Gotland Runt 2026 | SRS D och C

Så hugger jag in på SRS-klasserna. Fyra till antalet och totalt 109 båtar. En och annan kommer väl att försvinna innan start. Det brukar vara så.

Vädret hoppar jag över denna gång. Det var ju inte så länge sedan som jag skrev om vädret i det förra inlägget.

Jag börjar med de långsammare båtarna i SRS D.  Just nu 21 båtar, men det kan komma att ändras. Flera båtar har ju fått nya SRS-tal, och KSSS har ju inte uppdaterat startlistan, så i vissa fall kan en båt byta klass. Just nu är nämligen Supernova (one off) och Black Pearl (X-99) i olika klasser, men med samma SRS-tal. Nån av dom byter klass. Men ingen av dessa tillhör mina favoriter.

Jag roar mig med att fråga AI, men jag föredrar att följa mina egna tips. AI har väldigt mycket fel, och blandar ihop startlistorna med förra året uppenbarligen. För flera som AI nämner som favoriter deltar inte ens. Och vissa båtar blir fel båttyper.

En båt som ska bli intressant att se är Mani 32 Wet-X II. Den är ju ny ärr besättningen, som tidigare seglat X-99. 2022 vann de och innan dess var de ofta högt upp i resultaten. Men en ny båt tar tid att lära sig, men relativt högt upp förväntar jag mig att de ska vara. Jag ser inte denna klass som överdrivet stor konkurrens.

En som alltid ska räknas är Scampin Boj Boj, som gör sitt 43:e varv runt Gotland tror jag. Väderutsikterna är väl kanske inte Scampi-väder direkt, men det brukar inte spela så stor roll.

Linjett 33 Alapocas bör också höra till den absoluta toppen. 1:a, 7:a och 3:a de senaste åren säger allt.

Novan Team Mobline har de senaste åren kört doublehanded, och inte riktigt fått till det resultatmässigt. Kanske kan det gå bättre med ”full crew”-segling. Även om jag inte riktigt tror att de kommer tillhöra den alla yppersta toppen så lär de nog vara högt upp.

Finska Dehler 29:an Wingman slutade sjua förra året, och jag har en känsla av att det inte var nån tillfällighet. Har sett fina resultat från finska race, där jag i och för sig inte har s bra koll på motståndet. Men varför inte en pallplats i år?

En annan finsk båt som jag slänger in här är H-35 Helena. Den har jag inte sett här på Gotland Runt tidigare, men några resultat från Finland tyder på att de är rätt hyggliga på att segla, och H-35:or brukar gå ganska bra.

Det finns två X-95:or också, som jag gärna håller ett öga på. En fin gammal båt som jag har seglat under ett antal år på 90-talet med goda minnen och fina resultat. Vindprognoserna borde passa dessa båtar, men jag tror tyvärr inte att de lär placera sig speciellt högt upp. Lexie med Daniel Nordenskjöld var 17:e av 23 förra året.
Rookie tävlandes för Vejbystrand med Victor Klärre har jag ingen aning om då jag inte funnit något resultat alls. Victor verkar dock vara hockeyspelare från Stockholm.

Så, mina tre favoriter här blir som följer: Scampi Boj Boj – Linjett 33 Alapocas – Dehler 29 mk I Wingman.

Hoppar jag upp ett steg till SRS C så är det på min lista 26 båtar.
Här är det anser jag lite tuffare konkurrens, och rätt många som aspirerar på tätplatserna tror jag.
Tre X-332:or, och jag antar att alla tre vill vara med där uppe. X-332 Trixie har inte gjort så många starter på senare års Gotland Runt, men många bra placeringar på andra race. Och X-332 är en bra alroundbåt, och jag tror att de trivs rätt bra i de måttliga till lätt vindar som väntas.
Xplorer är nästan alltid med där uppe, fjärde plats 2022 och trea 2019. De kan mycket väl tampas om pallen i år.
Dynamant Racing har till i år övergivit sin Arcona 345 till förmån för X-332, och det tror jag är ett bra val. Teamet gick ju rätt bra med Arconan, men jag tror det går bättre med denna båt. Inget är givet i segling, men pallen är inom räckhåll.

Leander-designade One Off-båten Mithril är alltid en favorit. En båt som verkar gå bra i de flesta vindar.

Tittar jag på lite gamla resultat så är det faktiskt inga segrar bland dessa 26 båtar de senaste sju åren. Men nån vinner i år.

En båt som varit med många år nu med varierande framgång är Grand Soleil 37 Amarone. De senaste åren har det inte gått så jättebra. 24:e plats förra året av 36 startande. Men får de till det kan de nå pallen, och kanske till och med vinna.
Anders Österborg i besättningen brukar skriva några rader till mig varje år inför Gotland Runt, och i år skriver han bland annat att de lärde sig mycket av förra årets race. Att inte låta routingen ta över förståndet, och att det i år blir lite mer konservativ segling. Och hittills i år verkar det ju funka. Bästa full crew-båt på Öppet hav och seger på Sandhamn Open.

Jag har själv aldrig seglat i verkligheten med routing. Men väderprognoser är ju just prognoser, så det gäller att inte stirra sig blind på vad datorn säger. En översikt på vädret är bra så att man vet vad som kan hända.
Det är ju som i fikarummet på jobbet där kollegorna stirrar ner i sina appar och undrar varför vädret utanför inte är detsamma som i appen :-)

Amarone brukar jag ha med som en av favoriterna, och jag räknar dem till utmanarna i år också. Men kanske inte riktigt topp-tre.

Ytterligare en båt vill jag nämna. Jag har inga resultat. Antar att båten är helt ny, men besättningen är rutinerad. Båten är en ny First 30 med namnet Svea af Tattby, seglad av Jim Rotsman. Jag kommer att hålla ett litet öga på den båten. Men samtidigt är det väl en båt som trivs i friskare undanvindar, vilket det ju inte verkar bli. Ingen vinnarbåt, men högt upp tror jag den kommer.

Och det finns ju fler som skulle kunna blanda sig i. Omega 42 Oriole, Elan 37 Solidsport.

Mina topp-tre-favoriter är dock dessa: Dynamant Racing X-332 – Xplorer X-332 och Mithril Leander 33′.

Efter lite skrivande insåg jag att det här inlägget skulle bli väldigt långt, så jag klipper av och delar i två. Det hr inlägget med SRS D och SRS C, och senare de två övriga klasserna SRS B och A.
Om det blir under fredagkvällen eller lördag morgon återstår att se.

Publicerat i Båtar, Kappsegling, Stockholm | Etiketter | Lämna en kommentar

Gotland Runt 2026 | ORCi

gotlandruntLite stressigt! Har ju en hel del kvar att rekognosera och skriva om inför Gotland Runt-starten. Idag lämnade jag ”walk over” till sadel-spel med mina arbetskollegor för att hinna med allt skrivande.

Stunden är kommen till den mest ”rejsiga” klassen. För nog är ORCi mer racing än SRS?

Jag börjar som vanligt med en koll på vädret. Inte så mycket för seglarna, för de har nog minst lika bra koll som jag vid det här laget. Jag skriver nog mest för följarna som sitter på land och inte surfar runt som jag hela dagarna.
Först och främst ser det ut att bli mest soligt, men lite regn och åska kan dyka upp under söndagskvällen. Båt torsdag ser det också ut att vara risk för regn, men då har nog de flesta kommit i hamn.
Vindarna ser fortfarande lite lynniga ut, vilket jag tycker är kul. Söndag sydväst upp mot 8 m/s, lättare mot kvällen. Måndag västligt cirka 5 m/s. På eftermiddagen vid Södra Gotland ser det ut att snurra runt lite mot syd. Lite kryss med andra ord.
Och för riktigt snabba båtar som nått upp på västsidan av ön ser det väldigt tunt ut med vind. Men några prognoser visar på vindar upp mot sju åtta meter, västligt.Mot tisdag morgon ser det ut att bli riktigt lugnt enligt flera prognoser. Västligt, eller kanske nordvästligt. Tisdagkväll Nordligt norr om Gotland, och ödsligt längre söderut. På onsdag nordost fem till sju. Men, det är inte helt klart då det är sydvindar på en del kartor. Men sannolikheten för några hårdare vindar verkar väldigt låg. I år ska man nog ha en båt som är lite allround, och som trivs i lätta till måttliga vindar.

ORCi-klassen är 23 båtar stor om jag har koll. Flera har bytt klass de senaste dagarna, och KSSS startlista har inte uppdaterats i samma takt.

Elliott 44 Matador har kommit in i klassen, och Finnflyer 34 Malva och Archambault 35 Krut har gått över till SRS, bland annat.

Matador med Jonas Grandér är definitivt en av favoriterna. Med en femteplats som sämst de senaste sju åren ska den båtan synas noga under kommande dagar. Ombord finns också Martin Strömberg.

Störst favorit enligt mig är dock Team Pro4u, eller Malin som det står i startlistan. First 36.7 med Patrik Forsgren. De är alltid i topp, oavsett tävlingstyp och väder. Forsgren är ju oerhört noggrann med detaljer. Och med sig har han på Gotland Runt den rutinerade navigatören Roger Nilson.

Jag frågade AI vem som är favorit i klassen, och naturligtvis svarade AI ”Patrik Forsgren”. Kul för övrigt att AI refererade till ”havskappseglingsexperter som Tangosailing” :-). Så det är jag som styr AI :-D

X-41:orna är nog farliga utmanare också. De brukar alla ligga med högt upp, och i år är det fyra i klassen. En femte väljer att segla SRS, Joint Venture. Varför? De har ett ORCi-mätbrev.
Svenska Oxygen och Magic Mix har inte riktigt varit på topp de senaste åren och lär nog få slita för att nå pallen. Tyska Aja deltog förra året och slutade sjua, och finska Xini Freedoom har inte kört GR tidigare, men båten och teamet är rutinerat och framgångsrikt, så kanske har vi här bästa X-41. Martin Estlander, skeppare på Mini Freedoom, är han släkt med båtdesignern Gustav Estlander?

En annan som lär vara het på banan är nya XR 41 Pandion racing. De gick bra på Sandhamn Open, och med stigande formkurva och med en seriös satsning borde de bli att räkna med. I besättningen ingår bland annat Jesper Ståhlheim, Tore Lewander och Jimmy Hellberg.

En som jag inte har så bra koll på, men som jag antar kan vara med och tampas högt upp är tyska J/111 med det sköna namnet Dizzy Miss Lizzy. J/111 är en båt som trivs fint på friska undanvindar, men det är inte helt borta kryss heller. Thomas Görlish är ansvarig ombord lär också vara en bra navigatör och meteorologiexpert.

Men det finns fler…Ker 40 Nemo Rosso med rutinerade Hans Broman. Tyska JPK 1080 Frida.

En av mina personliga favoritbåtar är annars HH42 Quinta Light. Men den båten vill nog ha 13 m/s slör hela banan runt. Och då blir det blött också. Den har inte med segern att göra tror jag.

Mina tre favoriter är: Elliott 44 Matador – First 36.7 Malin – XR 41 Pandion racing.

Publicerat i Båtar, Stockholm | Etiketter | 1 kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260625

Det har varit lite körigt de senaste dagarna. Gotland Runt är ju på gång och jag måste ju upprätthålla min tradition att skriva allt om den tävlingen. Och Gotland Runt lär ta upp mycket av min lediga tid några dagar framöver. Men promenader i hamnen blir det. Återstår dock att se hur många inlägg jag hinner och orkar med. Här följer i alla fall några båtar som jag fångat på bild de senaste två dagarna.

En något udda skrovfärg på denna Hanse 370. 2006 dök denna upp, och det är Judel/Vrolijk som ritat den. Med nästan 1000 båtar byggda är detta en av Hanses mest framgångsrika modeller.

 

Det här är en dansk-byggd Faurby 396 från 1998.

En inte allt för vanlig syn i dagens hamnar. En gammal Folkbåt i trä. Men det dyker upp nån varje år. Notera att det är tysk flagga på den.

En lika ovanlig syn, men inte lika fin. En Winga 31. Bruno Boström 1975.

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Gotland Runt 2026 | Flerskrov och Doublehanded

gotlandruntDet är lite körigt här. Jag hinner inte med att skriva allt jag vill. Gårdagens onsdagssegling tog betydligt mer tid än väntat, och alla korrigeringar ibland anmälningarna till Gotland Runt är många. Men, jag ska nog hinna få in lite inlägg inför Gotland Runt-starten på söndag.

I det här inlägget blir det lite favorit-snack i Flerskrovsklassen samt doublehanded-klassen. Den första innehåller bara tre startande, medan den andra är 33 deltagare stor.

Vädret ser minst sagt lite knepigt ut, vilket ju är kul tycker jag. På söndag är det ganska troligt att det blir vindar kring sydväst, sju åtta meter. Det innebär undanvind upp till Svenska Högarna och sedan halvvind eller lite mer bidevind efter rundningen söderut. Sedan är väderkartorna väldigt skiftande. På måndagkväll kan det bli lite friskare västvind enligt vissa, men annars ser det rätt lugnt ut på vindpilarna. Lite regn och åska kan det bli på söndagkvällen.

Kikar vi på Flerskrovsklassen är det som sagt bara tre deltagare. Dessa är också ganska olika. Dels Franska 50-fotaren Kraken med ett SRS på 2,010, och sedan T-29 Plus och Farrier 33 Carbon Tiger, båda med ett SRS på strax över 1,300. Det gör ju att det i princip är omöjligt att tippa vem som vinner. De lär segla i helt olika vindar under racet. 50-fotaren, en Ocean 50 med foils behöver säkert lite frisk vind för att ”flyga” och segla upp till SRS-talet. Jag drar till med att Nynäshamns-seglaren Börje Svedman med sin Carbon Tiger vinner detta före Plus, och Kraken.

Kraken lär väl dock vara först i mål.

I Doublehanded räknar jag in 33 deltagare vilket är fler än förra året. Här finns många som aspirerar på favoritskapet. Flera av de som jag tänkt mig trivs dock bra i lite friskare vind, så jag kanske måste tänka om och gardera lite.

Som Trosa BK-medlem kommer jag att hålla ett extra öga på två båtar i denna klass. I brist på andra TBK-seglare på banan så får jag hålla koll på före detta TBK-medlemmar.
På Norlin 34 Farmor Anka seglar Johnny Isdal med rutinerade Janne Orest. Johnny kom till Trosa Båtklubb på 80-talet och blev snabbt en vinnare i optimist-klassen och senare i E-jolle. Sedan drog han iväg till västkusten och seglade 14-fotare.
Med Norlin 34 Farmor Anka tror jag inte att de har med topp-striden att göra.
En annan som seglat ett antal år i Trosa BKs ungdomssektion är Christian Harding. Han tog väl några skalper på DM och i Sörmlandscupen, men han lyckades aldrig på något klubbmästerskap.
Gotland Runt har han däremot vunnit tidigare. Men jag tror inte han gör det i år.
Nu seglar han i par med äventyraren Aron Anderson. Aron har deltagit i fyra Paralympics. Bestigit Kebnekaise och Kilimanjaro, så ett varv runt Gotland fixar han. Christian och Aron seglar Elan 310 Groundbraker, och jag har inte med dem som någon favorit. Men de kan nog vara med rätt högt upp. Aron är ju ingen nybörjare på segling heller.

Sedan länge har jag haft Pogo 36 Boxer som favorit i denna klass. Men det finns utmanare, både undanvindsbåtar och bland de som hellre kryssar lite. Boxer har ju segrat de två senaste åren, men just nu tror jag det blir tufft att ta en tredje raka spik. Figaro 2-båtarna Amazigh och Spjut inga också i gruppen som kan vinna. Men även dessa är starkast när det blåser lite mera, och på undanvind.
En annan som kanske är lite mer allround är J/99 Blur. Kanske kan de hitta rätt bland alla vridande vindar runt Gotland.
Sedan finns finska JPK 1030 Tenet som jag kanske inte har så bra koll på, men har sett ett par riktigt bra placeringar på större race.
Xp 33 Tärna får vi inte glömma heller. De slutade ju tvåa förra året, och femma året innan dess.
Finska J11s Sleeper tänker jag också ha koll på. En ny båt för ägaren, men jag tror det kan nå högt i resultatlistan.
En som inte synts till på länge är Strängnäs-båten Rut, Dehler 36 SQ som ju en gång i tiden vann 2star. Nu är de tillbaka på banan och det med båda bröderna Svensson, Jonas och Niklas. Niklas har jag ju koll på då han annars seglar med Anders Mathson här i Trosa. Nu har jag ju inte koll på vad de har för trim på båten nu och sådant. Men de skulle nog aldrig starta i Gotland Runt om de inte tror att de kan vinna.

Med de vindar som det ser ut på prognoserna så kommer det säkert att kastas om en hel del innan båtarna passerar mållinjen vid Skanskobb fram mot tisdag onsdag.

Som alltid måste jag ju välja ut tre favoriter till segern och jag tar dessa tre: J/99 Blur, Xp 33 Tärna och Pogo 36 Boxer.

Påminner om att det blir en hel del live från Gotland Runt på Youtube. Tune up-race på lördag kl 14.30. Starten går på söndag, och sedan blir det dagliga sändningar från Sandhamn kl 09.00  och 18.00.

Sedan kommer två båtar att sända live under racets gång. Dels Harding/Anderson med Elan 310 Groundbraker och så en Hanse 371 med namnet Adeona.

Publicerat i Kappsegling, Stockholm | Etiketter | Lämna en kommentar

Äntligen Onsdagssegling

onsdag_260624I går onsdag fick vi äntligen till en onsdagssegling i klubben. Förra året lyckades vi inte genomföra någon, och hittills i år har det varit trögt att få deltagare att segla en onsdagkväll. Men i vårkväll lyckades vi jaga ut fyra deltagare på banan.

En Birdie 24 med två unga killar, X-35 Sedna med Torbjörn Blomberg och Hasse Lundén, En Soling singel handed-seglad av Has-Göran Nyhrén och så pappa och jag i Tobias Linjett 33. Tobias själv var på semester på Gotland.

Det blev nog en av tidernas längsta onsdagsseglingar, tidsmässigt. Väderprognosen visade nordväst 1-6 vridande till sydost 1-6, och nånstans där i mitten vindstilla. Det stämde ju rätt bra.

Vi la en kort bana med tur och retur Svarthälls Fyr. Totalt cirka 4 Nm. Det blev en lätt kryss ut mot fyren och undanvind ”hem”.

Vi körde med en improviserad jaktstart där Birdie 24 och Soling drog iväg först och med oss i Linjetten runt fem minuter senare. X-35 väntade ytterligare tio minuter innan de gav sig iväg.

X-35:an skenade dock och va snabbt först av alla i den lätta vinden. Självslående fock på en Linjett 33 är helt klart lite klent i detta vindregister. Men vi gnetade på, och stundtals hade vi rätt god fart, över två knop :-)

På undanvinden var det dock bara Birdien som satte spinnaker. Vi hade ju inte ens någon då den låg inlåst i Tobias hus. Spinnaker var nog ett vinnande koncept för kvällen, för det skulle visa sig att Birdien tog hem dagens segling med god marginal före X-35:an.

Vi blev trea och Solingen fyra.

Snittfarten blev runt två knop i en för övrigt rätt skön kväll på sjön.

 

 

Publicerat i Kappsegling, Sörmland, Trosa Båtklubb | Etiketter | Lämna en kommentar

Gotland Runt 2026 | SRS och Classic på Visbybanan

Tisdag och mindre än fem dagar till start på Gotland Runt. Det är hög tid att börja genomgången av deltagarna för att se vilka som är favoriter i respektive klasser. Någon officiell startlista har inte publicerats ännu. Och jag har inte heller gått igenom anmälningslistan för att som om några har försvunnit. Så jag börjar med klasser med färre båtar, och därmed knappast nån delning i dessa klasser.

Vädret först. Ja, ingen har väl undgått att det blir ordentligt varmt till helgen. Skönt att vara ute på Sandhamn då med lite svalka från havet. Men temperaturen lär sjunka efter helgen. Men det ser fortfarande rätt hyggligt ut. Men mestadels lätta vindar. Och några regndroppar.

SRS Classic har ju huserat på den kortare Visby-banan i många år. Men nu får de sällskap av en grupp SRS-båtar vilket jag tycker är bra. Tanken är en kortare bana för mindre båtar och kanske seglare som ännu inte är så vana med havskappsegling. Men, vill man nå flera mindre båtar kanske undre gränsen för SRS borde sänkas några steg i alla fall. Lägsta SRS är nu 0,85. En Accent borde kunna vara med.

Nu är det ju en Albin 78 på listan, men det blev ordentligt modifierad med en spinnaker på  61 kvadrat. Större än den vi har på Linjett 33:an jag seglar på.

SRS-klassen har samlat 10 båtar i en salig blandning. Från den lilla Albin 78:an till en stora Arcona 465 Carbon. Eller J/80 till Truly Classic 51.

Vindarna kan påverka en hel del i den här klassen tror jag. Arconan verkar föresten segla utan undanvindssegel. Eller så har de knappat in fel på sailarena.
Det vimlar ju inte av kända vinnare i den här gruppen. Men det är ju kanske väntat, men Skippos Albin 78 har i alla fall rutinerade Claes Olivecrona i besättningen. Och i lite trixiga undanvindar får de nytta av sin jättespinnaker.

En J/80 ska väl kunna gå bra. Maximus Torstensson som står som skeppare seglade förra året med Hanse 470 Gösen och Erik Torstensson som jag antar är hans far. Nu seglar de alltså olika båtar, och olika banor.

Swan 36 Tarantella är ju en ganska känd båt. Det är nämligen den första båt som Natur-varvet sjösatte 1967. Natur firar 60 år och har renoverat båten som nu ger sig ut på kappseglingsbanorna igen. Jag förmodar att det finns en del kunniga seglare ombord på turnén. Så jag tippar att det blir finsk seger i klassen.
Ska jag ta ut några andra top-båtar så väljer jag just nu XP-33 Xplay med Emma Andersson vid rodret. Inga topp-resultat på race jag hittat, men det har å andra sidan ingen annan heller.
Jag måste ju välja en tredje båt tänkte jag, och funderar lite på Luffe 44 Ondine. Inga resultat att gå på. Men Wolfgang Johansson hittar jag i alla fall i några gamla Gotland Runt-resultat, då med en Diva 35. De borde nog hamna relativt högt upp. Och så finns ju rutinerade Joakim Rodebäck med i besättningen. Och så tänker jag att det är bra att ha med en snabbare båt bland favoriterna, om det blir vindar som gynnar dessa.

Så, Swan 36 – Tarantella, Xp 33 – Xplay samt Luffe 44 Ondine är mina topp tre här.

Så över till de lite äldre båtarna i Classic-klassen.
Här är de sju startande på listan just nu. Men det är lite knepigt att utse favoriter här. Fem av båtarna har deltagit tidigare under de senaste åren, och har alla varit på pallen.
Jag tror dock att kampen kommer att stå mellan främst Refanut och Ballad. Fredrik Wallenberg på Refanut har ju samlat fin skara i besättningen med bland annat Richard Göransson och Jesper Nordström.
På Ballad är det kanske ännu mer namnkunnig med Otto Drakenberg, Gurra Krantz och Lasse Linger.
Men det finns kanske en tredje båt som vill vara med och slåss om pokalerna. Gustaf Dyrssen, som tidigare ofta kamperat ihop med Fredrik Wallenberg ger sig nu ut med den gamla fina 12:an Princess Svanevit. Även han har skrapat ihop några meriterade namn i besättningen som Pontus Brenter och Linus Netshagen.

Det är svårt att räkna bort någon från detta startfält, men mina tre är i alla fall de som jag nämnt, Refanut, Ballad och Princess Svanevit.

Gotland Runt >>>

Min ”startlista” med statistik. >>>

Publicerat i Båtar, Kappsegling, Stockholm | Etiketter | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260623

Åter en lugn och solig morgon, om än lite svalare än tidigare. Bara 12 grader.
Antalet segelbåtar på morgonen var 18, så nu börjar väl semesterfirarna breda ut sig.

 

En vacker fin gammal Omega 42, men med ordentligt hög mast. Fin båt. Design Peter Norlin 1978.

 

Denna behöver nog bra med vind för att få fart. En tung och stabil Laurin 32, med dagens längsta peke. Men båten såg välskött och fin ut. Välputsad. Arvid Laurin förstås, från 1964.

 

Den här tror jag aldrig jag sett förut. Det krävdes lite detektivarbete för att hitta rätt modell. En Comet 850 från 1977. Design franska Groupe Finot, men båtmodellen är Italiensk.

 

Linjett båtar hamnar gärna i mina inlägg i år… Idag var det faktiskt tre olika Linjett-modeller i hamnen. En 33:a, en 35:a samt denna Linjett 32. 1978 kom denna.

 Vad är det här då? B 31 tänkte jag först när jag gick förbi den på bryggan. Men vid närmare koll på bilden så ser det inte alls ut som en sådan. Mer som en förvuxen Misil II. Men jag har inte hittat vad det är för något. Nån som har nått tips?

I morgon onsdag finns det risk att jag inte hinner med nått inlägg. Finns annat att göra, som onsdagssegling till exempel.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260622

 

Tidig morgon denna vecka. Klockan är före fem när jag vandrar ut på bryggorna lite snabbt innan jag åker till jobbet. Färre båtar som väntat nu i veckan. Räknade till 10 segelbåtar.

 

Först denna Beneteau Oceanis 390 från 1978. Design Phillippe Briand.

 

Sedan en lite mindre dansk-byggd båt i form av NF, eller Nordisk Familjebåt som den ju heter. Design Paul Elvstrøm och Jan Kjærulff. Syns fortfarande placera sig bra på kappseglingar runt om.

 

Frans, dansk, och här en finsk-byggd båt. Finngulf 36, design Håkan Södergren 1990. Denna, Orca, ses lite då och då i Trosa.

Vad det här är vet jag inte. Drygt 30 fot, och jag tror det är tysk flagga i aktern.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , | 1 kommentar

Askö Runt 2026 | Inbjudan

8:e augusti seglas Södertäljes Askö Runt. Start och mål vid Fifångs södra vik.

Askö_inbjudan26

 

Askö Runt är en trevlig segling som jag gärna rekommenderar. Varierad segling med öppna vatten på Askö-fjärden och trånga passager i Bokösundet. På sina håll brukar det också vara en del åskådare.

Förra året var det 17 båtar, fördelat på två starter. Deltagarantalet har de senaste åren gått sakta uppåt, så 20-strecket kanske passeras i år?

För de som gillar gemenskap brukar det vara gott om den varan ute på Fifång. Stort prisbord med bland annat pris till ”tjejbåtar”. Lotterier. Grillning. Åskådarbåt ut till Grisskär där starten går.

NYTT för i år är också halv anmälningsavgift om man har en aktiv seglare ombord som är under 30 år. Och gratis anmälningsavgift om alla är under 30 år ombord.

Mer info och anmälan HÄR >>>

Anmäl er redan nu så ni inte missar anmälningstiden om ni är på semester.

Publicerat i Evenemangsinbjudan, Kappsegling, Sörmland | Etiketter | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260621

 

Ytterligare en solig morgon. Varmt och fuktigt. Trodde det skulle bli lite svalare efter gårdagens åskfront.

18 båtar i hamnen idag, och det blir väl lite färre efter helgen nu innan semesterfirarna börjar komma igång.

 

Det här är en Linjett 30. Och med namnet Rosetta tror jag detta är Linjett nummer 1 från 1973. Den vann Åland Sea Race 1974 och blev femma på Gotland Runt 1975.

 

Hallberg Rassy 35 har jag haft med förut i år. Det har under en vecka legat tre olika HR 352 i hamnen, alla med olika utländska flaggor. Denna är polsk. För några dagar sedan låg det en norsk, och en schweizisk.

Det här är en Olympic Sea 42. Design Doug Peterson 1989. Egentligen är den från 1985 då den ritades som Jeanneau Sun Legende 41, som i sin tur är baserad på 1-tonnaren Legende.

Det här är en Bavaria C 38 från 2021. Design står Italienska Cosutti Yacht Design för.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Gotland Runt 2026 | En vecka till start

gotlandruntIdag söndag är det en vecka kvar till start för årets Gotland Runt. Det är fortfarande fler båtar anmälda än vad som kom till start förra året, vilket ju är bra. 187 båtar har jag räknat till på anmälningslistan. Men ännu saknar många mättal, vilket ju kan tyda på att de inte ska vara med.

X-41 ser ut att bli vanligaste båttyp på banan i år, med fem anmälda. Synd att alla inte seglar i samma klass. Oxelösunds-båten Joint Venture väljer SRS, medan de andra fyra kör ORCi.

Jag håller som bäst på att sammanställa min egen statistik på de deltagande båtarna, vilket tar lite tid. Sedan ska jag som vanligt kunna komma med mina förutsägelser om vem som vinner, och vem som inte vinner.

Snabbast runt banan lär ju den franska 50-fotstrimaranen Kraken vara. Eller kan nederländska VO 65 JaJo hota? Trimaranen har 2,010 i SRS.

Med en vecka kvar till start är det väl lite väl tidigt att börja kolla väderprognoser. Men, det verkar inte vara några större oväder på väg. Lite tunt med vind kanske för att sätta banrekord. En del sol och hygglig sommartemperatur ser det ut att bli. Vindarna varierar väldigt mycket på olika prognoser, men som sagt inte så blåsigt i alla fall.

Jag kommer som vanligt med en del inlägg inför, och framförallt under racet. Däremot kommer mina texter inte att hamna hos KSSS i år. I första hand för att jag känner att jag inte hinner att skriva dubbla inlägg varje dag när jag samtidigt ska jobba. Jag får ju inte ha min mobil med mig in på arbetsplatsen och har därmed noll koll på omvärlden under arbetstid.

Alla klasser kommer att gås igenom inför start, och under racets gång blir det minst ett inlägg varje dag, antagligen fler.

Gotland Runt >>>

Min statistiksida >>>

Publicerat i Båtar, Kappsegling, Stockholm | Etiketter | 4 kommentarer

Båtkoll i Trosa hamn 20260620

Midsommardagsmorgon, 20 grader varmt och jag mötte en enda person under mina 40 minuter jag var ute. En tysk som stod på bryggan och gjorde yoga-övningar vid sin båt.
24 segelbåtar idag, vilket är en mer än midsommardagen förra året.

 

Jag börjar med denna tyska båt. Och jag vet inte vad det är för något. Har sökt lite på nätet, men inte funnit något som passar. Gissar på 80-tal och cirka 30 fot.

Även denna är tyskflaggad, men den har jag listat ut vad det är. En Scalar 31. Jag tror att det är Georg Nissen som är designer och så sent som 2014.

Denna känner väl alla igen. En av Östersjöns vanligaste båtmodeller med över 3000 bygda. IF-båt. Design Tord Sundén 1967.

Årets hittills vanligaste båt är Comfortina 32. Design Kenneth Albinsson 1982.

Denna är inte så vanlig i svenska vatten, men jag tror att det är en båt som seglar bra. Syns en del på kappseglingbanorna i Europa. Det är en Winner 11.20. Design Cees van Tongeren som ju finns på van de Stadt-design. Winner är tydligen tyska båtar. Trodde att de var Nederländskt. van Tongeren och van de Stadt är däremot Nederländare.

Det märks att semestrarna nu är på gång på riktigt. Då dyker Bavaria-båtarna upp. Idag låg det fyra Bavarior i hamnen varav en var denna Bavaria 44. J&J Design 2002.

Det här är en Crown 31. Design Håkan Södergren 1983. Troligen bygd i Oxelösund. Jag tror att det här är Lovisa med segelnummer 1. Crown 31 blev sedan även Finngulf 31, Inferno 31 och Saint 313.

Det är inte bara stora båtar i hamnen. Ovan såg vi ju en IF-båt, och här är en Maxi 77. Den kom 1972, och såldes i nästan 4000 exemplar.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , , , , | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260619

 

En solig och varm morgon, midsommarafton. Hela 15 segelbåtar idag räknade jag till. Det är ovanligt mycket så här års.

 

Först en helt vanlig Albin Cumulus. Design Peter Norlin 1985. Nästan 600 tillverkade. En välsignande båt som går bra i de flesta vindar, och framförallt en kryssbåt.

 

Denna är en Bianca Riviera. Design Sparkman & Stephens 1978.

Gott om Hallberg Rassy-båtar så här på försommaren tydligen. På en vecka har det varit åtta Hallberg Rassy, och idag var det tre. Två av dessa syns på bilden och är av modellen Hallberg Rassy 342. Argentinaren German Frers står för design och året var 2005.

Till sist denna stora bo-båt. Jag hade inte löst vad det är för modell om det inte stått på sidan av ruffen. Det är en amerikansk-byggd Soverel 48. Design Bill Soverel 1973. Denna är lite modifierad.

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar