Och så tänkte jag nämna lite om de övriga lokala, Sörmländska båtarna.
Dehler 29 Gryffindor, Södertälje BS, har jag redan nämt kort. De lär inte ha med pallen att göra. Anders Karlsson som hade bra fart på sin Comfort 30 tidigare har haft svårt att få fart på Dehlern. Framför allt är resultaten väldigt ojämna.
Wasa 34 Ezmeralda, Södertälje BK tillhör gänget som jag tror kommer att hamna nånstans mitt i listan. Sjua kanske.
Avance 36 Traviata, SS Svearna, brukar ligga i topp på klubbseglingarna i Mälaren. Men då handlar det ofta om ”crusing-klass” utan spinnaker. Här är nog motståndet lite tuffare. Mitt tips är att de hamnar på undre halvan, men inte i botten.

Som alltid i segling har vädret, och speciellt vindarna en viss betydelse för utgången av tävlingen, men mina tre pall-kandidater förblir desamma.

Dehler 29 Funny – One Off Piano – OE 36 Fleur des Neiges.

Klicka gärna i vem du tror vinner denna grupp. [yop_poll id=”27″]

Det här inlägget postades i Kappsegling, Sörmland och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.