Det är dags för Sandhamn Open, och tävlingarna börjar redan på torsdagen. Då drar havsseglarna, ORCi och SRS ut på ett cirka 20 timmar långt havskör. ORCi-klassen gör upp om SM-medaljer och samlar 15 båtar.
J/80, Farr 30 och katamaranen F18 kör banseglingar med början på fredagen. I J/80 och Farr 30 är det SM-medaljer som står på spel. Även havsseglarna för segla en del bansegling då det står sju banrace på programmet under helgen.
15 båtar som sagt i ORCi och 22 SRS-seglare. Solen verkar dominera vädret i alla fall, och vindarna ser ut att bli svaga, speciellt i början då havsseglingen ska avgöras. Det kan bli lite chansartat kanske, men över flera dagars tävlande jämnar det ut sig och bästa team brukar vinna.
Några tänkbara favoriter i SRS-klassen är förståss Arcona 410 Cést La Vie med Jan Knutsen och segelmakaren Mikael Olesen. Luffe 40 Blå’s med Peter Ohlsén kom tvåa förra året gick ju även bra på ÅF Offshore Race och måste förståss tas med i beräkningarna. Jimmy Hellberg med Pac Man kan absolut hänga med på havsracet, men på banseglingarna kan det bli svårare. Och så måste jag väl nämna First 40.7 Blueprint som jag inför Watski 2star inte hade med på min lista över tänkbara toppbåtar, och så vann dom. Nu nämner jag dem, men Sandhamn Open med full besättning och banseglingar är nått helt annat än långa etapper på två man.
I ORCi-klassen finns en hel del tänkbara segrare. DataCom, Arken Zoo, Blixt, Nemo, Teknova. Arken Zoo och Teknova är nog mina favoriter. Nemo har ju börjat året bra med fina resultat på Lidingö Runt och Ornö Runt. Och Nemo vann ju Sandhamn Open förra året. Nemo är en het utmanare. TP 52 Blixt Pro Racing kommer ju förståss att segla i fri vind hela regattan i kraft av att vara mycket större och snabbare än övriga fältet. Det är ju förståss en fördel. Det blir hårt och jämnt tror jag.
I Sandhamn Open Ban samlar Farr 30 12 båtar. Det saknas några då det finns 15 i Sverige. Två av de anmälda kommer från utlandet. J/80-klassen däremot pekar nedåt. Bara 10 båtar till start. Sedan deltar även 11 flerskrovsbåtar i form av F18. Två Nacra 17 finns också med på listan. Ingår de i F18-klassen, eller kör de egen klass på två?
I kampen om segern i Farr 30-klassen är väl de utländska ekipagen rätt heta. Tyska Topas har varit i Sverige förr och visat att de är snabba. Fyra på VM i Båstad bland annat. Holländska Triple P vann för-VM, före just Topaz, men på VM gick det lite tyngre.
Bland de svenska båtarna är Matrisen med Martin Strandberg den som ser hetast ut. Båten gick tidigare under namnet FarrBar2 och blev tvåa på VM, även då var Martin rorsman.
Men det finns andra som kan vinna, i alla fall enstaka race. Solsidan förståss med Magnus Woxen vid rodret, och Happy Yachting som vann den första seglingen i den svenska Farr 30 cupen. Vid rodret finns här Johan Qviberg.
Jag tror nog ändå det är en svensk som står överst på pallen på söndag, Matrisen vinner. Happy Yachting och tyska Topas jagar förståss.
I J/80-klassen ser väl Rocad Racing med Ingemar Sundstedt ut som en favorit. Fem raka spikar på Saltsjöbadsregattan! Kan någon utmana?