Håkan Karlsson, Nävekvarn seglade Aspect 40 SWE1 Respect runt Lidingö. Resultaten är ännu ovissa och preliminära av olika skäl. Här följer en rapport från Håkan:
Vi fick i första starten en hyfsad start 70% ner på linjen , dock krockades norr om oss då det kom båtar för styrbord, vi halvfastna men kom iväg ok, växlade mellan code/genacker (A2). Vid Fjäderholmarna låg vi 2-3:a, dock blev det allmän, så ny start vid 12.50 efter alla.
Nu startade vi runt 40% av linjen, började med fock, bar A2 tidigt, höll ett högre spår mot Lidingö, vilket resulterade i att vi låg 5 vid upprundning till kryssen, efter Farr38, Aspect 4, X35 och en Arcona 400, med vid telegrafen var Arconan o X35 avhängda. Tjejerna i Apecten nr 4 var vi förbi vid Gåshaga, vi gick mot Värmdö och de mot Gåshaga, vi fick ett bra lyft och casha in, hade då oxå tagit bra på Farr38an, men ett nytt slag mot Värmdö gjorde att vi tappade något. På Askrike blev coden hissad efter att de öppnade lite efter den lilla varvsön. Här jagade vi fart genom fallningar i puffarna, gränsfall att det bar men vi tjurade på med codeseglet eftersom vi märkte att vi tog bra på farren, vilket gjorde att vi kort fick hissa focken innan A2 skulle upp vid Djursholm, sedan bar den in i mål, dock vart det brant, men vinden var klen.
Farren höll ett högre spår norr om Sticklinge, där vi hade focken uppe kort, men de skulle sätta spinn där, så vi passerade i lä ca 200m om dem.
Farren startade dock bra, där räven Björn Österberg hade koll på tolkningarna av startföreskrifterna. Då bojarna var begränsning i längd och ens i sida, men enslinjen låg 1½ längd utanför läbojen, så i bägge starterna gick de runt bojen och rullade mot Värtahamnen i 30 sek och på skott vek de upp, vilket gjorde att de kunde segla ostört i de första 500m och sedan var de förbi fältet, vid fjäderholmarna hade de säkert 4 min på oss.
Tjejerna på Aspect nr 4 hade sin premiärtur. Problem med travarlinan till storen och hade svårt att tömma storen, trimmlinan byts säkert snarast, likaså var inte utväxlingen till häckstaget bra, deras båt är 400 kg lättare i skrovet men detta är placerat i kölen så de som följde ifrån tenderbåtar upplevde nr 4 som styvare.
Bryggsnack som värmer:
Farr 38 som ”vann” klassen har också bara ett prel. mätetal på 1.36. Dom kommer att få höjt till i år för de har ny högre rigg med ganska mycket mera segelyta, den är dessutom 40 ft inte 38 som namnet antyder. Gissningsvis så kommer de att få 1.38 och det leder till att vi blir 1a och 3a i klassen med Farr 38 som tvåa.
Men man vet inte säkert innan mätetalen är klara.
Håkan Karlsson
Blir lite förvånad att läsa: ”deras båt är 400 kg lättare i skrovet men detta är placerat i kölen”. Bägge seglar på samma LYS/SRS-tal (1,40) och det borde då vara olika tal på båtarna. Någon som vet mer?