Det är nu mindre än tre dygn kvar till start, och idag ska jag hissa och dissa ORCi-båtarna. Dessa är fördelade på fyra klasser, jämfört med SRS-klasserna där det är tre klasser. När man läser igenom listorna för ORCi så ser man direkt att det är tuff konkurrens. Det finns knappt en enda båt som kan räknas bort när vi talar om pallplatser.
ORCi C består av 14 heta båtar. Team Pro4u, First 36.7 med Patrick Forsgren har gått mycket bra de senaste åren. Vinst på Kieler Woche för ett par år sedan, trea på VM 2012, tvåa på EM 2013, och vinst på SM 2013 har jag för mig. Men i år har det inte gått fullt så bra. På Lidingö Runt slutade de ”bara” trea och på SM fyra. Men jag tror det är nu de börjar tagga upp. Pro4u är en av mina vinnarkandidater.
Det är nio av 14 båtar i klassen som startat minst fyra av de fem senaste årens race, ändå finns bara två tidigare vinnare med i årets startlista. Team Pro4u är den ena, och den andra är Norrköpingsbåten Perfect Excuse, en X-362 med Stefan Peterson. 2009 var det som de vann. Naturligtvis är de en av utmanarna i denna klass, men jag tror inte de når fram till segern i år.
Främsta utmanare till Forsgren och kompani är nog den estniska båten Silva med Imre Marmor. Båten är en First 36.7 och de har en fin rad med placeringar de senaste åren. Lägger man i hop de senaste fem årens resultat så innehar Silva tätpositionen. Det kan bli två First 36.7 på pallen även i år, och jag tror inte de tycker det är så illa med en tuff kryss från Hoburgen till mål.
Arcona 340 Calliope med Magnus Holm och bland annat Per Ovren ombord kan säkert vara med i toppen. Men då får de köra på bra i början, för Arconans favoritbog är kanske inte hård kryss.
Finngulf 33 La Dolce Vita med Per Lindstedt blev trea förra året, men det var 2012 så de sopade banan med konkurrenterna. Då vann de Lidingo, Ornö och Gotland Runt. Jag tror det är dags för en pallplats till, även om motståndet är tufft.
Sedan ska vi nog inte räkna bort Dufour 34 Emira och de tre X-332:orna heller. Och då har jag ju nästan nämnt alla i den här gruppen.
Mina tre favoriter i ORCi C är: Team Pro4u First 36.7 – Silva First 36.7 – La Dolce Vita Finngulf 33
I ORCi B är det lite färre båtar som konkurrerar om pallplatserna anser jag. Den stora favoriten i den här klassen är Salona 37 Vencom. Tidigare har den båten gått under namnet Feelgood, men när det gäller sponsorsnamn byts de ut med jämna mellanrum. Den här västkustbåten med Stena Line-skepparen Martin Nilsson vid rodret har vunnit de senaste två årens ÅFOR, och det finns risk/chans att det blir en spik till.
En hel radda First 40.7. Aida, Blueprint, Absolute Blue och finska Madame Blå. Absolute Blue med Hans-Åke Norstedt bör nog vara den som närmast jagar Vencom. Men även Aida med Boliden-chefen Lennart Evrell kan nog vara med där uppe.
Blueprint med Andreas Hamrin tror jag kan vara med närmast bakom. De vann sin klass på Watski 2star förra året. Visserligen är double handed en helt annan typ av segling, men de blev också tvåa på Sandhamn Open förra året.
Madame Blå var en gång i tiden hemmahörande på svenska västkusten, men har nu hamnat i Finland. Deras hemsida är på finska men jag har förstått att teamet även seglar Melges 24, så jag tror att de är duktiga seglare. Det kan vara på sin plats att varna även för den båten.
Med tanke på väderprognosen, hård nordvind på tisdag, så kanske en stadig och trygg Linjett 40 går som tåget. Men Linjetten Femelles lär inte rå på Vencom i alla fall.
I ORCi B väljer jag dessa tre: Vencom Salona 37 – Aida First 40.7 – Absolute Blue First 40.7.
Så hoppar vi upp till ORCi A. 19 båtar har vi på listan här, men jag tror att tyska M34:an Iskareen inte kommer till start.
Favorit är utan tvekan Landmark 43:an DataCom. De vann en något omdiskuterad seger förra året och innan dess så har de sviten 1 – 4 – 1 – 3 så att tippa dem i topp är ingen vågad gissning.
Sydney 40 Cramo med bland annat Björn Österberg ombord och Teknova/Albatross, First 40 med Bengt Falkenberg lär vara de hetaste utmanarna till DataCom. Men jag tror även den andra First 40:an Karukera med Ola Sandell är att räkna med. De vann 2012 och var tvåa i fjol. Längre tillbaks i tiden hittar vi en seger 2001.
De tre IMX 40:orna, Nemo, Du Soleil och FoXy Lady kan nog också vara bra att hålla ett öga på. De lär trivas fint på kryssen hem på tisdag.
I ORCi A väljer jag dessa tre: DataCom Landmark 43 – Cramo Sydney 40 – Teknova/Albatross First 40.
Och till sist har vi en klass med namnet ORCi Big Boat vilket antyder att det är stora båtar det handlar om.
Jag har åtta båtar på min lista, men på KSSS lista finns bara sex båtar. Möjligen har de två östbåtarna Blagodarnost och Superbigou lämnat W.O. De fanns med på anmälningslistan och anmäldes i sista stund.
Bland de sex övriga tror jag det blir en kamp mellan den svarta tyska båten Varuna och den silvergrå svenska Blixt Pro Sailing, och där drar Varuna det längsta strået. Tyskarna har de senaste åren varit ute på en världsturne och deltagit på flera stora race. Bland annat seglade de beryktade Sydney Hobart race i december och vann sin klass och slutade fyra totalt.
På Blixt seglar föresten äventyrerskan Renata Chlumska.
Främsta utmanare till dessa är nog tyska Shakti, Ker 46.
Bertil Söderbergs 100-fotare Hyundai är på pappret snabbast och bör vara först i mål. Men jag tror de får svårt att placera sig.
Topp-tre i Big Boat: Varuna Ker 51 – Blixt Pro Sailing TP 52 – Shakti Ker 46.