Så kommer här fortsättningen på mässreportaget. Efter de små båtarna gick vi vidare på segelbåtsbryggan och hamnade vid Beneteau och Bavaria. Båtar som igentligen inte tilltalar mig speciellt mycket. Dock kan det ju vara kul att se. De är stora klumpiga och oftast rätt fula, men antagligen rätt bekväma. Bekvämare än min lägenhet kanske
Beneteau Oceanis 45 gick vi inte ombord på, men en bild på den feta aktern och dansbanan till sittbrunn blev det i alla fall. Hela 4.45 meter mäter den på bredden.
I stället klev vi ombord på Bavaria 42 Vision. En tysk skapelse som påminner om nått från yttre rymden. Senast jag klev ner i en Bavaria trodde jag inredningen skulle falla samman. Öppnade man en lucka ramlade det bort en skruv i nått beslag, och materialet var tunnare än tunt. Men det har uppenbarligen blivit bättre. Även om Bavaria 42 Vision inte är nått jag ens skulle fundera på att köpa så var inredningen riktigt tilltalade, även om det var lite mörkt och skumt för min smak. Kvalitén är ljusår bättre än de Bavariabåtar jag varit ner i för några år sedan.
Med tanke på alla moderniteter så undrar jag varför akterluckan fälls manuellt med ett snöre och inte elektriskt?
Dubbla rattar, akterspegel i form av en lucka, mängder med elektronik och ett fast bord är sånt som är standard på dessa båttyper. Och visst sitter man bekvämt bakom ratten på en Bavaria. Man kan ju faktiskt sitta på kanten och nå ratten. Vadderad akterpulpit att luta ryggen mot.
Mitt i sittbrun, som alltid, ett stort bord att ställa vinglasen på. I det här fallet är bordet elektriskt höj- och sänkbart. Och då funderade jag just på varför akterspegelsluckan inte är elektrisk? För det såg ut att vara manuell fällning på det.
Sänker man ner bordet och fäller ut skivorna så kan sittbrunnen få en bred dubbelkoj, perfekt för några timmars solande.
Förpikskojen ser rätt skön ut. Tyvärr fick man inte provligga där.
En kul detalj i förpiken är en flyttbar pall. Frågan är dock var den tar vägen under en tuff kryss på havet?
I salongen var det förståss gott om fack, skåp och andra förvaringsutrymmen. Även vinförvaring. Vinkällaren bör väl annars vara under durken, eller?
1,5 miljon får man betala för att få denna 42-fotare. Rätt bra pris om man vill ha en bekväm flytande våning.
M32 (Marström) är en häftig skapelse. Det mesta på och i denna båt är förståss kolfiber. I sommar kommer denna båttyp att synas runt om i norra Europa i form av M32-cup där bland andra Fredrik Lööf kommer att deltaga. Drygt 500 kg väger den, och mäter 9,62 m på längden. Storseglet är på 54 m2 och gennakern på 60 m2. På Tjörn Runt i somras hade M32 ett SRS-tal på 2,32!
En annan extrem båt, fast på annat sätt, är Yrvinds senaste skapelse. 10 fot kort. I den ska han segla jorden runt… Rätt långt i från en Bavaria 42 Vision.