uppdat. 24/5 8:10. – Nu är i skrivande stund är det runt 48 timmar till start. Här i Trosa blåser det så det knakar i fönsterrutorna så jag antar att det är en och annan som har det lite blåsigt ute på transport mot Oxelösund. När jag kollade vindprognoserna tidigare under dagen såg det ut att bli rätt friska vindar under racet. Mycket halvvindar och väldigt lite kryss.
På SRS-mätbrevsfronten har det i dag hänt att 63-fotaren Refanut fått 1,30 i SRS, vilket ju innebär att hon hamnar i klass sex. Knappast nån segeraspirant, men ett kul inslag i tävlingen. En möbel att titta på om inte annat. Tycker det är starkt jobbat av Fredrik Wallenberg och Gustav Dyrssén att över huvud taget en 34-tonnare på två man.
I klass två har Mixern Mon Amie tyvärr tvingats lämna återbud i sista stund. Sånt händer. De kommer säkert igen nästa år.
Så till klass sju då. Jag hade ju sett fram mot att se matchen mellan Jimmy Hellbergs Airbender och Fredrik Wallenbergs Refanut. Två ytterligheter i detta race. Airbender nio meter lång och endast 1,72 bred, 90cm bred i vattenlinjen och 1100 kg. Rena kanoten jämfört med Refanut. 19,22 m lång, 3,90 m bred och 34 ton!
Hellberg seglade ju förra året omkring i världens mest hottade Mamba, vilket var framgångsrikt. Airbender, en Admiralty 30 är förmodligen inte speciellt bekväm att bo i, och kanske heller inte så skön att kryssa med i havssjö. På Lidingö Runt gick det ju inget vidare för Jimmy Hellberg. Det tar ett tag att lära sig en ny båttyp. Jag tror det blir tufft att placera sig i toppen den här gången.
First 36.7 EG Engineering med Patrik Forsgren och okänd gast ser jag som en stor favorit. Med kolfibermast, som jag dessutom tror är lite högre än standard och både spinnaker och gennaker så lär den pinna på rätt bra. Men SRS 1.32, mot normala 1.28 är en del. Men med mycket undanvindar så ska det nog gå bra. Patrik Forsgren är ju en hygglig seglare också. Det vet vi inte minst från när han seglade Express. En vinnarkandidat helt klart.
Södertäljeseglarna Calle Nyström och Fredrik Enander med Wasa 41:an Aitutaki bör förståss räknas till favoriterna efter placeringarna två – ett – ett i de tidigare W2sB. Båten är ju en av de längre i klassen vilket bör vara bra om det blåser på ordentligt. Fast blir det mycket halvvindar kanske gennakerbåtarna glider ifrån.
X-35:an Vitklucka har tagit en avstickare från X-35-cupen för att köra Watski 2star. Tvåa förra året och trea 2008, men jag tror det blir svårare i år. Missar pallen tror jag.
Segelmakare Pär Lindfors tillsammans med Björn Lindfors (far?), med Prima 38:an Sirendip ska man nog hålla ett öga på. Sexa förra året, men de kan bättre tror jag. 2008 vann han IRC-klassen på Gotland Runt, och vad jag förstår trivs båten bra i lite friskare vindar. Pallplats kan det nog bli.
Berton Augustsson blev tvåa på Westervik Shorthanded 2010. Men då seglade han en mer lätthanterlig båt, en Express. Nu kör han en Mumm 36 tillsammans med Jonas Augustsson. Blir det blåsigt kan det nog bli tufft med en sån typ av båt. Tunn mast med backstag. Ingen pallplats.
Ju mer jag kollar på deltagarna i denna grupp så känns det mer som det är en rätt öppen grupp. IMX 40:an FoXy Lady från Norrköping med Rickard Bergkvist och Lars Svanström slutade sjua på Gotland Runt förra året, och de har en de andra hyggliga resultat också. Tror inte de räcker fram till täten. Men tredjeplats kan de nog tampas om.
Sen måste jag ju nämna Max Matthiessens nya Elan 350. Jag tror den är lite mer alround än Elan 310. Med rätt vind, mycket slör så kan Mats Runström och Isabelle Mungnsgård tampas om pallplatser. Men dekoren? Är dom sponsrade av försvaret, eller? Stealth!
Uppdat: Tydligen har J/120 Euforia med Jonas Bergström och segelmakaren Björn Österberg fått sänkt SRS precis. Därmed hoppar de ner i klass sju, och med Björn ombord är de naturligtvis en vinnarkandidat. Klassvinst 2010 och tvåa 2009. Min klara favorit. Kanske till totalsegern till och med.
Mitt tips är till slut: Euforia/J/102 – EG Engineering/First 36.7 – Aitutaki/Wasa 41
Bloggar: Airbender – Admiralty 30