• Inför Offshore Race | ORC int.

Länk till min startlista >>>

I går skrev jag några rader om de klassiska båtarna i ORC Club Classic. Nu har turen kommit till ORCint-båtarna. Problemet är ju dock att det ännu inte finns några officiella startlistor så jag vet ju inte exakt hur klassindelningen ser ut. Jag utgår dock från den klassindelnings om var förra året, och så antar jag att båtar som har både mätbrev i IRC och ORCi kör ”double scoring”, d.v.s. tävlar i båda klasserna. I vilka andra sporter kan man deltaga i flera klasser samtidigt?

Om vi då börjar med den minsta klassen, och då menar jag storleken på båtarna, ORCi A. På min lista har jag samlat 30 båtar . Sju av dessa är X-båtar och av nån anledning brukar dessa danskbyggda båtar ofta ligga i topp. Tror det mesta beror dels på att det är välseglande allroundbåtar, och dels så är det ofta vana kappseglare som sitter i dessa båtar. Oddsen är väl inte så höga på att en X-båt skulle segra. En av de som bör vara favorittippade i klassen är Perfect eXcuse från Norrköping med Stefan Peterson. För två år sedan vann de, och året innan blev det tredjeplats. Perfect eXcuse har visserligen ett högt mättal i förhållande till systerbåten Xantippa från Finland. 12 sekunder per sjömil snabbare ska de vara. Jag har inte kollat mätbreven i detalj, men Norrköpingsbåten har förutom ”vanlig” spinnaker en assymetrisk spinnaker i mätbrevet.

Fem X-332:or finns på min lista. Finska X2 är rokkie på Gotland Runt, men de fyra andra har flitigt deltagande på de senaste åren. Dessa fyra har tillsammans samlat ihop nio topp-tio-placeringar på fyra år, och tre pallplatser. Lady X med Mikael Algvere och Xplorer med Per Lundqvist bör räknas till favoriterna.

En annan som ska räknas in som en av favoriterna i klassen är huvudsponsorn själv, ÅF-chefen Jonas Wiström med Grand Soleil 37:an Amarone. Fyra förra året och tvåa året innan.

Sörmländskt deltagande i klass ORCi A har vi genom Dehlta, en Dehler 34 SV med Leif Englund från mälarklubben SS Svearna. Englund har seglat Gotland Runt många gånger, och så vitt jag vet blev det en seger 1995 med båten Greyhound, en Dehler 36.
För två år sedan slutade Dehlta tvåa, då i SRS-klassen. ORCi är lite tuffare, men jag tror Englund & Co kan utmana även här.

Arcona 340 Imperiet

Det finns för övrigt många i klassen som kan slå till med topp-placeringar. Calliope och Imperiet, två Arcona 340 lär säkert ses högt upp och även västeråsbåten Shakira, Dehler 36.
I klassen finns också en hel del baltiska båtar, men dessa brukar inte ha med toppen att göra. Undantaget är dock Silva, en First 36.7 som brukar hänga med bra. Tror dock på svensk seger.

Hoppar vi upp ett steg till ORCi B så är det 39 deltagare på min lista, och gott om segerkandidater. Jag tror det är sju åtta båtar som tillhör mina segerkandidater. Från Norge kommer Claus Landmark med sin Landmark 43 Santa. Trots båttypen så är inte Claus konstruktören bakom båten, utan det är Mark Mills. Santa bör ändå vara en av huvudfavoriterna.
Från västkusten kommer segelmakaren Bengt Falkenberg med sin First 40 Teknova. Sexa förra året, och även 2009, samt femma 2007. Förra året vann han Færderseilatsen i Norge och blev tvåa på Hollenderseilatsen, även det i Norge, så var han än ses så är det oftast topplaceringar.
En annan segelmakare är Micke Olesen. Han slutade trea förra året med Arcona 340:an Arcona UK Racing. Olesen har ju varit framgångsrik i många båttyper, bland annat 11m och Express.
Segrade förra året gjorde Aida, en First 40.7 med Boliden-chefen Lennart Evrell. Aida brukar också seglas väl och är alltid med i täten. De segrade i årets Sandhamn Open, så farten finns i år också.

En annan utmanare är västkustseglaren Martin Nilsson med Feelgood, en Salona 37. 2003 blev Martin för övrigt svensk mästare i Expressklassen. Tidigare i våras blev han tvåa i Stora Oset Race på Västkusten. Han blev även trea på ORCi-EM förra året och i höst bär det av till norska Hankø för årets EM. Antar att de har medaljer i sikte då.

Midnight Rambler var förra året en Dehler 35. I år har båten växt till en sprillans ny Dehler 41. Volvo Ocean Race-seglaren Anders Lewander är en av de som har ansvaret här. Besättningen består till stor del av lovande ungdommar i satsningen Offshore Youth Challenge. Även Gunnar Krantz tror jag finns med på båten. De kan mycket väl vara med och slåss i täten. Trea förra året.

Elan 410 Take Off

Och så en båt som kanske inte är favorit, men Elan 410:an take Off har gått båttre och bättre på senare tid. Trea på Watski 2star och sexa på förra årets Gotland Runt.

Cookson 50 Camilla

ORCi C startar inne i Stockholm i år, och det kan ju bli spektakulärt. Nu säger prognoserna nordliga vindar och då kan det bli riktigt tajt när båtarna ska passera vid Oxdjupet som är en riktigt smal passage öster om Waxholm.
Norska Cookson 50:an Camilla blev trea förra året, då med Ole Martin Vordal som skeppare. I år står Johan Frost, Marstrand som skeppare, och han vet jag inte mycket om.
Två TP 52or har ju hittat till Sverige genom Tomas Blixt respektive Ralf Aspholm. Två heta båtar. Men båtarna är nya för besättningarna. Hinner dom hitta trimmet? Motståndet verkar annars inte speciellt hårt bland de sex båtar jag har fått in här. Aspholms team DataCom tror jag tar hem segern här.

Vi får väl se hur det här stämmer. Och först och främst startgrupperna stämmer.

Deltagande båtar på nätet:

Imperiet >>>

Dehlta >>>

Max Matthiessen >>>

Avantime >>>

Take Off >>>

Aida >>>

Nemo >>>

Satisfaction >>>

Blixt >>>

Det här inlägget postades i Kappsegling och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.