Snackade en snabbis med brorsan på Index. De hade fått en del nerslag på besiktningen. Det lät på honom som det var en väldigt petig besiktningsman. Grenband på flyvästarna saknades. Sånt borde man ha koll på, och konstigt att de kommit igenom tidigare besiktningar på det. Och så fick de anmärkning på att det saknades en avstägningskran på bränsleslangen mellan tank och motor. Okej? Det hade jag inte koll på att man måste ha. Det hade vi inte på våran X-95:a på den tiden vi seglade med den.
Jag har minnen från många besiktningar genom åren. Minns ett år när vi lyckades klara besiktningen utan att ha livflotten ombord. Är det nått de ska kolla så är det väl att flotten finns och är okej, men de frågade bara efter certifikatet, tittade på det och sa: ”Ja, det här ser ju bra ut, ni är klara!”. Våran flotte låg för övrigt i en bil på väg till hamnen, så flotten fanns ombord under tävlingen.
När jag gick i Oxelösunds hamn och kollade båtarna inför Watski 2star, slog det mig att många båtar inte hade godkända pulpitar. Trots det var de uppenbarligen godkända i besiktningen. Det fick vi nedslag på på våran X-95 en gång och efter det var vi alltid noga med att dra specktratampar genom öppningarna i pulpiten. Det är en viktigare sak än en bränslekran tycker jag personligen.
En gång när vi kom upp till Sandhamn flöt durkarna omkring i vatten när besiktningsmannen kom ner… Han såg lite fundersam ut när han klev ner i vattnet. Skyfall i 60 Nm och motvind var dock anledningen, och på den tiden gick man direkt in till besiktningsbryggan när man anlände till Sandhamn. Vi blev godkända då också.