Ericsson 3 är i hamn på Taiwan och under dagen lyfts hon upp på land för inspektion och reparation. På norska seglingsmagasinet Seilas web berättar E3’s norska besättningsman Aksel Magdahl att skadorna verkar värre än man först befarat och att det just nu är tveksamt om man hinner klart till den 14:e februari å starten för nästa etapp startar i Qingdao.
I går tvingades även den holländska deltagaren Delta Lloyd avbryta med liknande skador som Ericsson 3. Delta Lloyd ligger nu i samma hamn som E3. Tidigare så bröt ju även Telefonica Black, och efter att jag har sett video från båten är det ju ett under att de tog sig i hamn. Båten är ju i princip av på mitten… Hur hinner de lappa ihop båten, och få den till start i Qingdao i tid? Och vågar man ge sig ut på nästa mastodontetapp på 12000 Nm med en båt som en gång varit nära att sjunka?
Även Green Dragon har problem med delaminieringar i skrovet men seglar vidare på halvfart mot målet. Nästa helg går Qingdao In Port Race, hur många finns på startlinjen då? Helgen efter startar etapp 5 mot Rio. Hur många är med då? Om nu flera av båtarna inte hinner repareras, kan man då skjuta på starten en vecka?
I morgon väntas första båt nå etappmålet i Qingdao. ”T-blå” leder knappt före Ericsson 4, men Puma har återkommit starkt och har även de tätkänning.