• Sammanfattning Watski 2star Baltic

Priserna. Foto: Jim Q

Så va det över. De flesta båtar har kommit i mål. Några få har brutit och några få är kvar på banan, men dessa har inget med slutstridan att göra. I hamnen fanns gott om trötta och slitna seglare. Några slog en tamp om seglen och gick direkt ner i sina båtar för att sova. Det är väldigt olika hur man lägger upp sovandet under segling. Några kör stenhårt med vaktskift efter ett bestämt schema. Några sover när det passar, och så finns det de som tror att de inte behöver sova. Mat och sömn är nog så viktigt som båt och utrustning.
I hamnen pratades det en hel del om bleken och SRS-tal, och segel. Men inte många förklarade sina placeringar med missad strategi eller dåligt trim.

Sista dygnet blev ganska tufft för många. Det blåste, enligt vissa upp mot 13 meter. Miss Conduct fick ett bakstag havererat. Net1 (Blåklucka) knäckte kicken, jag såg det själv, live på web-sändningen.
Det hände också en del i resultatlistan. Det är inte bara att åka hem när man startar i Oskarshamn. Tätbåtarna, bland annat Happy, verkar ha tappat en del. De som gått närmare kusten har också gått sämre än de som höll sig längre ut på havet.

Först i mål tidigt i morse blev Farr 40:an Happy som dessutom slog sitt eget banrekord. Jag trodde nog trimaranerna skulle hinna förbi, men detblev nog för mycket akterlig vind vilket för flerskrovsbåtarna betyder att det får skära mycket. Dessutom blev det ju en ordentligt tuff kryss på slutet.
På sista etappen från Oskarshamn till Oxelösund är Mama Loo, Wasa 370 från Östertälje snabbast. Och tvåa på sträckan kom Anna-Maria, den blå Balladen med Ingemar Nylander och Mats Grape.
Den blå Balladen vinner i och med sin snabba sista sträcka, grupp ett totalt. Lite överaskande, men med tanke på att Anna-Maria placerat sig högt på alla sträckor så är det säkert ingen tillfällighet. Jag känner inte till dessa herrar sedan tidigare och sökte på nätet, men fann inte mycket hjälp där heller. Mats Grape hittade jag i många resultatlistor för maraton, och om det är han så springer han nog i från alla i W2B-startfältet.
Tvåa i grupp ett blev Miss Conduct, en hottad Mamba 311 med Jimmy Hellberg och Kristian Hertzberg. Tretton minuter saknades upp till Anna-Maria. Kanske va det lite för mycket vind på slutet för att vara optimalt.
Förra årets segrare Index, X-95, med Claes Falk och Jesper Qvarnström slutar trea. Marginalen upp till täten är 20 minuter.
I grupp två segrar Södertäljebåten Funny, Dehler 29 med Anders Mathsson och Niklas Svensson. De va snabbast till Visby och seglade sedan stabilt medan de andra blandade sina resultat. Linjett 33:an Allwina slutar tvåa och den snabba S-30:an Elida blir trea. Sist av de som är i mål hittar vi The Crumb, First 31.7. De blandade verkligen. Sist till Visby, snabbast till Oskarshamn och näst sist till Oxelösund. Trots ”etappseger” till Oskarshamn så blir de alltså sist. Det är ju tiderna som räknas, och till Visby stoppade ett bleke deras framfart med flera timmar.

Harald Axling, direkt från skidbacken? Foto: Jim Q

Det va några kommentarer om just sammanräkningen av tid i stället för platssiffror som hördes i hamnen efter målgång. Men jag tycker nog det är mera rätt att lägga i hop tiden runt banan. Det är ju inte tre race. Det är ju igentligen ett race med start och mål i Oxelösund och med två ”depåstopp” inlagda.
Grupp tre trodde jag skulle domineras av X-båtarna, men jag kan ju inte ha rätt jämt. Vann gjorde västeråsbåten Dagmar, Dehler 33 med Marcus Österberg och Mikael Söder. Det tog ett tag innan jag fattade varför de kallar sig för ”Team Sydost”… På sista sträckan hade de bara nionde tid, men den goda seglingen på de två första sträckorna bäddade för denna seger. X-332:an Snekkja blir tvåa och Need Speed, Huphreys 30 slutar trea. Strängnässeglaren Harald Axling med Axile, X-332 tillhörde de som gick lite närmare kusten och tappade en del. Han slutade elva i gruppen, men tidsavstånden år små och misstag i årets race kostar många placeringar.
I grupp fyra hittar vi årets totalsegrare, La Dolce Vita, Finngulf 33 som seglas av Per Lindstedt Matthew Hodgson. Gennaker och spinnaker i mätbrevet, är det ett vinnande koncept? Dessutom fyra försegel. På andra plats kom Trosabåten Rabalder, Dehler 34 DD med Kjell Enbom och Simo Ryhänen. Det räckte inte ända fram, men jämn och stabil segling på alla sträckor ger ofta en hög slutplacering.
Mithrill, hemmbygge från Västerås med Henrik Borg och Johan Levin seglade in på tredje plats. Inte så överaskande. Mithrill brukar hålla till högt upp. Och minns ni vad jag skrev innan racet om denna startgrupp: ”La Dolce Vita, Mithril eller Rabalder är mina tips i den här klassen.”
Grupp fem. Södertälje har ju redan spikat en seger. Och här är en till. Skidbladner, First 36.7 med Johnny Rickman tog hem segern i år. Tvåa blev den blå Arcona 370:an La Ganadora med Johan och Susanna Kull. La Ganadora blev tvåa förra året också. Då van Rut, Dehler 36 från Strängnäs. De ledde dock i Visby.
Mer Södertälje. Aitutaki, Wasa 41 med Nyström/Enander seglar också för Södertäljeklubben SBS. De tog hem segern i grupp sex, och det med, i de här sammanhangen, god marginal. Avståndet till tvåan var nästan en och en halv timme. Tvåa blev Vitklucka, X-35 och trea den 34 ton tunga och 65 fot långa Refanut. Refanut va näst snabbast i gruppen på de två sista sträckorna.
Strängnäsbåten Rio, med Ludvig Axling slutade femma och seglade nog bort ett par placeringar på sista biten in mot mål. Problem med gasol och därmed svårt att fixa mat vilket helt enkelt resulterade i trötta hjärnor berättar Ludde på bryggan efter seglingen. ”Man va helt borta och vi seglade i tre knop ibland”.
Grupp sju. Euforia, J/120 tippade jag som vinnare innan racet. En lång J-båt med gennaker och Björn Österberg ombord är mycket riktigt en bra kombination. Sista natten flöt det på riktigt ordentligt och segermarginalen blev över två timmar. Respect!
Ja, Respect, Aspect 40 med nävekvarnsseglaren Håkan Karlsson började lite trögt men seglade upp sig starkt på slutet. Placeringarna fem, sex och två, av åtta båtar, kan ge en andra plats när man räknar ihop tider. gennakerbåtar både etta och tvåa i gruppen. Är det det som gäller? Nja, det finns ju gennakerbåtar som placerat sig längre bak också.
Grand Cru, Grand Soleil 43 med Patrick Lindblom började också lite segt, men va snabbast mellan Visby och Oskarshamn och seglade stabilt på slutet. Hade det inte varit bättre med Farr 30:an i dessa vindar?
I grupp åtta, trimaranerna va det spel mot ett mål. Jena, Corsair 31 va snabbare än Aranea, Seaon 96 banan runt och segermarginalen blev sex timmar.
Så va racet över för i år. De flesta seglare jag träffade på efter seglingen va hyggligt nöjda med seglingen, men framför allt med arrangemanget. Arrangören va också nöjd. Och enligt tävlingsledaren Ove Söder va hamnpersonalen speciellt nöjd eftersom de i stort sett fått jobba på dagarna i år. Själv hade jag gärna sett att ni seglat lite långsammare. Jag han ju inte till målet innan vinnarna kom in i år. Ett plus till arrangören för mycket snabba resultatuppdateringar. När jag satt i Oxelösund på kajen vid målgången va resultaten inlagda innan jag han öppna resultatsidan. Bra jobbat. Men som åskådare på landbacken skulle jag gärna se en obligatorisk tidrapport vid Gustav Dahlén så man har lite koll på vem som vinner. Med systemet med att räkna ihop tiderna i stället för poäng blir det betydligt svårare för åskådaren att hålla koll på vem som leder ute på banan. Dock tycker jag det är riktigt att räkna tid i stället för poäng.
Trackingen för att se var båtarna befann sig va betydligt bättre än tidigare. Och web-TVn va kanon. Att sända från starten, med kommentartor va bra. Synd bara att det slocknade på slutet. Kameran ombord på Net1 funkade ju också bra i stort sett hela tiden, vilket den knappast gjort på Gotland Runt-seglingarna tidigare. Men utvecklingen går väl frammåt.
Sen hade det varit kul om fler än Index rapporterat från havet. En bild dök också upp från Rabalder. Hoppas på mer hjälp i samband med Gotland Runt.

Nu ska det bli skönt att sova lite. W2B är hårt även för en Tangosailing-redaktör. Som tur var blev det lite doublehanded så jag slapp göra allt själv.

Mer bilder från målet >>>

Det här inlägget postades i Kappsegling, Sörmland, Trosa Båtklubb och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

0 svar på • Sammanfattning Watski 2star Baltic

  1. Erik Barkefors skriver:

    Jag håller med om att en rapportering vid Gustaf på invägen vore bra. Då kan man sitta hemma och hoppa på cykeln när det är dags. Några AIS:en hade dålig uppdatering tidvis trots att båtar bredvid fungerade. Kanske olika antennplacering?
    Uppdateringarna av rundningarna var mycket snabba! Skulle ha varit kul att få in AIS-båtarnas rundningar också eftersom det nu blev två fält att försöka få grepp om.

  2. Jesper Hoffstedt skriver:

    Snyggt jobbat Tangosailing! Man hinner ju inte snacka med alla i bastun så era sammanfattningar är guld värda!

    • Jesper skriver:

      Du tror väl ändå inte på det som sägs i bastun…? ;)
      För övrigt vill jag instämma. Visserligen är man väl jävig eftersom det är min brors blogg men det struntar jag i… :)
      Seglingen i sig är väldigt kul, trots att man vissa gånger undrar varför man sitter i en båt och tok-fryser mitt i natten utan kontakt med omvärlden.
      Jag vill passa på att tacka min skeppare, Claes Falk, för att han faktiskt gjort det möjligt för mig att få segla med en fantastiskt rolig och topp-utrustad segelbåt. Ser också fram emot 2 x 7 timmars pit-stop nästa år. Kanske slipper man då somna stående… ;)

      Ses nästa år!

      /J

  3. Maria Andwinge skriver:

    Tangosailing gör ett toppenjobb! Håller med Erik om att det blev två fält att bevaka och snudd på omöjligt att jämföra de bägge mot varandra. Synd.

  4. Blur skriver:

    Mycket bra rapportering!!! Engagerat & bra analyser.

    Var det någon som tittade på den officiella sidan?

    Keep it up!

  5. Stefan Kindeborg skriver:

    Niklas jag beklagar att jag inte skickade några bilder.. Vår Telia-dong slutade funka precis innan start vet ej varför.. Doris gick hyfast etapp 1 o 2, totalt 20 o 4:a i klassen vid Oskarshamn. Etapp 3 lossade spinnbomfästet från masten (???) o vi fock binda fast bommen med North-band.. sedan i en broach i 13 m/s o becksvart + ösregn slog spinnbommen tillbaka emot vanten. och den fina Selden-kolfiberbommen gick av som en tändsticka, där rök 10 000,-. 1/3 av de 75 sjömilen trist plattläns till Dahlen blev med fock utan möjlighet till spirning :(
    Annars så hade vi det kul o med bra ordning ombord… sor Erik B brukar säga..
    Rabalder (34DD) seglade skärpt hela tiden o det är bara att gratulera (tot6:a). Det får bli revansch på Kjell till Arkö-Runt. Dagmar D33(tot 2:a) o Funny D29(tot 3:a) likaså.
    Tack Niklas för en bra webbsida.
    Stefan o Bosse i Doris.

  6. alex skriver:

    High five gick på rumbline och hade 5e snabbast seglad tid på sista sträckan.
    En helt otrolig natt med många leenden :)

Lämna ett svar till Stefan Kindeborg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.