• Vårkoll på Tango

Även om solen lyste med sin frånvaro så är det nog vår i alla fall. Vi var ner på klubben idag och rekognoserade lite. Båten står  kvar, trots att den hamnade ordentligt snett på pallningen i höstas. Den mesta snön har smällt undan, och det är förvånansvärt torrt innombords.

21:a maj är det kappseglingspremiär och då ska Tango vara i okej racingskick. Vädret bestämmer hur mycket vi hinner fixa. Botten och köl är i behov av översyn. Bottenfärg? Vad ska man ha? Jag har kört med hederlig VC17 i alla år, men snart går det inte att få tag på den längre, i Sverige. Finns det nått allternativ som funkar i Sveriges skitigaste vatten, Trosaån?

Invändigt finns hur mycket jobb som helst. Petrylådan, diverse knäckta luckor i kojbottnarna, osv.

Det här inlägget postades i Express, Sörmland, Tango, Trosa Båtklubb och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 svar på • Vårkoll på Tango

  1. Länsstyrelsen skriver:

    Är ”hederlig VC17″ västkustfärg så är du synnerligen ohederlig om du använder den.

    Det ska du enkelt uttryckt ge fan i att göra.

    • Niklas skriver:

      Anonyma kommentarer har jag inte mycket till övers för. Speciellt när man uttrycker sig på det sättet.

      • Erik Barkefors skriver:

        Niklas, den är inte helt anonym. Det står ju Länsstyrelsen och då är det väl att klassa som myndighetsutövning. Fast deras språk brukar vara lite mer byråkratiskt än ”ge fan i” och ”ohederlig”. Du får väl skriva till ”hövdingen” och fråga om hans personal bör skriva sådant ;-)
        Vi kanske får tillbaka kopparfärgerna för Frankrike har fått i uppdrag av EU att utreda koppar i bottenfärger. Alternativen är ju ofta inte alls lika vanliga i naturen och kan därför skada mycket mer.

  2. Johan Törnblom skriver:

    Niklas, du bör absolut byta bottenfärg. Att VC17 försvinner är för att den inte är bra för miljön, och det är först nu när den slutat tillverkats som färgfabrikanterna tvingas anstränga sig lite mer än tidigare då många körde med VC17 även på ostkusten.

    På båtmässorna nyss fanns gott om alternativ, vad som är bäst vet man tyvärr inte förrän efter säsongen men prova! Det är ju bara att byta färg till nästa år annars!

    Hopp om en bra sommar för Tango!

    • Fredrik skriver:

      Men visst är det konstigt att färger med kopparinnehåll bara är skadligt på den västra stranden av Östersjön/Bottenhavet, inte på den östra och södra stranden…

    • Jim skriver:

      ”bara att byta nästa år”. Jo, jo, det låter ju enkelt. Men om man nu kappseglar med ambitionen att vinna. Tränar och filar maximalt på alla detaljer för att inte lämna något åt slumpen och en tiondels knop kan vara avgörande. Ska man då måla botten med en färg som kanske inte fungerar? Som bromsar och försämrar höjdtagningen. Det känns ju inte särskilt seriöst. Hur många år ska man då hålla på och prova sig fram innan man hittar något som funkar? Och att vänta på att färgfabrikanterna ska komma på ett fullgott alternativ är nog ganska naivt. Den lilla marknad som små fritidsbåtar i Sverige utgör i detta fall är nog inte intressant att satsa många utvecklingsmiljoner på. I övriga världen, inkl EU, är ju detta inget problem då kopparbaserade färger är tillåtna. Kan du inte komma med ett bättre förslag, Johan?

  3. Stefan Kindeborg skriver:

    Enligt Svenska Kryssarklubbens miljöexperter så är en hård kopparfärg den mest miljövänliga antifoulingfärgen som man kan ha. Koppar finns överallt i naturen och är dessutom nödvändig för allt liv. Norrlandsälvarna vräker ut kopparjoner i havet, dessutom finns koppar i våra vattenledningar, kyrktak, stuprör, prev.spiraler m.m. Det är dessutom bara kopparjonerna närmast skrovet som är aktivt. De joner som lämnat skrovet är inte längre verksamt utan oskadliggörs av havsvattnet.
    Enligt SXK så är koppar inte problemet. Koppar är lösningen på problemet eftersom koppar ingår i det naturliga kretsloppet.
    Se; http://www.sxk.se/koppar/biostat.pdf
    VC17 har inte slutat tillverkas. Den och andra kopparbaserade färger tillverkas till för resten av världen.
    Tyvärr så kan dessa kopparfärger inte användas på aluminiumbåtar av galvaniska skäl.
    De s.k. ”giftfria” självpolerande färgena som sakta far ut i havet innehåller tyvärr allehanda kända/okända substanser såsom konserveringsmedel och zink och effekten av dessa kan man bara spekulera om.
    Svenska kopparförbudet ligger nu på EU nivå, och det är Franska myndigheter som utreder frågan. 2013 vet vi kanske mer om detta om dom nu blir klara med frågan.
    StefanK

    • Erik Barkefors skriver:

      Apropå vattenledningar i koppar…

      Ibland känns det som om jag ”valt” fel livsform. Om ny koppar är giftigt så är tydligen omsorgen om alger och musslor större än om oss. Kan dra en parallell med inflygningen till Skavsta som fick läggas om för att inte störa det känsliga fågellivet i skärgården. Det innebar att ett 50-tal plan per dygn istället gick rakt över huset där jag bor ;-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.