Båtkoll i Trosa hamn 20260625

Det har varit lite körigt de senaste dagarna. Gotland Runt är ju på gång och jag måste ju upprätthålla min tradition att skriva allt om den tävlingen. Och Gotland Runt lär ta upp mycket av min lediga tid några dagar framöver. Men promenader i hamnen blir det. Återstår dock att se hur många inlägg jag hinner och orkar med. Här följer i alla fall några båtar som jag fångat på bild de senaste två dagarna.

En något udda skrovfärg på denna Hanse 370. 2006 dök denna upp, och det är Judel/Vrolijk som ritat den. Med nästan 1000 båtar byggda är detta en av Hanses mest framgångsrika modeller.

 

Det här är en dansk-byggd Faurby 396 från 1998.

En inte allt för vanlig syn i dagens hamnar. En gammal Folkbåt i trä. Men det dyker upp nån varje år. Notera att det är tysk flagga på den.

En lika ovanlig syn, men inte lika fin. En Winga 31. Bruno Boström 1975.

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Gotland Runt 2026 | Flerskrov och Doublehanded

gotlandruntDet är lite körigt här. Jag hinner inte med att skriva allt jag vill. Gårdagens onsdagssegling tog betydligt mer tid än väntat, och alla korrigeringar ibland anmälningarna till Gotland Runt är många. Men, jag ska nog hinna få in lite inlägg inför Gotland Runt-starten på söndag.

I det här inlägget blir det lite favorit-snack i Flerskrovsklassen samt doublehanded-klassen. Den första innehåller bara tre startande, medan den andra är 33 deltagare stor.

Vädret ser minst sagt lite knepigt ut, vilket ju är kul tycker jag. På söndag är det ganska troligt att det blir vindar kring sydväst, sju åtta meter. Det innebär undanvind upp till Svenska Högarna och sedan halvvind eller lite mer bidevind efter rundningen söderut. Sedan är väderkartorna väldigt skiftande. På måndagkväll kan det bli lite friskare västvind enligt vissa, men annars ser det rätt lugnt ut på vindpilarna. Lite regn och åska kan det bli på söndagkvällen.

Kikar vi på Flerskrovsklassen är det som sagt bara tre deltagare. Dessa är också ganska olika. Dels Franska 50-fotaren Kraken med ett SRS på 2,010, och sedan T-29 Plus och Farrier 33 Carbon Tiger, båda med ett SRS på strax över 1,300. Det gör ju att det i princip är omöjligt att tippa vem som vinner. De lär segla i helt olika vindar under racet. 50-fotaren, en Ocean 50 med foils behöver säkert lite frisk vind för att ”flyga” och segla upp till SRS-talet. Jag drar till med att Nynäshamns-seglaren Börje Svedman med sin Carbon Tiger vinner detta före Plus, och Kraken.

Kraken lär väl dock vara först i mål.

I Doublehanded räknar jag in 33 deltagare vilket är fler än förra året. Här finns många som aspirerar på favoritskapet. Flera av de som jag tänkt mig trivs dock bra i lite friskare vind, så jag kanske måste tänka om och gardera lite.

Som Trosa BK-medlem kommer jag att hålla ett extra öga på två båtar i denna klass. I brist på andra TBK-seglare på banan så får jag hålla koll på före detta TBK-medlemmar.
På Norlin 34 Farmor Anka seglar Johnny Isdal med rutinerade Janne Orest. Johnny kom till Trosa Båtklubb på 80-talet och blev snabbt en vinnare i optimist-klassen och senare i E-jolle. Sedan drog han iväg till västkusten och seglade 14-fotare.
Med Norlin 34 Farmor Anka tror jag inte att de har med topp-striden att göra.
En annan som seglat ett antal år i Trosa BKs ungdomssektion är Christian Harding. Han tog väl några skalper på DM och i Sörmlandscupen, men han lyckades aldrig på något klubbmästerskap.
Gotland Runt har han däremot vunnit tidigare. Men jag tror inte han gör det i år.
Nu seglar han i par med äventyraren Aron Anderson. Aron har deltagit i fyra Paralympics. Bestigit Kebnekaise och Kilimanjaro, så ett varv runt Gotland fixar han. Christian och Aron seglar Elan 310 Groundbraker, och jag har inte med dem som någon favorit. Men de kan nog vara med rätt högt upp. Aron är ju ingen nybörjare på segling heller.

Sedan länge har jag haft Pogo 36 Boxer som favorit i denna klass. Men det finns utmanare, både undanvindsbåtar och bland de som hellre kryssar lite. Boxer har ju segrat de två senaste åren, men just nu tror jag det blir tufft att ta en tredje raka spik. Figaro 2-båtarna Amazigh och Spjut inga också i gruppen som kan vinna. Men även dessa är starkast när det blåser lite mera, och på undanvind.
En annan som kanske är lite mer allround är J/99 Blur. Kanske kan de hitta rätt bland alla vridande vindar runt Gotland.
Sedan finns finska JPK 1030 Tenet som jag kanske inte har så bra koll på, men har sett ett par riktigt bra placeringar på större race.
Xp 33 Tärna får vi inte glömma heller. De slutade ju tvåa förra året, och femma året innan dess.
Finska J11s Sleeper tänker jag också ha koll på. En ny båt för ägaren, men jag tror det kan nå högt i resultatlistan.
En som inte synts till på länge är Strängnäs-båten Rut, Dehler 36 SQ som ju en gång i tiden vann 2star. Nu är de tillbaka på banan och det med båda bröderna Svensson, Jonas och Niklas. Niklas har jag ju koll på då han annars seglar med Anders Mathson här i Trosa. Nu har jag ju inte koll på vad de har för trim på båten nu och sådant. Men de skulle nog aldrig starta i Gotland Runt om de inte tror att de kan vinna.

Med de vindar som det ser ut på prognoserna så kommer det säkert att kastas om en hel del innan båtarna passerar mållinjen vid Skanskobb fram mot tisdag onsdag.

Som alltid måste jag ju välja ut tre favoriter till segern och jag tar dessa tre: J/99 Blur, Xp 33 Tärna och Pogo 36 Boxer.

Påminner om att det blir en hel del live från Gotland Runt på Youtube. Tune up-race på lördag kl 14.30. Starten går på söndag, och sedan blir det dagliga sändningar från Sandhamn kl 09.00  och 18.00.

Sedan kommer två båtar att sända live under racets gång. Dels Harding/Anderson med Elan 310 Groundbraker och så en Hanse 371 med namnet Adeona.

Publicerat i Kappsegling, Stockholm | Etiketter | Lämna en kommentar

Äntligen Onsdagssegling

onsdag_260624I går onsdag fick vi äntligen till en onsdagssegling i klubben. Förra året lyckades vi inte genomföra någon, och hittills i år har det varit trögt att få deltagare att segla en onsdagkväll. Men i vårkväll lyckades vi jaga ut fyra deltagare på banan.

En Birdie 24 med två unga killar, X-35 Sedna med Torbjörn Blomberg och Hasse Lundén, En Soling singel handed-seglad av Has-Göran Nyhrén och så pappa och jag i Tobias Linjett 33. Tobias själv var på semester på Gotland.

Det blev nog en av tidernas längsta onsdagsseglingar, tidsmässigt. Väderprognosen visade nordväst 1-6 vridande till sydost 1-6, och nånstans där i mitten vindstilla. Det stämde ju rätt bra.

Vi la en kort bana med tur och retur Svarthälls Fyr. Totalt cirka 4 Nm. Det blev en lätt kryss ut mot fyren och undanvind ”hem”.

Vi körde med en improviserad jaktstart där Birdie 24 och Soling drog iväg först och med oss i Linjetten runt fem minuter senare. X-35 väntade ytterligare tio minuter innan de gav sig iväg.

X-35:an skenade dock och va snabbt först av alla i den lätta vinden. Självslående fock på en Linjett 33 är helt klart lite klent i detta vindregister. Men vi gnetade på, och stundtals hade vi rätt god fart, över två knop :-)

På undanvinden var det dock bara Birdien som satte spinnaker. Vi hade ju inte ens någon då den låg inlåst i Tobias hus. Spinnaker var nog ett vinnande koncept för kvällen, för det skulle visa sig att Birdien tog hem dagens segling med god marginal före X-35:an.

Vi blev trea och Solingen fyra.

Snittfarten blev runt två knop i en för övrigt rätt skön kväll på sjön.

 

 

Publicerat i Kappsegling, Sörmland, Trosa Båtklubb | Etiketter | Lämna en kommentar

Gotland Runt 2026 | SRS och Classic på Visbybanan

Tisdag och mindre än fem dagar till start på Gotland Runt. Det är hög tid att börja genomgången av deltagarna för att se vilka som är favoriter i respektive klasser. Någon officiell startlista har inte publicerats ännu. Och jag har inte heller gått igenom anmälningslistan för att som om några har försvunnit. Så jag börjar med klasser med färre båtar, och därmed knappast nån delning i dessa klasser.

Vädret först. Ja, ingen har väl undgått att det blir ordentligt varmt till helgen. Skönt att vara ute på Sandhamn då med lite svalka från havet. Men temperaturen lär sjunka efter helgen. Men det ser fortfarande rätt hyggligt ut. Men mestadels lätta vindar. Och några regndroppar.

SRS Classic har ju huserat på den kortare Visby-banan i många år. Men nu får de sällskap av en grupp SRS-båtar vilket jag tycker är bra. Tanken är en kortare bana för mindre båtar och kanske seglare som ännu inte är så vana med havskappsegling. Men, vill man nå flera mindre båtar kanske undre gränsen för SRS borde sänkas några steg i alla fall. Lägsta SRS är nu 0,85. En Accent borde kunna vara med.

Nu är det ju en Albin 78 på listan, men det blev ordentligt modifierad med en spinnaker på  61 kvadrat. Större än den vi har på Linjett 33:an jag seglar på.

SRS-klassen har samlat 10 båtar i en salig blandning. Från den lilla Albin 78:an till en stora Arcona 465 Carbon. Eller J/80 till Truly Classic 51.

Vindarna kan påverka en hel del i den här klassen tror jag. Arconan verkar föresten segla utan undanvindssegel. Eller så har de knappat in fel på sailarena.
Det vimlar ju inte av kända vinnare i den här gruppen. Men det är ju kanske väntat, men Skippos Albin 78 har i alla fall rutinerade Claes Olivecrona i besättningen. Och i lite trixiga undanvindar får de nytta av sin jättespinnaker.

En J/80 ska väl kunna gå bra. Maximus Torstensson som står som skeppare seglade förra året med Hanse 470 Gösen och Erik Torstensson som jag antar är hans far. Nu seglar de alltså olika båtar, och olika banor.

Swan 36 Tarantella är ju en ganska känd båt. Det är nämligen den första båt som Natur-varvet sjösatte 1967. Natur firar 60 år och har renoverat båten som nu ger sig ut på kappseglingsbanorna igen. Jag förmodar att det finns en del kunniga seglare ombord på turnén. Så jag tippar att det blir finsk seger i klassen.
Ska jag ta ut några andra top-båtar så väljer jag just nu XP-33 Xplay med Emma Andersson vid rodret. Inga topp-resultat på race jag hittat, men det har å andra sidan ingen annan heller.
Jag måste ju välja en tredje båt tänkte jag, och funderar lite på Luffe 44 Ondine. Inga resultat att gå på. Men Wolfgang Johansson hittar jag i alla fall i några gamla Gotland Runt-resultat, då med en Diva 35. De borde nog hamna relativt högt upp. Och så finns ju rutinerade Joakim Rodebäck med i besättningen. Och så tänker jag att det är bra att ha med en snabbare båt bland favoriterna, om det blir vindar som gynnar dessa.

Så, Swan 36 – Tarantella, Xp 33 – Xplay samt Luffe 44 Ondine är mina topp tre här.

Så över till de lite äldre båtarna i Classic-klassen.
Här är de sju startande på listan just nu. Men det är lite knepigt att utse favoriter här. Fem av båtarna har deltagit tidigare under de senaste åren, och har alla varit på pallen.
Jag tror dock att kampen kommer att stå mellan främst Refanut och Ballad. Fredrik Wallenberg på Refanut har ju samlat fin skara i besättningen med bland annat Richard Göransson och Jesper Nordström.
På Ballad är det kanske ännu mer namnkunnig med Otto Drakenberg, Gurra Krantz och Lasse Linger.
Men det finns kanske en tredje båt som vill vara med och slåss om pokalerna. Gustaf Dyrssen, som tidigare ofta kamperat ihop med Fredrik Wallenberg ger sig nu ut med den gamla fina 12:an Princess Svanevit. Även han har skrapat ihop några meriterade namn i besättningen som Pontus Brenter och Linus Netshagen.

Det är svårt att räkna bort någon från detta startfält, men mina tre är i alla fall de som jag nämnt, Refanut, Ballad och Princess Svanevit.

Gotland Runt >>>

Min ”startlista” med statistik. >>>

Publicerat i Båtar, Kappsegling, Stockholm | Etiketter | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260623

Åter en lugn och solig morgon, om än lite svalare än tidigare. Bara 12 grader.
Antalet segelbåtar på morgonen var 18, så nu börjar väl semesterfirarna breda ut sig.

 

En vacker fin gammal Omega 42, men med ordentligt hög mast. Fin båt. Design Peter Norlin 1978.

 

Denna behöver nog bra med vind för att få fart. En tung och stabil Laurin 32, med dagens längsta peke. Men båten såg välskött och fin ut. Välputsad. Arvid Laurin förstås, från 1964.

 

Den här tror jag aldrig jag sett förut. Det krävdes lite detektivarbete för att hitta rätt modell. En Comet 850 från 1977. Design franska Groupe Finot, men båtmodellen är Italiensk.

 

Linjett båtar hamnar gärna i mina inlägg i år… Idag var det faktiskt tre olika Linjett-modeller i hamnen. En 33:a, en 35:a samt denna Linjett 32. 1978 kom denna.

 Vad är det här då? B 31 tänkte jag först när jag gick förbi den på bryggan. Men vid närmare koll på bilden så ser det inte alls ut som en sådan. Mer som en förvuxen Misil II. Men jag har inte hittat vad det är för något. Nån som har nått tips?

I morgon onsdag finns det risk att jag inte hinner med nått inlägg. Finns annat att göra, som onsdagssegling till exempel.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260622

 

Tidig morgon denna vecka. Klockan är före fem när jag vandrar ut på bryggorna lite snabbt innan jag åker till jobbet. Färre båtar som väntat nu i veckan. Räknade till 10 segelbåtar.

 

Först denna Beneteau Oceanis 390 från 1978. Design Phillippe Briand.

 

Sedan en lite mindre dansk-byggd båt i form av NF, eller Nordisk Familjebåt som den ju heter. Design Paul Elvstrøm och Jan Kjærulff. Syns fortfarande placera sig bra på kappseglingar runt om.

 

Frans, dansk, och här en finsk-byggd båt. Finngulf 36, design Håkan Södergren 1990. Denna, Orca, ses lite då och då i Trosa.

Vad det här är vet jag inte. Drygt 30 fot, och jag tror det är tysk flagga i aktern.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , | 1 kommentar

Askö Runt 2026 | Inbjudan

8:e augusti seglas Södertäljes Askö Runt. Start och mål vid Fifångs södra vik.

Askö_inbjudan26

 

Askö Runt är en trevlig segling som jag gärna rekommenderar. Varierad segling med öppna vatten på Askö-fjärden och trånga passager i Bokösundet. På sina håll brukar det också vara en del åskådare.

Förra året var det 17 båtar, fördelat på två starter. Deltagarantalet har de senaste åren gått sakta uppåt, så 20-strecket kanske passeras i år?

För de som gillar gemenskap brukar det vara gott om den varan ute på Fifång. Stort prisbord med bland annat pris till ”tjejbåtar”. Lotterier. Grillning. Åskådarbåt ut till Grisskär där starten går.

NYTT för i år är också halv anmälningsavgift om man har en aktiv seglare ombord som är under 30 år. Och gratis anmälningsavgift om alla är under 30 år ombord.

Mer info och anmälan HÄR >>>

Anmäl er redan nu så ni inte missar anmälningstiden om ni är på semester.

Publicerat i Evenemangsinbjudan, Kappsegling, Sörmland | Etiketter | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260621

 

Ytterligare en solig morgon. Varmt och fuktigt. Trodde det skulle bli lite svalare efter gårdagens åskfront.

18 båtar i hamnen idag, och det blir väl lite färre efter helgen nu innan semesterfirarna börjar komma igång.

 

Det här är en Linjett 30. Och med namnet Rosetta tror jag detta är Linjett nummer 1 från 1973. Den vann Åland Sea Race 1974 och blev femma på Gotland Runt 1975.

 

Hallberg Rassy 35 har jag haft med förut i år. Det har under en vecka legat tre olika HR 352 i hamnen, alla med olika utländska flaggor. Denna är polsk. För några dagar sedan låg det en norsk, och en schweizisk.

Det här är en Olympic Sea 42. Design Doug Peterson 1989. Egentligen är den från 1985 då den ritades som Jeanneau Sun Legende 41, som i sin tur är baserad på 1-tonnaren Legende.

Det här är en Bavaria C 38 från 2021. Design står Italienska Cosutti Yacht Design för.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Gotland Runt 2026 | En vecka till start

gotlandruntIdag söndag är det en vecka kvar till start för årets Gotland Runt. Det är fortfarande fler båtar anmälda än vad som kom till start förra året, vilket ju är bra. 187 båtar har jag räknat till på anmälningslistan. Men ännu saknar många mättal, vilket ju kan tyda på att de inte ska vara med.

X-41 ser ut att bli vanligaste båttyp på banan i år, med fem anmälda. Synd att alla inte seglar i samma klass. Oxelösunds-båten Joint Venture väljer SRS, medan de andra fyra kör ORCi.

Jag håller som bäst på att sammanställa min egen statistik på de deltagande båtarna, vilket tar lite tid. Sedan ska jag som vanligt kunna komma med mina förutsägelser om vem som vinner, och vem som inte vinner.

Snabbast runt banan lär ju den franska 50-fotstrimaranen Kraken vara. Eller kan nederländska VO 65 JaJo hota? Trimaranen har 2,010 i SRS.

Med en vecka kvar till start är det väl lite väl tidigt att börja kolla väderprognoser. Men, det verkar inte vara några större oväder på väg. Lite tunt med vind kanske för att sätta banrekord. En del sol och hygglig sommartemperatur ser det ut att bli. Vindarna varierar väldigt mycket på olika prognoser, men som sagt inte så blåsigt i alla fall.

Jag kommer som vanligt med en del inlägg inför, och framförallt under racet. Däremot kommer mina texter inte att hamna hos KSSS i år. I första hand för att jag känner att jag inte hinner att skriva dubbla inlägg varje dag när jag samtidigt ska jobba. Jag får ju inte ha min mobil med mig in på arbetsplatsen och har därmed noll koll på omvärlden under arbetstid.

Alla klasser kommer att gås igenom inför start, och under racets gång blir det minst ett inlägg varje dag, antagligen fler.

Gotland Runt >>>

Min statistiksida >>>

Publicerat i Båtar, Kappsegling, Stockholm | Etiketter | 4 kommentarer

Båtkoll i Trosa hamn 20260620

Midsommardagsmorgon, 20 grader varmt och jag mötte en enda person under mina 40 minuter jag var ute. En tysk som stod på bryggan och gjorde yoga-övningar vid sin båt.
24 segelbåtar idag, vilket är en mer än midsommardagen förra året.

 

Jag börjar med denna tyska båt. Och jag vet inte vad det är för något. Har sökt lite på nätet, men inte funnit något som passar. Gissar på 80-tal och cirka 30 fot.

Även denna är tyskflaggad, men den har jag listat ut vad det är. En Scalar 31. Jag tror att det är Georg Nissen som är designer och så sent som 2014.

Denna känner väl alla igen. En av Östersjöns vanligaste båtmodeller med över 3000 bygda. IF-båt. Design Tord Sundén 1967.

Årets hittills vanligaste båt är Comfortina 32. Design Kenneth Albinsson 1982.

Denna är inte så vanlig i svenska vatten, men jag tror att det är en båt som seglar bra. Syns en del på kappseglingbanorna i Europa. Det är en Winner 11.20. Design Cees van Tongeren som ju finns på van de Stadt-design. Winner är tydligen tyska båtar. Trodde att de var Nederländskt. van Tongeren och van de Stadt är däremot Nederländare.

Det märks att semestrarna nu är på gång på riktigt. Då dyker Bavaria-båtarna upp. Idag låg det fyra Bavarior i hamnen varav en var denna Bavaria 44. J&J Design 2002.

Det här är en Crown 31. Design Håkan Södergren 1983. Troligen bygd i Oxelösund. Jag tror att det här är Lovisa med segelnummer 1. Crown 31 blev sedan även Finngulf 31, Inferno 31 och Saint 313.

Det är inte bara stora båtar i hamnen. Ovan såg vi ju en IF-båt, och här är en Maxi 77. Den kom 1972, och såldes i nästan 4000 exemplar.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , , , , | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260619

 

En solig och varm morgon, midsommarafton. Hela 15 segelbåtar idag räknade jag till. Det är ovanligt mycket så här års.

 

Först en helt vanlig Albin Cumulus. Design Peter Norlin 1985. Nästan 600 tillverkade. En välsignande båt som går bra i de flesta vindar, och framförallt en kryssbåt.

 

Denna är en Bianca Riviera. Design Sparkman & Stephens 1978.

Gott om Hallberg Rassy-båtar så här på försommaren tydligen. På en vecka har det varit åtta Hallberg Rassy, och idag var det tre. Två av dessa syns på bilden och är av modellen Hallberg Rassy 342. Argentinaren German Frers står för design och året var 2005.

Till sist denna stora bo-båt. Jag hade inte löst vad det är för modell om det inte stått på sidan av ruffen. Det är en amerikansk-byggd Soverel 48. Design Bill Soverel 1973. Denna är lite modifierad.

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260618

 

En grå och lite ruggig morgon. Regnet hänger i luften och vinden är svag. Sju båtar i hamnen, varav sex med utländsk flagg. Gemensamt med samtliga är att de har nån form av däcksalong eller doghouse. Nauticat, Hallberg Rassy, Aphrodite, och följde båtar….

 

Med en brittisk flagga i aktern är detta en Moody 41 DS från 2019. Design Dixon Yacht Design, och Moody ägs väl numera av Hanse.

Denna modell är lite äldre. Från 1982, en Beneteau Evasion 34. Design André Bénéteau.

Sedan följer denna som jag är lite osäker på. En Jeanneau-stjärna i fören, och det skulle kunna vara en Jeanneau Espace 1000. En 80-talsbåt designad Philippe Briand.

Och ytterligare en som liknar Espace-båten med den lite rundade framdelen på överbyggnaden. Men jag har inte lyckats luska ut vad det är för model. Nån som har nått tips?

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260617

 

Solsekn från en klarblå himmel och 15 grader varmt klockan halvsju på morgonen. Många båtar låg kvar sedan i går, men med fint väder brukar det bli större omsättning. 11 segelbåtar idag. Och gästhamnen har fått en ny flagga.

X-båtar dyker inte jätteofta upp i Trosas hamn, men när de gör det så får de oftast plats i mina inlägg. Här är en lite äldre X-342, från 1988.

Här har vi en helt annan typ av båt, och med norsk flagga i aktern. En Hallberg Rassy 352. 1977 kom den och är ritad av Olle Enderlein som var Hallberg Rassys ”husdesigner på den tiden.

 

Ännu äldre är denna modell. En Sparkman & Stephens-ritad IW 31 från slutet på 60-talet. En snabb båt på sin tid.

Det här är en av de vanligaste båtarna i hamnen under sommarmånaderna. En Albin Nova. Design Peter Norlin 1981.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar