• Rapport från båtmässan

Alla förar är lika raka.

I dag blev det några timmar på mässan i Älvsjö. Först en dryg timme på Det Goda Köket där vi tuggade i oss diverse ostar, korvar och chokladbitar. Köttbullekorven ska vi testa till frukost…Sedan begav vi oss in till huvudatraktionen för dagen, båtarna, och då speciellt segelbåtarna.

MiniFolkbåten.

Det är mest stora båtar på mässan. Men en och annan lite mindre båt har även hittat in. En av dessa är MiniFolkbåten, en mindre version av den klassiska Folkbåten. Den ser ju rätt trevlig ut, men för mig går den nog lite för sakta på sjön.

De senare modellerna av Elanbåtarna tilltalar mig. Snygga och rätt tuff design. Nya 350 följer 310 i spåren med bred akter och kraftiga slag, chines, på aktre delen av skrovet. Jag är dock lite tveksam till den utdragna bredden ända längst bak. Det är ju bra för undanvindsegenskaperna, men hur är det med kryss i lätta vindar?

Sittbrunnen på Elan 350

På ovansidan är ju sittbrunnen underbar. Gott om utrymme. Många bra detaljer som de små luckorna i durken som fälls upp som fotstöd vid rorsmans plats bakom de dubbla rattarna. Fästet för akterstaget är numera utbytt. Klena skruvar resulterade ju i ett masthaveri på Kanholmsfjärden i höstas då några båttidningar skulle testsegla båten.

Jim testar rorsmansplatsen på Elan 350

Rattarna sitter också tillräckligt långt ut för att man ska nå även när man sitter bekvämt på kanten mot manntåget. Bra beslag och det första intrycket är att det mesta sitter på rätt ställe.

Det är ljust i Elanbåtarna.

I salongen känns det ljust och rymligt och det ljusa träslaget tilltalar mig. Alla kojer är över 200 cm långa. Och min dotter Michelle tycker förpiken på Elan 350 är den bästa bland de båtar vi är nere i. Durkarna är dock bland det fulaste jag sett.

Sittbrunnen på Hanse 445

Nya Hansebåtarna ser ju okej ut och i Trosa seglar numera två stycken Hanse 220. Efterföljaren heter 225. Hanse gör ju som biltillverkarna, nya modeller varje år… Hanse 445 va en av de större båtarna på mässan. Med en fällbar akterspegel och ordentlig sittbrunn ser den rätt okej ut. Men varför dessa fasta bord mitt i sittbrunnen. Det är visserligen ingen racer, men den gör allt för att se ut som en sån.

Michelle bakom ratten på Arcona 340

Arcona 340 kunde inte jag sitta på sargen med ryggen mot mantåget och samtidigt nå ratten. Annars är även Arcona 340 en fin båt.

Arcona 340

Arcona 340 under däck är en helt annan kvalitetskänsla än i till exempel Elan 340. Dynorna är sköna att sitta på. Träarbetet är mycket bra, även om det är mörkare trä. Skulle jag välja en båt att bo i så ligger denna bra till.

Finnflyer 42 Club

Finnflyer 42 club är mycket racing. I alla fall på utsidan. Dubbla rattar, mycket elektronik och en hel del kolfiber. Invändigt är den dock fullt inredd, till och med motivtapet på huvudskottet. Svart är dock inte min favoritfärg på en båt. Mer om denna båt finns här >>>

X-34 med några år på nacken står sig väl mot konkurenterna Arcona 340 och Elan 350. Men på havet får man nog se akterspeglarna på de båda båtarna.

Dehler 32

Nya Dehler 32 lyckades jag missa. Men Erik med bloggen Segel och Paddel tog en närmare koll på den. Läs här >>>

Och så var vi ju tvungna att spana in mässans största båt. Delta 54. Trots att det är en motorbåt. Det känns dock rätt skönt att bara ha en liten Express i vår när den ska vaxas och målas…

Det här inlägget postades i Båtar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.