• Nya SRS-tabellen | Crown 31 vs. Inferno 31

Crown 31 och Inferno 31 är två identiska båttyper. Det enda som har skiljt dem åt är E-måttet, bomlikslängden. På Crown 31:an är E-måttet 4,40 och på Infernon är det 4,25.  Tidigare år har Infernon haft 0,01 lägre SRS/LYS vilket medfört att Crown-ägare kapat sitt E-mått, ansökt om mätbrev och fått lägre SRS-tal.
Från i år har Inferno 31 samma SRS som Crown 31 vilket borde innebära att de Crown 31-ägare som kapat sina storsegel inte får nått lägre SRS-tal.

Båtdatablad Crown 31 >>>

Båtdatablad Inferno 31 >>>

Det här inlägget postades i Båtar, Kappsegling och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 svar på • Nya SRS-tabellen | Crown 31 vs. Inferno 31

  1. Jan skriver:

    Så man höjde alltså igen för Inferno 31. Minst sagt intressant, tur att vi börjar köra med egen Lys-tabell i Finland i år då den svenska helt saknar rim och reson nuförtiden!
    Orsaken till att Finland nu har egen tabell är den svenska Lys-kommittéens ovilja att samarbeta.

    • Erik Barkefors skriver:

      Vi seglade på LYS 1,16 redan 1983 med Crown 31 och totalvann Arkör Runt (då ca 300 båtar) och totalvann scratch och kom 2:a enligt LYS på Båtnytts One of a kind. De storsegelmått vi använde var enligt ritningen. Nu förtiden har akterrundan ökats rejält så trots 15 cm kortare E-mått så har Finngulf/Inferno 31:an ett par m2 större storsegel än vad vi hade då. Jag anser att ytan däruppe är mer värdefull än nere vid däck och med aningen kortare bom slipper man också de problem med bomnock och backstag vid gippar som vi ibland hade. Att Finngulf/Innferno/Crown 31 ska ha olika handikapptal verkar för mig fel och 1,17 tror jag är OK. Jämför med Contrast 33 som kan hävda sig mot Crown 31:an i hårdare vindar men absolut inte i lättvind. Om båten seglas annorlunda i Finland så kanske det är rätt med ett annat tal där liksom i Norge där de ofta seglar på öppnare vatten med större vågor än vad vi har.

      • Erik Barkefors skriver:

        Minnet blir lite dimmigt med tilltagande ålder. Fick backning av Klas som också var med på Crownen på One of a kind… Har nu kollat i Båtnytt nummer 15/1983 och vi kom 1:a scratch men på 19:e plats av 30 båtar enligt LYS. Tyvärr hade vi en disk i 2:a seglingen pga av att vi ansågs gått för tajt akter om Banner 30. Ingen kontakt men de blev ”skrämda”…

        Bästa LYS-racer då var Banner 30 som kom 2:a scratch och 2:a enligt LYS.

        Linjett 32 vann enligt LYS och kom 6:a scratch.

  2. JIMMY skriver:

    Jag tycker det känns som att många i ”SRS-debatten” glömmer hur mycket, eller lite ”en pinne” egentligen är. En pinne motsvarar alltid en fartökning på 0,05knop och i fallet för Crown 31 som går från 1,16 till 1,17 så innebär detta 0,85% i fartökning. Personligen tycker jag inte att det är så mycket att hetsa upp sig för.

  3. Jan skriver:

    Knappast mycket att hänga upp sig för, lika lite som då talet höjdes från 1.15 till 1.16 för ett eller två år sedan. Lika mycket eller mera kommer vi att segla för det.
    Hur man seglat år 1983 med en Crown 31 anser jag att har väldigt liten betydelse för dagens mätetal.
    Vad som är intressant är väl närmast hur mätetalet står sig i förhållande till andra båttyper, och där måste man nog jämföra med flera båtar än en.
    Vad som vore riktigt intressant att veta är vad osm föranlett förändringen då man i Sverige inte har tillgång till statistik från Finland och båten enligt nåde IRC och ORCi skulle ha ett tal motsvarande 1.15-1.16.
    Men transparens är inget man kan vänta sig från SWELYS såvitt jag förstått.
    Man kan t.ex. kanske ifrågasätta sänkningen av Dehler 29 och Finn Express 83 som båda varit mycket framgångsrika på banorna de senaste åren.

    • Stefan Kindeborg skriver:

      Är Dehler 29:ans SRS sänkt, det tror jag inte?
      Normalt SRS är väl 1,17 för de allra flesta D29 som har den djupare kölen.
      Däremot den nyare MkII som är lättare o med långa kölen har 1,18.
      //SK

      • Niklas skriver:

        Dehler 29ans sänkning var nog ett skrivfel, det ser ut att vara samma som förra året nu.

      • LA skriver:

        nya och gamla D29 har samma ”katalogvikt” 2830kg.
        på svenska hemsidan ändrades gamla till 3000kg för att det stämmer bättre med verkligheten och att ssf inte skulle tycka det var märkligt
        de väger alltså lika. gamla har lite mer storsegel.
        skumt att de fick olika srstal.

    • Stefan Kindeborg skriver:

      De som seglar Crown 31 behöver ju inte bry sig så mycket om Finngulf 31 som inte är helt lika. Crown 31 seglarna har ju bevisligen varit snabba i de Arkö-Runt som jag seglat (drygt 30st). Jämfört med t.ex. min tidigare Contrast 33 så känns väl 1,17 på båda inte helt galet, det är ju sällan bara kryssbogar i hårdvind, där nog en Contrast är lite piggare, men tvärtom i lätt väder.
      Det blir aldrig helt rättvist.
      StefanK

Lämna ett svar till Erik Barkefors Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.