Det är lite körigt här. Jag hinner inte med att skriva allt jag vill. Gårdagens onsdagssegling tog betydligt mer tid än väntat, och alla korrigeringar ibland anmälningarna till Gotland Runt är många. Men, jag ska nog hinna få in lite inlägg inför Gotland Runt-starten på söndag.
I det här inlägget blir det lite favorit-snack i Flerskrovsklassen samt doublehanded-klassen. Den första innehåller bara tre startande, medan den andra är 33 deltagare stor.
Vädret ser minst sagt lite knepigt ut, vilket ju är kul tycker jag. På söndag är det ganska troligt att det blir vindar kring sydväst, sju åtta meter. Det innebär undanvind upp till Svenska Högarna och sedan halvvind eller lite mer bidevind efter rundningen söderut. Sedan är väderkartorna väldigt skiftande. På måndagkväll kan det bli lite friskare västvind enligt vissa, men annars ser det rätt lugnt ut på vindpilarna. Lite regn och åska kan det bli på söndagkvällen.
Kikar vi på Flerskrovsklassen är det som sagt bara tre deltagare. Dessa är också ganska olika. Dels Franska 50-fotaren Kraken med ett SRS på 2,010, och sedan T-29 Plus och Farrier 33 Carbon Tiger, båda med ett SRS på strax över 1,300. Det gör ju att det i princip är omöjligt att tippa vem som vinner. De lär segla i helt olika vindar under racet. 50-fotaren, en Ocean 50 med foils behöver säkert lite frisk vind för att ”flyga” och segla upp till SRS-talet. Jag drar till med att Nynäshamns-seglaren Börje Svedman med sin Carbon Tiger vinner detta före Plus, och Kraken.
Kraken lär väl dock vara först i mål.
I Doublehanded räknar jag in 33 deltagare vilket är fler än förra året. Här finns många som aspirerar på favoritskapet. Flera av de som jag tänkt mig trivs dock bra i lite friskare vind, så jag kanske måste tänka om och gardera lite.
Som Trosa BK-medlem kommer jag att hålla ett extra öga på två båtar i denna klass. I brist på andra TBK-seglare på banan så får jag hålla koll på före detta TBK-medlemmar.
På Norlin 34 Farmor Anka seglar Johnny Isdal med rutinerade Janne Orest. Johnny kom till Trosa Båtklubb på 80-talet och blev snabbt en vinnare i optimist-klassen och senare i E-jolle. Sedan drog han iväg till västkusten och seglade 14-fotare.
Med Norlin 34 Farmor Anka tror jag inte att de har med topp-striden att göra.
En annan som seglat ett antal år i Trosa BKs ungdomssektion är Christian Harding. Han tog väl några skalper på DM och i Sörmlandscupen, men han lyckades aldrig på något klubbmästerskap.
Gotland Runt har han däremot vunnit tidigare. Men jag tror inte han gör det i år.
Nu seglar han i par med äventyraren Aron Anderson. Aron har deltagit i fyra Paralympics. Bestigit Kebnekaise och Kilimanjaro, så ett varv runt Gotland fixar han. Christian och Aron seglar Elan 310 Groundbraker, och jag har inte med dem som någon favorit. Men de kan nog vara med rätt högt upp. Aron är ju ingen nybörjare på segling heller.
Sedan länge har jag haft Pogo 36 Boxer som favorit i denna klass. Men det finns utmanare, både undanvindsbåtar och bland de som hellre kryssar lite. Boxer har ju segrat de två senaste åren, men just nu tror jag det blir tufft att ta en tredje raka spik. Figaro 2-båtarna Amazigh och Spjut inga också i gruppen som kan vinna. Men även dessa är starkast när det blåser lite mera, och på undanvind.
En annan som kanske är lite mer allround är J/99 Blur. Kanske kan de hitta rätt bland alla vridande vindar runt Gotland.
Sedan finns finska JPK 1030 Tenet som jag kanske inte har så bra koll på, men har sett ett par riktigt bra placeringar på större race.
Xp 33 Tärna får vi inte glömma heller. De slutade ju tvåa förra året, och femma året innan dess.
Finska J11s Sleeper tänker jag också ha koll på. En ny båt för ägaren, men jag tror det kan nå högt i resultatlistan.
En som inte synts till på länge är Strängnäs-båten Rut, Dehler 36 SQ som ju en gång i tiden vann 2star. Nu är de tillbaka på banan och det med båda bröderna Svensson, Jonas och Niklas. Niklas har jag ju koll på då han annars seglar med Anders Mathson här i Trosa. Nu har jag ju inte koll på vad de har för trim på båten nu och sådant. Men de skulle nog aldrig starta i Gotland Runt om de inte tror att de kan vinna.
Med de vindar som det ser ut på prognoserna så kommer det säkert att kastas om en hel del innan båtarna passerar mållinjen vid Skanskobb fram mot tisdag onsdag.
Som alltid måste jag ju välja ut tre favoriter till segern och jag tar dessa tre: J/99 Blur, Xp 33 Tärna och Pogo 36 Boxer.
Påminner om att det blir en hel del live från Gotland Runt på Youtube. Tune up-race på lördag kl 14.30. Starten går på söndag, och sedan blir det dagliga sändningar från Sandhamn kl 09.00 och 18.00.
Sedan kommer två båtar att sända live under racets gång. Dels Harding/Anderson med Elan 310 Groundbraker och så en Hanse 371 med namnet Adeona.